stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
  • کد خبر : 472611
  • 22 فروردین 1403 - 15:15
2

اسرائیلِ قبل و بعد از طوفان الاقصی

اسرائیلِ قبل و بعد از طوفان الاقصی

کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید براین‌که فضای جامعه جهانی به نفع فلسطین تغییر پیدا کرده، گفت: امروز می‌بینیم اسرائیل در انزوای شدید قرار دارد و جامعه جهانی ایستاده تا ماجرای فلسطین حل و فصل شود.

قلم | qalamna.ir :

۶ ماه از آغاز عملیات ۷ اکتبر و جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی می‌گذرد و تحلیل‌ها از این مدت نشان می‌دهد که نه تنها اسرائیل نتوانسته دستاوردی داشته و به اهدافش برسد بلکه به شدت و بیش از گذشته در میان افکار عمومی دنیا و در میان کشورها منفور است. در مقابل تحلیل نهادهای اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد اعتبار و نفوذ حماس پس از عملیات «طوفان‌الاقصی» افزایش چشمگیری داشته است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند «حماس به صورت موفقیت‌آمیزی جایگاه خود را در بخش‌هایی از جهان اسلام و عرب به‌عنوان مدافع آرمان فلسطین و مبارز موثر علیه اسرائیل یافته است».

اسرائیلِ قبل و بعد از طوفان الاقصی

همچنین یک رسانه آمریکایی خبر داد که انبوهی از گزارش‌های جدید نهادهای اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد «اعتبار و نفوذ» حماس ۲ ماه و نیم پس از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر، به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

«عماد آبشناس» در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از تحولات مربوط به جنگ غزه پس از گذشت ۶ ماه گفت: علی‌رغم همه آسیب‌هایی که مردم فلسطین از خسارت‌های انسانی و اقتصادی دیدند، امروز می‌بینیم عملیات هفت اکتبر منجر شد تا فضای جامعه جهانی به نفع فلسطین تغییر یابد. اگر شرایط بین‌المللی قبل و بعد هفت اکتبر را ملاحظه کنید بسیاری جریان فلسطین را فراموش کرده بودند و به سمت عادی سازی روابط با اسرائیل بدون در نظر گرفتن حقوق ملت فلسطین رفته بودند، سایر کشورها نیز همین‌طور. 

وی افزود: بنابراین بیم می‌رفت که بعد عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل کار به جایی برسد که اسرائیل صورت مساله را پاک و بهانه‌ای پیدا کند برای این‌که یا مردم را بیرون کند یا نسل‌کشی انجام دهد. در آن شرایط کشورهای عربی سکوت می‌کردند، تمام نقشه نتانیاهو از ۲۰ سال پیش این است که مردم فلسطین را از مصر و کرانه باختری و سرزمین خود خارج کند. 

این کارشناس مسائل فلسطین همچنین بیان کرد: حتی زمزمه‌هایی وجود داشت مبنی بر این‌که برخی کشورهای عرب خلیج فارس پیشنهادهای مالی سخاوتمندانه‌ای داده‌اند که این توطئه را بپذیرند تا سرزمین فلسطین دست اسرائیل بیفتد و بتواند طرح نیل تا فرات را اجرایی کند.

آبشناس با تاکید بر این‌که عملیات هفت اکتبر توطئه‌ها و نقشه‌ها را برهم زد، خاطرنشان کرد: علاوه بر این جامعه جهانی ایستاده تا ماجرای فلسطین حل و فصل شود،  امروز اسرائیل در انزوای شدید قرار دارد در تاریخ بشریت چنین رژیم منفوری نداشتیم که از طرف ملت‌ها منفور و از سوی کشورها نیز منزوی باشد. آمریکا هم که چتر حمایت سیاسی برای اسرائیل ایجاد کرده بود اکنون سعی دارد خودش را کنار بگذارد تا این انزوا به آمریکا سرایت نکند. 

