stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 26 June , 2024
  • کد خبر : 474945
  • 23 خرداد 1403 - 14:17
1

پاسخ حماس به ادعاهای صهیونیست‌ها درباره تغییرات در پیشنهاد آتش‌بس در غزه

پاسخ حماس به ادعاهای صهیونیست‌ها درباره تغییرات در پیشنهاد آتش‌بس در غزه

یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس گفت که حماس و گروه‌های فلسطینی «به پیشنهاد آتش‌بس پاسخ مثبت و جدی دادند به این ترتیب درها را برای توافق باز کردند».

قلم | qalamna.ir :

عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی حماس در پستی در کانال تلگرامی خود نوشت: «پاسخ جنبش حماس و جناح‌های مقاومت فلسطینی به این پیشنهاد مسؤولانه، جدی و مثبت و منطبق بر خواسته‌های مردم و مقاومت ما است و راه گسترده‌ای را برای رسیدن به توافق باز می‌کند.»

عضو دفتر سیاسی حماس تاکید کرد که تحریک رسانه‌های صهیونیست در قبال پاسخ حماس اشاره به تلاش برای فرار از منافع توافق پیشنهادی دارد.

عصر سه‌شنبه، رسانه‌های عبری زبان به نقل از یک مقام ارشد اشغالگر گزارش دادند که تل‌آویو پاسخ حماس را از میانجیگران دریافت کرده است.

وبگاه عبری «Walla» به نقل از یک مقام صهیونیست ادعا کرد که جنبش حماس خطوط کلی توافقنامه آزادی اسیران ارائه شده توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را رد کرد.

این مقام صهیونیست مدعی شد که حماس همه عناصر اساسی این پیشنهاد را تغییر داده است.

وی اشاره کرد این درحالی است که رئیس جمهور بایدن درباره اتخاذ این پیشنهاد همانطور که هست، امضا و اجرای آن صحبت کرده است.

همچنین یک منبع آگاه از گفت‌وگوهای آتش‌بس در نوار غزه گفته بود پاسخ جنبش حماس که روز سه شنبه به پیشنهاد آتش‌بس رژیم صهیونیستی در نوار غزه ارائه شد شامل «اصلاحاتی» است.

این منبع آگاه که خواست به دلیل حساسیت موجود نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت: « اسرائیل از طریق میانجی‌گران پاسخ حماس را دریافت کرد، حماس پیشنهاد آزادی اسیران را رد کرده است. آنها (حماس) همه معیارهای اصلی و مهم (در پیشنهاد) را تغییر دادند. پاسخ شامل اصلاحاتی در پیشنهاد اسرائیل از جمله جدول زمانی آتش‌بس دائمی و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه بود.»

وی افزود: مذاکرات از طریق میانجیگران قطری و مصری با هماهنگی آمریکا ادامه خواهد داشت.

این اولین واکنش غیرمستقیم تل‌آویو به بیانیه مشترک جنبش حماس با جنبش جهاد اسلامی برای تحویل دادن پاسخشان به پیشنهاد اعلام شده توسط جو بایدن به میانجی‌ها بود.

در عین حال، یکی از مقامات حماس که خواست نامش فاش نشود، به رویترز تاکید کرد: «این پاسخ یک جدول زمانی جدید برای آتش‌بس دائمی با اسرائیل و خروج نیروهای اسرائیلی از غزه از جمله رفح را پیشنهاد کرد.»

جهاد طه، سخنگوی رسمی حماس نیز به العربی الجدید گفت که اصلاحات ارائه شده توسط جنبش در پاسخ به پیشنهاد آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا «ضرورت آتش‌بس، عقب‌نشینی اشغالگران، بازسازی و معامله تبادل اسیران را مورد تاکید قرار می‌دهد».

وی افزود: حماس امیدوار است «این اصلاحات منجر به حل و فصل پیامدهای تجاوز شود و در خدمت به مسائل ملی مردم ما باشد».

این عضو حماس بر آمادگی این جنبش برای گفت‌وگو در مورد هرگونه جزئیاتی با برادران میانجی از طریق مذاکراتی که در حال انجام است، تاکید کرد.

در واشنگتن، کاخ سفید تاکید کرد که ایالات متحده در حال بررسی واکنش رسمی جنبش حماس به پیشنهاد آتش‌بس اخیر در نوار غزه است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «واشنگتن پاسخی را که حماس به قطر و مصر داده بود، دریافت کرد و ما در حال بررسی آن هستیم.»

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا هم گفت که در تماسی با یوآو گالانت، وزیر جنگ اشغالگران بر حمایت واشنگتن از آتش‌بس جامع و توافق تبادل اسرا تاکید کرد و افزود: «ما توافق کردیم که مسؤولیت پذیرفتن توافق بر عهده حماس است.»

یک مقام آمریکایی آگاه از روند مذاکرات به شبکه آمریکایی ای بی سی تاکید کرد که پاسخ جنبش حماس به پیشنهاد آتش‌بس، پذیرش یا رد صریح نیست، بلکه پرس و جو و تحقیق درباره برخی مفاد این پیشنهاد و درخواست‌های اضافی است.

یکی دیگر از مقامات آمریکا گفت در حالی که ایالات متحده هنوز در حال تجزیه و تحلیل پاسخ حماس است، میانجی‌ها معتقدند که پتانسیلی برای پر کردن شکاف‌های باقی مانده در این مرحله وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد که هماهنگی با همه طرف‌های درگیر در گام‌های بعدی انجام خواهد شد – که احتمالاً شامل دور دیگری از مذاکرات می‌شود.

وزارت خارجه قطر شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که دوحه و قاهره پاسخی از حماس و جناح‌های فلسطینی درباره پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس در غزه دریافت کرده‌اند.

یک منبع بلندپایه مصری نیز گفت که در سایه پاسخ‌های دریافتی مصر و قطر در مورد آخرین پیشنهاد، تماس‌های گسترده‌ای با مصر برای گفت‌وگو در مورد تحولات آتش‌بس وجود دارد.

کانال خبری قاهره به نقل از این منبع گزارش داد: ما پاسخ‌هایی از گروه‌های فلسطینی در مورد پیشنهاد آتش‌بس دریافت کردیم و هیئت امنیتی در حال افزایش تماس‌های خود با همه طرف‌ها است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.