stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
  • کد خبر : 472588
  • 21 فروردین 1403 - 15:17
1

زمانی می‌گفتند می‌خواهیم ارز ایران را به سومین ارز برتر دنیا برسانیم!

زمانی می‌گفتند می‌خواهیم ارز ایران را به سومین ارز برتر دنیا برسانیم!
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: بدبینانه‌ترین حامی سیدابراهیم رئیسی هم تصور نمی‌کرد اگر او رییس‌جمهور شود، پیش از سه سالگی دولت، قیمت دلار در بازار آزاد به بیش از۶۵ هزار تومان برسد. اقتصاد۲۴،افزایش بی‌رویه قیمت ارز و اقلام اساسی و تورم افسارپاره‌کرده، حتی حامیان سرسخت دولت را هم نسبت به آینده اقتصادی ایران نگران کرده است.

در همین خصوص، اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متاسفانه پس از گذشت دو سال و نیم از عمر دولت سیزدهم، هنوز شاهد تحقق وعده‌های آقای رئیسی به خصوص در بخش کنترل قیمت ارز و سکه نیستیم. ایشان پیش از اینکه رییس‌جمهور شوند می‌گفتند اگر ما روی کار بودیم، قیمت‌ها این نبود، ولی الان که بر مسند بالاترین بخش اجرایی کشور هستند می‌بینیم که قیمت‌ها چند برابر شده است.

وی افزود: با وضعیت تورمی که کشور دارد، مردم برای یک ماه و حتی یک هفته آتی خود هم نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند و به حق، صدای مردم به واسطه گله از شرایط موجود بلند شده است.نماینده سمیرم تصریح کرد: حال، دولت به جای اینکه برای توقف این روند نامساعد از ظرفیت کارشناسان و صاحب‌نظر‌ها بهره ببرد، طوری مدیریت دارد که تصور می‌شود می‌خواهند فضا را برای رسیدن دلار به ۱۰۰ هزار تومان مهیا کنند. این مسیر با شعار‌ها و دیدگاه‌های دولت که می‌گفتند تورم را کنترل خواهیم کرد و به اقتصاد مملکت و مخصوصاً معیشت مردم رونق می‌دهیم، هیچ شباهتی ندارد.

دولت دیگر نمی‌تواند وضع موجود را به گردن دولت‌های قبلی بیندازد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: مسئولیت مستقیم نابسامانی شرایط اقتصادی کشور، متوجه دولت است. شاید یک روز می‌توانستیم بگوییم دولت در سال اول کاری‌اش است و زمان می‌خواهد، اما امروز دولت در آستانه سه سالگی خودش قرار دارد و دیگر نمی‌تواند وضع موجود را به گردن دولت‌های قبلی بیندازد.

سلیمی افزود: هم مجلس و هم قوه قضاییه در کنار دولت هستند و جلسه سران قوا هم مرتباً در حال برگزاری است و به نظر می‌رسد در این راستا، تفاهم کاملی هم وجود دارد، ولی باز هم شرایط غیرعادی است. آقایان روزی می‌گفتند نباید مشکلات را به تحرک و تحولات خارجی گره زد، حال باید پرسید که اکنون که همه شما همسو با هم هستید، چرا وضع این‌گونه است؟

وی گفت: آقایانی که در زمان تبلیغات ریاست‌جمهوری در کنار آقای رئیسی بودند و می‌گفتند ما ارز ایران را جزو سه ارز برتر دنیا می‌کنیم و اکنون هم در دولت، سمت دارند، بفرمایند چه شد که به این نقطه رسیدیم و کو عملی شدن آن شعار‌های پرزرق و برق؟

تیمی باید به لحاظ اجرایی در دولت باشد که قلبش برای مردم بتپد
نماینده سمیرم تصریح کرد: مردم دیگر تحمل گرانی بیش از این را ندارند و دولت باید خانه‌تکانی کند. بسیاری از مدیران ارشد و به خصوص مدیرانی که در بخش میانی کشور، پست دارند، باید تغییر کنند. باید بخش سیاست‌گذاری و اجرایی کشور، تحول جدی پیدا کند و حتی نقش مشاوران دولتمردان می‌باید برجسته‌تر شود. خیلی از افرادی که امروز حکم مشاور دارند، اصلاً مشاور متخصص و باتجربه نیستند. باید تیمی به لحاظ اجرایی در دولت باشد که قلب‌شان برای مردم بتپد و کارنامه‌دار باشند. قرار نیست افرادی بیایند و سریع پست بگیرند و در این شرایط حساس کشور، تازه دنبال آزمون و خطا کردن باشند.

سلیمی اظهار داشت: ما باید از تجریه کشور‌های پیشرفته برای بهبود اوضاع مملکت استفاده کنیم. حتی خیلی از ایرانی‌های خارج از کشور می‌توانند در این ایام، تاثیرگذار باشند. چرا نباید از آن‌ها برای کمک فکری و اجرایی دعوت شود؟ با این دست فرمان اگر جلو برویم، زندگی کردن برای مردم سخت‌تر از همیشه خواهد شد و جوانان برای ازدواج کردن، خانه‌دار شدن و… با چالش‌های عظیمی روبرو خواهند شد.

روند کنونی مدیریت اقتصادی کشور، مردم را ناامید و سرخورده کرده است
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه بیان کرد: روند کنونی مدیریت اقتصادی کشور، مردم را ناامید و سرخورده کرده است. مردم از دولت سیزدهم، انتظار حل مشکلات و برقراری عدالت را داشتند، ولی الان باید از دولت سوال کرد خروجی کارهایتان کو؟ شما‌هایی که در دولت گذشته مدام می‌گفتید اگر ما بودیم فلان و فلان می‌کردیم، الان چه دارید که به مردم بگویید؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: سال آتی، سال انتخابات ریاست‌جمهوری است. آقایان باید برای مردم پیام خاصی داشته باشند و با این وضعیت، قطعاً دولت در انتخابات آتی با پایگاه اجتماعی ضعیف روبرو خواهد شد. بر فرض، دولت در انتخابات بعدی هم با رای کم و مشارکت پایین مردم، برنده انتخابات شود، این روند هم نگران‌کننده است، چون قدرت چانه‌زنی ایران در دنیا، کاهش جدی پیدا خواهد کرد. امید است دولت در ماه‌های باقی‌مانده تا پایان دوره کاری‌اش، نه در حرف، بلکه در عمل برای برون‌رفت کشور از این شرایط، چاره‌جویی کند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.