stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۳۱ خرداد , ۱۴۰۳ Thursday, 20 June , 2024
  • کد خبر : 474906
  • 22 خرداد 1403 - 14:18
1

بورس در ایران چطور شکل گرفت؟

بورس در ایران چطور شکل گرفت؟
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: مطالعات اولیه درباره تأسیس بورس در ایران به سال ۱۳۱۵ هجری شمسی برمی‌گردد. همشهری آنلاین، در این سال فردی بلژیکی به‌نام «ران لوترفِلد» پس از انجام مطالعات گسترده درباره تأسیس بورس در ایران، اساسنامه داخلی بورس را تهیه و به مسئولان ایرانی ارائه کرد؛ با توجه به وضعیت آن زمان و وقوع جنگ جهانی دوم، عملا موضوع بررسی و تأسیس بورس در ایران بیش از ۲۵ سال به تأخیر افتاد.

بالاخره سال ۱۳۴۱ موافقتنامه‌ اولیه تأسیس بورس سهام تنظیم و پس از ۴ سال در سال ۱۳۴۵ قانون تشکیل بورس اوراق بهادار در مجلس تصویب شد. یک‌سال بعد، در پانزدهم بهمن‌ماه سال ۱۳۴۶، بورس اوراق بهادار تهران با انجام چند معامله روی سهام بانک توسعه صنعتی و معدنی، به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

مزایای بورس برای سرمایه‌گذاران
حتما این سؤال برای شما ایجاد شده است که سرمایه‌گذاری در بورس و خرید سهام شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاران چه نفعی دارد؟

کسب درآمد
یکی از اهداف اصلی هر فرد در سرمایه‌گذاری کسب سود و درآمد است. سرمایه‌گذاری در بورس، اگر به‌صورت صحیح و آگاهانه باشد، از ۲ طریق این هدف را تأمین می‌کند: یکی دریافت سود نقدی و دیگری افزایش قیمت سهام.

امنیت و شفافیت در سرمایه‌گذاری
یکی از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در بورس، امنیت در سرمایه‌گذاری و برخورداری از حمایت قانون و مقررات است. بنابراین اگرچه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس شرکت‌هایی بزرگ و معتبرند و اغلب دچار مشکل نمی‌شوند، قانونگذار با درنظرگرفتن تمهیداتی اطمینان لازم را برای سهامداران فراهم می‌کند.
حفظ سرمایه در مقابل تورم

به‌طور معمول ارزش پول در طول زمان خودبه‌خود کاهش می‌یابد و با توجه به تورم موجود در جامعه، درصورتی که افراد پس‌اندازهای خود را در جای مناسبی سرمایه‌گذاری نکنند، ارزش آن کاسته خواهد شد. برای حفظ ارزش پول در طول زمان، مناسب‌ترین راه‌حل، سرمایه‌گذاری است؛ ‌ سرمایه‌گذاری در بورس هم یکی از بهترین گزینه‌ها در این روش‌هاست.

قابلیت نقدشوندگی خوب
یکی از ویژگی‌های یک دارایی خوب این است که قابلیت نقدشوندگی بالایی داشته باشد؛ یعنی بتوان آن را سریع به پول نقد تبدیل کرد. وقتی در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنید، به محض تصمیم به فروش می‌توانید تقاضای فروش خود را در سامانه‌های معاملاتی ثبت کنید و حتی در شرایط بحرانی نیز سهام، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به پول نقد تبدیل خواهد شد.

تفاوت بورس با بازار سنتی
شاید بتوان رسمی‌بودن، شفافیت و برخورداری از پشتوانه محکم قانونی را مهم‌ترین تفاوت‌های بورس با بازارهای سنتی دانست.بورس، برخلاف بازارهای سنتی، یک بازار کاملا رسمی است و خریدوفروش در آن براساس قوانین، مقررات و ضوابط مشخص و نظام‌مند انجام می‌شود.

تفاوت دوم بورس با بازارهای سنتی، شفافیت بالای بورس است؛ به این معنا که وقتی فردی تصمیم به خرید یا فروش سهام یک شرکت در بورس می‌گیرد، به‌راحتی و صرفا با دسترسی به اینترنت می‌تواند به همه اطلاعات مربوط به آن شرکت دسترسی داشته باشد و بعد از بررسی کامل این اطلاعات درباره خرید یا فروش سهام آن شرکت تصمیم‌گیری کند؛ درحالی‌که بازارهای سنتی از چنین شفافیتی برخوردار نیستند.

تفاوت دیگر بورس با بازارهای سنتی به برخورداری فعالان بورس از پشتوانه قانونی مربوط است؛ به این معنا که با توجه به اهمیت فوق‌العاده بورس در نظام اقتصادی کشور، قانونگذار قوانین، مقررات و ساختارهای لازم را برای حفظ حقوق سرمایه‌گذاران در بورس در نظر گرفته است تا سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر از عدم‌بروز اتفاقاتی مثل سوء‌استفاده، کلاهبرداری و… در این بازار سرمایه‌گذاری کنند؛ مزیتی که در بازارهای سنتی وجود ندارد.

بورس‌های فعال درایران
بورس اوراق بهادار تهران که در آن سهام شرکت‌ها و سایر اوراق بهادار مانند اوراق مشارکت خریدوفروش می‌شود.
فرابورس ایران که در آنجا هم سهام شرکت‌هایی که بنا به دلایلی موفق به پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران نمی‌شوند دادوستد می‌شود.

بورس کالای ایران که در آن انواع کالاها مانند محصولات پتروشیمی، فلزات، محصولات کشاورزی و… خریدوفروش می‌شود.بورس انرژی که به‌تازگی تأسیس شده است و در آن حامل‌های انرژی ازجمله برق، زغال‌سنگ و کک خریدوفروش می‌شود.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.