stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۲۷ خرداد , ۱۴۰۳ Sunday, 16 June , 2024
  • کد خبر : 474157
  • 04 خرداد 1403 - 2:15
0

نخستین گزارشِ ستاد کل نیروهای مسلح از سقوط بالگرد رییس‌جمهور

نخستین گزارشِ ستاد کل نیروهای مسلح از سقوط بالگرد رییس‌جمهور
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: ستاد کل نیروهای مسلح از حادثۀ بالگرد رئیس‌جمهور در بیانیه‌ای نوشت:
به اطلاع مردم عزیز و شریف ایران اسلامی می‌رساند هیئت عالی‌رتبۀ ستادکل نیرو‌های مسلح برای بررسی ابعاد و عوامل به‌وجودآورنده سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان آن شهید والامقام با سازماندهی گروه‌های کارشناسی تخصصی و فنی صبح روز دوشنبه مورخه ۱۴۰۳٫۲٫۳۱ ساعت ۵:۳۰ بامداد از تهران اعزام و رأس ساعت ۹ صبح همان روز در محل سانحه بالگرد حاضر شدند. بخش قابل توجهی از اطلاعات در زمینه‌های مختلف تخصصی، فنی و عمومی که می توانست در وقوع سانحه دخیل باشد جمع‌آوری گردیده است. برخی از اقدامات برای اظهار نظر قطعی نیاز به زمان بیشتری دارد که در دست بررسی بوده و برخی از موارد را می‌توان با قاطعیت اعلام نمود که مورد اشاره قرار می‌گیرند:
۱. بالگرد در مسیر پیش‌بینی شده از قبل ادامه مسیر داده و از مسیر تعیین شده پروازی خارج نگردیده است.
۲. حدود یک و نیم دقیقه قبل از سانحه بالگرد، خلبان بالگرد سانحه دیده با دو بالگرد دیگر گروه پروازی ارتباط برقرار نموده است.
۳. آثار اصابت گلوله و یا موارد مشابه آن در اجزای باقی مانده بالگرد سانحه دیده مشاهده نگردیده است.
۴. بالگرد سانحه دیده پس از برخورد با ارتفاع، دچار آتش سوزی شده است.  
۵. به‌دلیل پیچیدگی منطقه، مه‌گرفتگی و درجه حرارت پایین، عملیات تجسس به شب کشیده شد و در طول شب نیز استمرار یافت و در بامداد صبح روز دوشنبه (ساعت ۵ صبح) با کمک پرنده‌های بدون سرنشین ایرانی نقطۀ دقیق محل سانحه مشخص و نیرو‌های زمینی عملیات تجسس در آن نقطه حضور پیدا کردند.
۶. در مکالمات برج مراقبت با گروه پروازی نیز مورد مشکوکی مشاهده نشده است.
در پایان یادآوری می‌شود بخش قابل توجهی از اسناد و مدارک مرتبط با سانحۀ بالگرد یادشده جمع‌آوری شده و برای بررسی برخی از قطعات و اسناد، نیاز به زمان بیشتری است که پس از اتقان‌سنجی و کار تخصصی و کارشناسی دقیق‌تر در اطلاعیه‌های بعدی به سمع و نظر ملت ایران خواهد رسید.
تقاضا داریم به اظهارنظر‌های غیرکارشناسی که براساس گمانه‌زنی‌های بدون اطلاع دقیق از واقعیات صحنه و یا بعضاً با هدایت رسانه‌های بیگانه در فضای مجازی و… منتشر می‌گردد توجه نشود.

