stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
  • کد خبر : 472685
  • 24 فروردین 1403 - 19:24
1

نماز جمعه امروز تهران فقط با حضور ۱۴۲ نمازگزار برگزار شد!

قلم | qalamna.ir :
صدیقی امروز جمعه بدون اشاره مستقیم به موضوع «زمین‌خواری» و ضمن انتقاد از «شبکه‌های مجازی» و اعتراض‌ها در این فضا گفت که «یک غفلت» موجب شد که دل مردم شکست! او در ادامه از مردم ایران و رهبری عذرخواهی کرد.
در این باره شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، فعالان رسانه‌ای و حتی چهره‌های حکومتی به انتخاب او به‌ عنوان امام جمعه واکنش نشان دادند. یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار، در توئیتی به کنایه نوشت: «جریان نفوذی که موقعیت فرماندهان را به موساد اطلاع داد، در تصمیم‌سازی برای تشدید گشت ارشاد و تعیین امام جمعه نمی‌تواند موثر باشد؟» بر اساس اسنادی که یاشار سلطانی، مدیرمسئول پیشین «معماری نیوز»، روز ۲۳ اسفند سال گذشته در سایت رسمی خود منتشر کرده بود، کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، باغی به مساحت ۴۲۰۰ متر مربع را با همراهی پسرانش در منطقه اُزگل تهران تصاحب کرده بود. امام جمعه تهران ابتدا مدعی شد که امضای او «جعل» شده؛ اما حوزه علمیهٔ‌ تهران بعدتر تأیید کرد که صدیقی خود با حضور در دفترخانه، سند انتقال ملک را امضا کرده است. با شدت گرفتن اعتراض‌ها به خبر «زمین‌خواری» صدیقی او با انتشار پیامی ویدئویی در روزهای پایانی نوروز از رهبری، عذرخواهی کرد. این ویدئو ساعاتی پس از آن منتشر شد که دانشگاه «امام صادق» تهران، از مراکز دانشگاهی نزدیک به حکومت، اسم صدیقی را از فهرست سخنرانان مراسم مذهبی «شب قدر» خود حذف کرد.

واکنش‌ها
یک فعال سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا خبر داد که نماز جمعه امروز تهران به امامت شیخ کاظم صدیقی فقط با حضور ۱۴۲ نمازگزار برگزار شد! عبدالرضا داوری نوشت: «در ابرشهر ۹ میلیونی تهران فقط ۱۴۲ نمازگزار تا پایان خطبه اول کاظم صدیقی حضور یافته‌اند! یعنی از هر ۵۰ هزار شهروند تهرانی بالای ۱۵ سال، فقط یک نفر در نماز جمعه به امامت صدیقی حاضر شده است حتی حزب‌اللهی ها و مذهبی‌های سنتی هم به امامت صدیقی معترضند!»


صدیقی: برای افرادی که از من دفاع کردند دعا می‌کنم!!
شیخ‌‌کاظم صدیقی، خطیب نماز جمعه امروز تهران در خطبه های امروز گفت: شبکه‌های مجازی قتلگاه جوان‌ها و مسلخ آبروهاست در این فضا این طلبه و سرباز امام زمان، رهبری و مردم را بهانه قراردادند و دل مردم را شکستند! همه دشمنان هم صف شدند و اینها من را نمی‌زدند. شما نمازگزاران و مردم را می‌زدند! برای افرادی که از من دفاع کردند دعا می‌کنم. آنها که از من دفاع کردند فحش هم خوردند.
 
آنچه درباره صدیقی افشا شد از نظر آقایان هیچ چیز جدیدی نیست چون همه موارد را می‌دانستند!
عباس عبدی
 ادامه امامت جمعه آقای صدیقی معنای روشنی دارد. این که آنچه افشا شده از نظر آقایان هیچ چیز جدیدی نیست همه موارد را می‌دانستند یا این رفتار را ناقض عدالت به عنوان شرط امامت جمعه نمی‌دانند. طبعا سایر ائمه جمعه تهران و کشور هم با چنین گزاره‌هایی هماهنگ هستند.
 تا لحظاتی دیگر گوش جان باید داد به صدای عرفانی اوصیکم بتقوی‌الله آقای #صدیقی
‏آنان که چنین تصمیمی گرفتند.
‏او که قرار است امر به تقوا کند.
‏آنان که قرار است از جانب او به تقوا توصیه شوند.
‏آنان که وظیفه دارند ماله بکشند.
‏آنان که سکوت‌ کرده‌اند.

