stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024
  • کد خبر : 473541
  • 19 اردیبهشت 1403 - 18:53
0

حمله به رفح؛ ناتوانی نتانیاهو در جابجایی مهره‌های شطرنجش در غزه

حمله به رفح؛ ناتوانی نتانیاهو در جابجایی مهره‌های شطرنجش در غزه

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این‌که نتانیاهو نتوانسته تغییری در شطرنج میدانی غزه به وجود آورد، گفت: بنابراین شرایط حساسی است و نتانیاهو با حمله به رفح در فکر دستاورد نظامی و تغییر معادله میدانی است.

قلم | qalamna.ir :

رژیم صهیونیستی به دلیل ناتوانی در دستیابی به اهدافش و تغییر شرایط جنگی،‌ نهایتا تصمیم خود برای کوچ اجباری پناهندگان در رفح و حمله به این منطقه را آغاز کرد، اقدامی که واکنش‌ها و اعتراض‌های متعددی را به دنبال داشت. 

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه در این ارتباط اعلام کرد که دستور رژیم صهیونیستی برای بسته شدن گذرگاه رفح و عملیات زمینی در آن موجب کشته شدن افراد بیشتر و کوچ اجباری تعداد بیشتری از ساکنان خواهد شد.

حمله به رفح؛ ناتوانی نتانیاهو در جابجایی مهره‌های شطرنجش در غزه

براساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما»، گریفیث همچنین تصریح کرد که بسته شدن گذرگاه رفح مانع ورود سوخت شده و ورود کمک‌ها و کارمندان سازمان ملل به غزه را مختل می‌کند.

وی در ادامه افزود: تیم‌های سازمان ملل همچنان در رفح، جایی که بیش از یک میلیون نفر از جمله ۶۰۰ هزار کودک در آن به سر می‌برند، حضور دارند.

همچنین وزارت خارجه قطر اعلام کرد که کوچ اجباری غیرنظامیان از رفح نقض جدی قوانین بین‌المللی است و بحران انسانی را افزایش می‌دهد.

وزارت خارجه قطر تاکید کرد: ما حمله اشغالگران به رفح را محکوم کرده و خواستار اتخاذ اقدامی فوری بین‌المللی برای ممانعت از حمله نظامی به این شهر هستیم.  این وزارتخانه همچنین خواستار اتخاذ اقدامی جهانی در راستای ممانعت از ارتکاب نسل‌کشی و حفاظت از غیرنظامیان شد.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از تحولات اخیر مرتبط با جنگ غزه و اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به رفح اظهار داشت: درواقع حمله رژیم صهیونیستی به رفح، جنگ غزه و عملیات طوفان‌الاقصی شرایط را پیچیده‌تر کرده و طی هشت ماه از آغاز جنگ ۱۰ دور مذاکره میان بازیگران بحران غزه و نمایندگان آن‌ها در دوحه،‌ قطر، قاهره و پاریس صورت گرفت.

وی تصریح کرد: مذاکرات اخیر در قاهره پیشرفت‌هایی برای پایان دادن به جنگ داشت و طرحی که از سوی قطر و مصر ارائه شد مورد پذیرش حماس قرار گرفت، اما در آخرین لحظه به دستور نتانیاهو هیات اسرائیلی قاهره را ترک کردند و آتش بس به خاطر زیاده‌خواهی‌های اسرائیل به بن‌بست رسید و شکست خورد. 

با توجه به این‌که بارها مصر نسبت به حمله به رفح هشدار داده و حساسیت خود را اعلام کرده بود اما این اتفاق افتاد و در این زمینه یک منبع مصری به العربی الجدید گفت قاهره نامه اعتراض‌آمیزی را علیه یورش ارتش رژیم صهیونیستی به گذرگاه رفح و فیلادلفیا به تل‌آویو ارسال کرده است.

حمله به رفح؛ ناتوانی نتانیاهو در جابجایی مهره‌های شطرنجش در غزه

طبق گفته این منبع، قاهره در پیام خود هشدار داده است که این سرکشی رژیم صهیونیستی ممکن است مصر را به بازنگری در نقش میانجیگری خود در مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه سوق دهد.

مصر همچنین در پیام خود از رژیم صهیونیستی خواسته است تا به توافق‌های امضا شده میان ۲ طرف از جمله توافق مرتبط با محور فیلادلفیا و گذرگاه رفح پایبند باشد.

مصر همچنین تاکید کرده است که در پی این اقدام اشغالگران ناگزیر خواهد شد به دنبال جایگزینی برای رساندن کمک‌ها به غزه به جای گذرگاه رفح باشد. منبع مذکور همچنین گفت: صحنه‌های منتشر شده توسط ارتش اسرائیل از محور فیلادلفیا و گذرگاه رفح و برافراشتن پرچم اسرائیل در این مناطق موجب خشم رهبری مصر شده است.

هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: رژیم صهیونیستی علی‌رغم هشدار اروپا و آمریکا اقداماتی را در رفح انجام داده که مرز با مصر است و دولت مصر نیز به دلیل کوچ اجباری نسبت به آن حساسیت‌ ویژه‌ای دارد، ضمن این‌که مصر بارها اعلام کرده حمله به رفح خط قرمز مصر است. 

هانی‌زاده افزود: آمریکایی‌ها و حتی اتحادیه اروپا بارها از نتانیاهو در خواست کردند تا نسبت به این مساله صرف‌نظر کند اما با توجه به این‌که در طول ۸ ماه گذشته نتانیاهو نتوانسته تغییری در شطرنج میدانی غزه به وجود آورد و جنایت‌های این رژیم تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داده و شاهد اعتراضات دانشجویی گسترده در دنیا بودیم، لذا شرایط حساسی است و نتانیاهو در فکر دستاورد نظامی و تغییر معادله میدانی است. 

حمله به رفح؛ ناتوانی نتانیاهو در جابجایی مهره‌های شطرنجش در غزه

وی خاطرنشان کرد: حمله به رفح طبیعتا برای نتانیاهو گران تمام می‌شود زیرا دادگاه لاهه به دنبال اجرایی کردن حکم نتانیاهو و کابینه است و شرایط برای رژیم صهیونیستی سخت شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین اظهار کرد: مساله رفح یک مساله انسانی است، لذا کوچ اجباری اهالی رفح به سمت مصر مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد و موجب آوارده شدن دو میلیون انسان می‌شود، علاوه بر این برای مصر پیامدهای نظامی و امنیتی دارد و این احتمال وجود دارد که مصر  به مساله تحولات مربوط به غزه ورود کند. 

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.