«ابهامات» سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و «احتمال توطئه» در دو روزنامه‌ تهران
پنج روز پس از سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی و همراهانش، روزنامه‌های هم‌میهن و جمهوری اسلامی سئوالاتی را در باره این سانحه مرگبار مطرح کرده‌اند. روزنامه هم‌میهن خواهان رفع «ابهامات» شد در حالیکه جمهوری اسلامی نوشت «احتمال توطئه خارجی» نیز وجود دارد. روزنامه هم‌مهین در مطلبی با عنوان «ضعف‌های ادامه‌دار» نوشت که دو «ضعف بسیار مهم» در حادثه سقوط بالگرد وجود دارد که «مسئله اول اطلاع‌رسانی نادرست و ابهام‌آمیز است‌.»
به نوشته این روزنامه چاپ تهران «این مشکل در نحوه حضور روزنامه‌نگاران ترکیه در محل و ارائه گزارش مستقیم از آنجا یا حضور نیروهای مردمی موتورسوار در محل، پیش از حضور نیروهای رسمی، دیده می‌شود.»
هم‌میهن می‌نویسد: «این وضعیت در حالی است که رئیس دفتر ریاست‌جمهوری به‌صراحت اعلام کرده که آنها دیده‌اند بالگرد حامل رئیس‌جمهور در داخل ابر رفته و سپس ارتباط رادیویی آن قطع شده است و بالگرد دوم طبعاً مختصات آنجا را داشته و دو بار هم بر فراز آنجا دور زده است.»
نویسنده سرمقاله ادامه داده است که: «مهمتر از همه، وی مدعی است که چندین بار با تلفن همراه خلبان که مرحوم آل‌هاشم آن را جواب می‌داده، گفت‌وگو‌ کرده است و این به معنی وجود سیگنال و ارتباط با دکل‌های مخابراتی بوده که می‌توانند به‌سهولت محل سقوط را پیدا کنند. ولی هیچ توضیحی داده نمی‌شود که چرا آنان تا ۶ساعت بعد، که هوا تاریک می‌شود، نتوانسته‌اند لاشه را پیدا کنند.» به نوشته هم‌مهین، نکته دوم و مهمتر «اظهارات غیرقابل‌فهم است که نه‌تنها ابهامی را رفع نمی‌کند، بلکه بر آن می‌افزاید. سخنان آقای رئیس دفتر ریاست‌جمهوری که چندین بار با آقای آل‌هاشم گفت‌وگو کردند و سخنان مشابه معاون اجرایی رئیس‌جمهور، که طبعاً این دو نفر مدیران اجرایی و اصلی این سفر هستند، هیچ‌کدام معقول و پذیرفتنی نیست.»
این روزنامه پرسیده است: «چگونه کسی می‌تواند چنین سقوطی را تجربه کند و همچنان دسترسی به تلفن همراه خودش داشته باشد، چه رسد به اینکه تلفن همراه خلبان در دسترس او باشد و پاسخ هم داده باشد. آن هم تلفن کس دیگری که می‌گوید اصلاً آنها را نمی‌بیند.» هم‌میهن در پایان هم نوشته «متاسفانه نکات و ابهامات و شایعات دیگری هم وجود دارد که نه‌تنها در مورد آنها توضیح داده نشده است، بلکه با تاخیر در پاسخگویی، موجب رسوب ابهامات در اذهان مردم شده است.»
روزنامه جمهوری اسلامی: احتمال توطئه وجود دارد
روزنامه جمهوری اسلامی هم امروز در یادداشتی با عنوان «مسامحه جایز نیست» در این باره نوشته است: «اینکه از سه بالگرد ایرانی در حال بازگشت از منطقه مرزی به سوی تبریز فقط بالگرد حامل رئیس ‌جمهور دچار این حادثه شده، ضمن اینکه می‌تواند مرتبط بودن حادثه با عوامل جوی را منتفی کند، احتمال توطئه بودن را تقویت می‌کند.»
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «هرچند اخبار اولیه در روز وقوع حادثه حکایت از نقش داشتن عوامل جوی در آن داشت ولی به‌تدریج گمانه‌زنی‌ها به سوی توطئه بودن متمایل شدند بطوری که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گروهی را مأمور بررسی حادثه کرد تا چگونگی آن را روشن کند.» به نوشته این روزنامه: «این گروه هنوز نتیجه بررسی‌های خود را اعلام نکرده ولی گمانه‌زنی‌های متمایل به توطئه بودن حادثه به‌قدری زیاد است که اکنون تمام ذهن‌ها به آن مشغول است.»
نویسنده مقاله در ادامه هم افزوده است: «افکار عمومی به‌شدت در حال پیگیری ماجراست و می‌خواهد به واقعیت پی ببرد.»
روزنامه جمهوری اسلامی می‌گوید: «یکی از نکاتی که احتمال توطئه بودن ماجرای بالگرد حامل رئیس‌ جمهور رئیسی و همراهان را پررنگ می‌کند، محل وقوع حادثه است.» در ادامه این روزنامه نوشته است: «یکی دیگر از نکاتی که در تقویت احتمالی توطئه بودن حادثه بالگرد حامل رئیس ‌جمهور رئیسی و همراهان مؤثر است اینست که بعضی از صاحبنظران فنی گفته‌اند ابتدا بالگرد در هوا منفجر شده و سپس سقوط کرده است. در این فرض، ماجرا می‌تواند ناشی از مداخلات بیرونی و یا درون بالگرد باشد که در هر دو صورت، موضوع با پیچیدگی مواجه است و قابل پیگیری می‌باشد.»
در پایان هم روزنامه جمهوری اسلامی اینگونه جمع‌بندی کرده است: «اول اینکه این حادثه نشان داد تدبیرکنندگان امور سفر رئیس ‌جمهور دچار ضعف اساسی بودند و نکات ایمنی زیادی را مورد توجه قرار ندادند. دوم اینکه ناوبری ما ضعیف است و اگر حادثه بالگرد حامل رئیس ‌جمهور ناشی از توطئه بوده باشد، این ضعف نیز در به وقوع پیوستن آن سهیم بوده است. و سوم اینکه در بخش تأمین امنیت در برابر توطئه‌های خارجی دچار ضعف شدید هستیم.»

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.