وی در ادامه با بیان این‌که تمام این اتفاقات شرایط خروجی هفت اکتبر بود و  مردم فلسطین هزینه این مبارزه و اقدام را با پوست و خون خود دادند، ابراز داشت:  عملا می‌بینیم رژیم صهیونیستی که چند هدف را بعد از عملیات طوفان الاقصی مد نظر قرار داده بود از جمله نابودی حماس و آزادی اسرا نتوانست به اهدافش برسد و حتی یک اسیر را نتوانستند به زور آزاد کنند.  بنابراین امروزه می‌بینیم حتی درون رژیم صهیونیستی دولت تندرو اسرائیل با انزجار بسیار شدید مواجه است و از نظر بین‌المللی هم شرایط به نفع ملت فلسطین است. 

اسرائیلِ قبل و بعد از طوفان الاقصی

روزنامه هاآرتص در سرمقاله خود نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل مسئول اصلی حضور ۱۳۳ اسرائیلی در اسارت به مدت ۶ ماه است. نتانیاهو با سیاست‌های ناموفق خود در وهله اول اجازه بازداشت آنها را داده و با انفعال خود از هفتم اکتبر تا کنون دلیل ماندن آنها در اسارت بوده است. این مساله نیاز مبرم به تغییر وی را نشان می‌دهد. نتانیاهو تنها زبان قدرت سیاسی را می‌فهمد، امروز کسانی که بر او قدرت سیاسی اعمال می‌کنند، تنها افراطی‌های راست‌گرا هستند که حتی به قیمت جان اسرا برای ادامه جنگ فشار می‌آورند.

علاوه بر این رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند که تمام نیروهای زمینی ارتش اسرائیل از جنوب غزه خارج شده‌اند. همچنین رادیو ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید لشکر ۹۸ ارتش اسرائیل با سه تیپ خود، شب گذشته و پس از چهار ماه جنگ با نیروهای فلسطینی در نزدیکی خان‌یونس، از این منطقه خارج شده‌ است.

رسانه‌های عبری نیز گزارش دادند که تنها لشکر باقی‌مانده در نوار غزه، لشکر ۱۶۲ و نیز تیپ «ناحال» است. تیپ ناحال بر جاده‌ای که نوار غزه را به ۲ قسمت تقسیم می‌کند و اسرائیل از طریق آن مانع از بازگشت غزه‌ای‌ها از جنوب به شمال می‌شود، کنترل دارد.

پس از انتشار این اخبار، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد تمام نیروهای زمینی به‌جز یک تیپ از جنوب غزه خارج شده‌اند.

وبگاه شبکه عبری زبان ۱۲ هم نوشت که ارتش اشغالگر خود را برای عملیات نظامی در رفح آماده می‌کند و خروج از خان یونس ممکن است در چارچوب بازسازی نیروها قبل از عملیات در آنجا باشد.

همچنین الجزیره به نقل از رسانه‌های عبری گزارش داده عقب‌نشینی لشکر ۹۸ از جنوب غزه، در چارچوب تدارک ارتش اسرائیل برای حمله به رفح است.

اسرائیلِ قبل و بعد از طوفان الاقصی

یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد که نیروهای این رژیم از خان‌یونس خارج شده‌اند تا برای حمله به رفح آماده شوند.

آبشناس کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به عقب نشینی اسرائیل از جنوب غزه و منطقه خان یونس نیز اظهار داشت: فشارهای بین‌المللی تا اندازه‌ای علیه رژیم صهیونیستی زیاد شده که مجبور شد نیروهای خود را از خان یونس خارج کند تا بتواند تا حدودی فضا را آرام کند. اما طبق گفته مقامات این رژیم تصمیم دارند در رفح عملیاتی را انجام دهند. 

آبشناس تصریح کرد: حدود یک و نیم تا دو میلیون غیر نظامی فلسطینی در این منطقه حضور دارند اگر اسرائیل بخواهد عملیاتی را در رفح انجام دهد احتمال  کشته شدن غیر نظامیان زیادی وجود دارد . حتی برخی تحلیل‌ها نشان می‌دهد اسرائیل عقب نشینی را انجام داده تا فضا را برای عملیات فراهم کند و مردم به خارج از این منطقه بروند. 

انتهای پیام 

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.