ایجاد آشوب ذهنی!
احمد زیدآبادی
گویا قرار است شیخ کاظم صدیقی فردا نماز جمعهٔ تهران را اقامه کند.
به فرض بی‌گناهی آقای صدیقی، او حداقل در مظان اتهام و مورد حساسیت شدید جامعه است. با یک محاسبهٔ دم‌دستی به نفع خود او هم نیست که در مقابل انظار عمومی به عنوان خطیب جامعه حاضر شود. اگر غرض از دعوت او برای اقامهٔ نماز جمعه، تبرئهٔ او از اتهام‌های مطرح‌شده باشد، نه فقط بی‌اثر است، یلکه افکارعمومی آن را به عنوان دهن‌کجی نسبت به خود تلقی می‌کنند. بنابراین، چنین تصمیمی چنان آشوبی در اذهان مردم ایجاد می‌کند که پس از آن، نه می‌توان فرد بی‌گناهی را از اتهام غیرمستند تبرئه کرد و نه می‌توان گناهکاری را بر اساس مستندات محکمه‌پسند محکوم دانست. به نظر می‌رسد عده‌ای عزم‌شان را جزم کرده‌اند که هیچ اعتباری برای هر امر معتبری باقی‌ نگذارند!

مقایسه
محسن برهانی (حقوق دان): شایعه‌ای دروغین علیه حاکم مصر (قیس بن سعد عباده) منتشر شد. حضرت علی (ع) به احترام افکار عمومی و‌ علیرغم غیرواقعی بودن مطلب، وی را عزل نمودند. اما اینجا نه عزلش می‌کنند و نه محاکمه‌اش. حتی به طرف نمی‌گویند چند هفته‌ای در نماز جمعه، خطبه نخوان!
‏⁧ #کاظم_صدیقی

صدیقی این بار گریه نکند بگذارد مردم با دیدن او بر حال خود گریه کنند!
مجید مرادی
گفته شد فردا صدیقی دوباره خطبه جمعه خواهد خواند و مردم را به تقوای الهی فرا خواهد خواند. خبری عجیب است. باور کردنی نیست که به رغم اقرار خود او به تخلفش و بدون آن که حداقل مرجع قضائی صالحی عذرش را پذیرفته و او را تبرئه کرده باشد دوباره اسلحه خطیب جمعه به دست او سپرده شود که بیاید خطبه بخواند. اگر امیرمنصور آریا فقط ۴۲۰۰ زمین ازگل را به نام خود یا فرزندانش زده و هیچ کار دیگری نکرده بود چه حکمی به او می‌دادید؟! آریا برای زدوبندهایی که جهت تسهیل کارش به هم زده بود به عنوان مفسد فی الارض شناخته و اعدام شد. آریا کارآفرین بود و برای تخلفاتش می‌توانستند همه اموالش را مصادره کنند و بدبخت توبه هم کرده بود. اصلا او که مثل خاوری فرار نکرده بود. دیگر چرا جانش را گرفتند؟ کمترین مجازات صدیقی برای رسوائی ازگل برکناری او از همه مناصب است نه باز نشاندن او به جایگاه خطبه جمعه. اصلا می‌خواهد چه بگوید؟ باز می‌خواهد بگرید؟! بهتر است این بار زیر گریه نزند و فقط اجازه دهد مردم بر حال خویش گریه کنند!

جواب های، هوی است
امیر دبیری‌مهر: نماز جمعه به امامت کاظم صدیقی دهن‌کجی آشکار به افکار عمومی، رسانه‌ها، عدالت خواهی‌، اخلاق و قانون و نوعی واکنش توهین‌امیز به خیرخواهی بخشی از جامعه است. پس انتظار نداشته باشید جامعه هم به ارزش‌های مد نظر و خواسته‌های شما دهن‌کجی ‌و بی‌اعتنایی نکند. جواب های هوی است!

