stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
  • کد خبر : 472538
  • 20 فروردین 1403 - 15:16
1

روز هشدار بهارستان به پاستور

روز هشدار بهارستان به پاستور
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: فضای نخستین جلسه مجلس شورای اسلامی بعد از تعطیلات نوروز تحت تاثیر افزایش نرخ ارز، سکه و طلا در بازار طی یک ماه اخیر بود. در نهایت نیز در پی تذکر‌ها و سخنان نمایندگان مجلس، محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس وعده داد که مجلس جلسه‌ای درباره وضعیت بازار ارز و طلا با حضور مسوولان برگزار می‌کند.
روزنامه دنیای اقتصاد، نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال جدید صبح دیروز در صحن علنی مجلس به ریاست محمد‌باقر قالیباف برگزار شد. جلسه‌ای که با تذکر ۹ نفر از نمایندگان مجلس به دولت درباره وضعیت بازار ارز همراه بود. البته تذکر‌ها و نطق‌های دیگر نمایندگان مجلس نیز با وضعیت معیشتی مردم و تورم مرتبط بود.
سیدکاظم دلخوش‌اباتری، نماینده صومعه‌سرا در نشست علنی دیروز مجلس گفت: حوادثی که در مورد ارز و سکه دوباره تکرار می‌شود، مربوط به حواشی و مسائل و درگیری‌های منطقه‌ای نیست، بلکه به نظر من مربوط به سیاست‌های دولت است که برنامه‌ریزی بانک مرکزی با آن‌ها هیچ هماهنگی ندارد.
وی ادامه داد: دولت با سند تحول، سیاست را غیر از آنچه الان اجرا می‌شود، پیگیر بود که این روش و برنامه‌ریزی بانک مرکزی با برنامه ششم توسعه با تجارب سیاست‌های پولی و ارزی در دوران گذشته تا به امروز مغایرت دارد؛ بنابراین بانک مرکزی و دولت باید اصلاح سیاست‌های پولی، به ویژه ارزی را که اتفاق می‌افتد، در دستورکار داشته باشد.
این نماینده مجلس تصریح کرد: مسلم است با این روشی که بانک مرکزی در پیش گرفته باید انتظار داشت که قیمت ارز و سکه بالاتر از این هم برود، قطعا زمانی که نرخ ارز و سکه بالا می‌رود بر روی کالا‌های دیگر هم اثر می‌گذارد.
فشار سنگین بر تولید و معیشت مردم
مهرداد گودرز‌چگینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز با انتقاد از نو‌سانات بازار ارز، گفت: امروز نباید بازار ارز که بخش بزرگی از آن دولتی است، این‌طور دچار تلاطم باشد و فشار سنگینی بر تولید وارد و معیشت مردم هم دچار مشکل شود.
وی همچنین با اشاره به گرانی‌ها در کشور اظهار کرد: دولت باید با مشورت با اقتصاددان‌های برجسته مشکلات معیشتی را حل و فصل کند. نماینده رودبار همچنین خواستار اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شد و افزود: اجرای این قانون برای بازنشستگان بسیار مهم است و افزایش ۴۰ درصدی حقوق این عزیزان منجر به بهبود شرایط زندگی بازنشستگان خواهد شد.
گرانی با روان مردم بازی می‌کند
در تذکری دیگر حبیب‌الله دهمرده، نماینده  زابل و زهک در مجلس با بیان اینکه گرانی‌ها واقعا با روح و روان مردم بازی می‌کند، تاکید کرد: ضرورت دارد که در موضوع ارز جلسه‌ای اضطراری گذاشته شود. همچنین «ایسنا»، علیرضا سلیمی، نماینده  محلات در مجلس نیز در تذکری گفت: وضعیت گرانی ارز و سکه به نحوی است که نیاز است جلسه‌ای ضروری در این بخش با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی برگزار شود و آقایان با حضور در مجلس شورای اسلامی و توضیحاتی که ارائه می‌دهند دلایل خود را در زمینه گرانی دلار و سکه مطرح و برنامه خود را برای مدیریت آن ارائه دهند.