در بر همان پاشنه قبلی است‌!
پیام برازجانی: فردا صدیقی امامت جمعه تهران را بر عهده خواهد داشت، شنبه هم نیروی انتظامی طرح حجاب و عفاف را آغاز می‌کند، هیچ نشانه‌ای از تغییر اقتصادی نیست، هیچ قدمی برای مذاکرات تحریمی برداشته نشده در بر همان پاشنه قبلی است یه سایه جنگ هم اضافه‌تر. در مورد ترورها، زورگیری صدر و گرانی اما هیچ!

پیام یک شهروند به مسئولان!
برای لجاجت بیشتر با مردم بهتر بود نماز جمعه این هفته به امامت شیخ صدیقی را در باغ ازگل و با سخنرانی پیش از خطبه‌های شیخ پناهیان برگزار می‌کردید!

نتیجه‌اش را در انتخابات‌ها می‌بینید
محمدعلی ابطحی: وقتی با مردم و افکار عمومی لجبازی می‌کنید نتیجه اش را در انتخابات‌ها می‌بینید!
#صدیقی

امامت امروز صدیقی یک بیانیه رسمی بود!
هیرش سعیدیان
رعایا غلط می کنند در مورد فساد منصوبین ما نظر بدهند، وظیفه رعیت این است که باج و خراج دهد، در موقع لزوم برایمان بجنگد،خون و عرق بریزد، سیاهی‌لشکر نمایش‌های ما باشد، اظهار بندگی کند و دهانش را ببندد.

سطح امام جمعه ها به شدت پایین آمده است
محمدجواد روح
آیا ماجرای صدیقی و نمازجمعه امروز یک پدیده یا اتفاق است؟ آیا اینکه به خطیبی که از سوی بخش قابل‌توجهی از جامعه مورد نقد است تریبون داده شود تا هرچه می‌خواهد دل تنگش بگوید، امر جدیدی است؟ شاید بتوان گفت به این ابعاد، آری. اما در کلیت امر، خیر. اتفاق جدیدی رخ نداده است.
اصولا نمازجمعه همیشه تریبون دفاع از خودی‌ها و حمله به غیرخودی‌ها بوده. حتی اگر نمازجمعه‌های آیت‌الله طالقانی را تاحدی استثنا کنیم (که مربوط به دوران ماقبل تاسیس و تثبیت نظم سیاسی است) یا از موارد خاصی چون آیت‌الله طاهری اصفهانی و تاحدی آیت‌الله منتظری در مقاطعی بگذریم؛ تفاوت امروز با دیروز، تنها در سطح تحلیل و بیان است که مثلا بین آقای هاشمی با خطبای کنونی فاصله بسیار است.
تفاوت نمازجمعه‌های موثر دهه۱۳۶۰ و اوایل دهه۱۳۷۰ با امروز درعین‌حال این بود که گفتمان مستقر و رسمی دارای پشتوانه جدی و اکثریتی در جامعه بود و حتی مخالفان هم، آن سخنرانان را جدی می‌گرفتند. وضعیتی که به‌تدریج از اواخر دولت هاشمی و به‌ویژه پس از دوم‌خرداد افول پیدا کرد.
یادمان نرفته شیخ محمد یزدی در همین نمازجمعه چطور به روزنامه‌های پس از دوم‌خرداد می‌تاخت یا نمازجمعه‌های خود آقای هاشمی در دفاع از دولت سازندگی و پاسخ به جناح چپ؛ چه در زمان ریاست‌جمهوری‌اش و چه در مقطع انتخابات مجلس‌ششم.
یا سخنان پیش از خطبه مصباح‌یزدی که اصولا تریبونی بود علیه اکثریت حامی دوم‌خرداد.
بنابراین، در نگاهی کلان باید گفت که ترکیب ائمه جمعه برمبنای خودی/ غیرخودی جدی درون روحانیت سیاسی شکل گرفته است. نماد بارز آن هم حذف هاشمی پس از ۱۳۸۸ و امام جمعه نشدن خاتمی و روحانی است.
در واقع، رویکردی که به نمازجمعه امروز صدیقی انجامید، همان است؛ اما سطح افراد به‌شدت پایین آمده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.