قبلا در کمیسیون اقتصادی تذکر دادیم
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در تذکری با اشاره دی ماه سال گذشته کمیسیون اقتصادی در خصوص سیاست‌های ارزی گفت: در آنجا اشاره شد که با وجود اینکه در سال اول دکتر رئیسی شاهد افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی در کشور بودیم، با اصلاحاتی که در ابتدای سال ۱۴۰۱ انجام شد، حدود ۴.۵ تا ۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی اتفاق افتاد و التهابات ارزی به‌شدت کاهش پیدا کرد، اما شاهد وضعیتی هستیم که از سال ۱۴۰۲ به بعد عملا فضای بازار ارز کشور دچار چالش شد.
وی افزود: در جلسه غیرعلنی صحن در دی ماه صحبت‌هایی مطرح و پیشنهاد‌هایی ارائه شد و پیش‌بینی کردیم که اگر سیاست‌هایی که از سوی بانک مرکزی اتخاذ شده است، استمرار پیدا کند، حتما اتفاقاتی می‌افتد که امروز مشاهده می‌کنیم؛ تمام این‌ها در گزارش کمیسیون اقتصادی آمده بود، اما برخی در فضای رسانه‌ای علیه کمیسیون اقتصادی مطالبی مبنی بر اینکه حتما آقایان به دنبال افزایش نرخ ارز هستند مطرح کردند در حالی که ما کجا به دنبال این موضوع بودیم؟ اساسا اعتقادی به این موضوع نداشتیم و امروز هم چنین اعتقادی نداریم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: تجربه دولت‌های قبل در حوزه‌های سیاست‌های ارزی و موضوعات مربوط به مباحث سند تحول دولت مردمی که آقای رئیسی در پایان نیمه دوم ۱۴۰۰ مطرح کردند و قانون ششم برنامه توسعه و تجربه سنوات قبل نشان می‌داد که اگر این سیاست‌ها استمرار پیدا کند، وضعیت ما در خصوص ارز دچار مشکل خواهد شد. ما در آن جلسه گفتیم که تراز تجاری غیر نفتی برای نخستین بار در سال ۱۴۰۲، معادل ۱۷ میلیارد دلار منفی و صادرات کشور متوقف شده است و حجم عظیمی از واردات به دلیل مابه‌التفاوت نرخ ارز ایجاد شده است.
پورابراهیمی گفت: الان دیگر دو نرخ ارز ترجیحی داریم که یکی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و دیگری نرخ ارز ترجیحی مرکز مبادله است که تفاوت قیمت ارز مرکز مبادله با بازار غیررسمی در حال رسیدن به حدود ۵۰ درصد است و این حتما به صلاح کشور نیست؛ این‌ها پیش‌بینی‌های ما بود و ما مطرح کردیم و دوستان دولت می‌توانستند اصلاح کنند تا نرخ‌هایی در اقتصاد ایران را که امروز آثار تورمی آن‌ها پدر مردم را درآورده است نداشته باشیم؛ ما به دوستان گفتیم، اما به دلایل مختلف به جای آنکه اصلاح کنند، به مجلس هجمه کردند. وی با تاکید بر اینکه معتقدیم که نرخ ارز حتما قابل کاهش است، عنوان کرد: خواهش دارم که ان‌شاءالله با قید فوریت تشکیل جلسه‌ای در مجلس در خصوص مسائل ارزی با حضور ریاست‌جمهوری، رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در دستور کار قرار بگیرد.
اگر بانک مرکزی ارز ندارد، چرا ارزپاشی می‌کند؟
همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در مجلس در تذکری با بیان اینکه افزایش قیمت ارز و سکه و طلا در کشور زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است، گفت: سوال مردم این است که چرا بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم این اتفاقات افتاده است.
انتظار می‌رود حداقل مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای با حضور رئیس بانک مرکزی برگزار کند. «ایسنا»، حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: اگر بانک مرکزی ارز ندارد، چرا ارزپاشی می‌کند؟ اگر هم ارز دارد دلیل افزایش قیمت ارز چیست؟ خبرگزاری تسنیم وی افزود: افزایش قیمت ارز و سکه و طلا در کشور زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده و وضعیت به گونه‌ای شده که ترمز قیمت‌ها در سایر اقلام نیز بریده شده است.
دولت پاسخگو باشد
عباس گودرزی، نماینده  بروجرد در مجلس یکی دیگر از نمایندگانی بود که روز گذشته در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری با انتقاد از موج گرانی‌ها در کشور گفت: متاسفانه گرانی‌ها در کشور مهار نشده و افزایش قیمت ارز و مسکن، معیشت مردم را دچار مشکلات کرده است.
«ایلنا»، وی با بیان اینکه آقای قالیباف برای تعیین تکلیف این وضعیت گفته بود که تعطیلات مجلس را حذف می‌کند تا این موضوع پیگیری شود، اظهار کرد: آقای رئیس‌جمهور و دولت باید در این خصوص پاسخگو باشند که چرا وضعیت قیمت ارز در بازار با رهاشدگی مواجه شده است.
پول ایران دلار است یا ریال؟
در کنار این تذکر‌ها علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده دامغان در مجلس نیز در نطق میان‌دستور خود گفت: مهم‌ترین عامل تورم خانمان‌سوز، رشد نقدینگی، فاصله روز‌افزون طبقاتی، قله‌های پرخوری و دره‌های فقر بانک‌ها هستند و تا زمانی که تکلیف آن‌ها را دولت و مجلس مشخص نکنند، شعار سال اجرایی نخواهد شد.
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به دوگانگی در قیمت‌گذاری در سطح کشور اشاره کرد و گفت: جناب آقای رئیسی محصولات پایه نظیر پتروشیمی و فلزات با قیمت دلار تلگرامی به کل اقتصاد کشور تحمیل می‌شود و با کاهش ارزش پول ملی هزینه‌های سرسام‌آور زندگی را در تمام ابعاد با قیمت دلار به جان مردم می‌اندازد، اما دولت محترم هزینه‌های زندگی مردم را با ریال به آن‌ها می‌دهد و این موضوع هر روز فاصله طبقاتی را افزایش داده، در نتیجه اثری از زحمات شبانه‌روزی دولت در سفره‌های مردم مشاهده نمی‌شود. خانه ملت، علیزاده خطاب به رئیس‌جمهور اظهار کرد: جناب آقای رئیسی رئیس‌جمهور محترم اگر پول ملی ایران دلار است، همه را با آن محاسبه کنید و اگر پول ملی ایران ریال است، چرا اجازه غارتگری به عده‌ای می‌دهید.
پیشنهاد‌هایی برای کنترل تورم
همزمان با تذکر نمایندگان مجلس در مورد افزایش قیمت ارز، طلا و سکه، محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده  تبریز نیز با انتقاد از گرانی‌ها گفت: ما در این زمینه پاسخی برای مردم نداریم؛ امروز کنترل تورم به عنوان یک دستورالعمل اصلی است، اما چرا حاصل نمی‌شود؟ خانه ملت، این نماینده  مجلس خواستار اجرای درست طرح کالابرگ الکترونیکی به عنوان راهکار مجلس برای حل مشکل معیشتی مردم و کنترل تورم شد.
سیدجلیل میرمحمدی میبدی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم در نطق میان‌دستور خود با تاکید بر اینکه دولت باید درباره اقدامات خود در راستای مقابله با تورم افسارگسیخته، پاسخگو باشد، گفت: دولت هر اقدامی هم انجام داده، اما امروز تاثیر آن بر سفره‌های مردم محسوس نیست.
به دنبال همه این تذکر‌ها عبدالرضا مصری نایب‌رئیس مجلس تاکید کرد: دولت باید به این موضوع توجه داشته باشد اگر ما تورم را کنترل نکنیم، تورم ما را کنترل می‌کند، بنابراین نیاز است برای این موضوع چاره‌اندیشی شود تا وضعیت اقتصادی مردم بدتر نشود. در نهایت محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز اعلام کرد که حتما جلسه‌ای با حضور رئیس بانک مرکزی و مسوولان مربوطه برای بررسی بازار ارز در صحن علنی مجلس برگزار خواهد شد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.