stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ خرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 18 June , 2024
  • کد خبر : 475097
  • 26 خرداد 1403 - 14:15
0

آیا روسیه در تله غرب برای صلح می‌افتد؟

آیا روسیه در تله غرب برای صلح می‌افتد؟

کارشناس مسائل بین‌الملل درباره انتقال بخشی از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین گفت:‌ اگر این اقدام تحت فشار قرار دادن روسیه، تله‌ای برای مسکو باشد برای این‌که به سمت صلح بروند، بعید می‌دانم روس‌ها در تله بیافتند.

قلم | qalamna.ir :

بیش از ۲ سال از زمان جنگ روسیه و اوکراین می‌گذرد و این جنگ پیامدها و تبعات زیادی برای ۲ کشور و به ویژه غرب داشته است. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند این تنش پیچیدگی‌های چند بعدی دارد و جز از طریق مذاکره حل نمی‌شود. اما تا به امروز هیچ کدام از گفت‌وگوهای دیپلماتیک نتوانسته راه‌حلی برای پایان این جنگ ارائه دهد، هم روسیه شروطی دارد که اوکراین نمی‌پذیرد، هم کی‌یف به شدت تحت تاثیر دخالت‌های غرب عمل می‌کند.

از همان ابتدای جنگ واکنش اروپایی‌ها این بود که با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه بتوانند با فشار اقتصادی روسیه را وادار به پایان دادن به جنگ کنند. البته در پی تحریم‌هایی که از سوی غرب اعمال شد اقتصاد روسیه نیز با چالش‌های جدی مواجه شد اما موفق شد از آن عبور کند و از آنجایی که انرژی غرب به روسیه وابسته‌ است اتحادیه اروپا در این زمینه نگرانی‌هایی داشت، اما در این مدت تلاش کردند تا با واردات بخشی از انرژی خود از سایر کشورها، بتوانند استقلال انرژی خود را حفظ کرده و وابستگی‌شان به روسیه را کاهش دهند.

مسدود کردن یا انتقال بخشی از دارایی‌های روسیه توسط غرب به اوکراین یکی از اهرم‌هایی است که اخیرا در دستور کار قرار گرفت تا فشار بیش‌تری را به مسکو وارد کنند و نهایتا گروه هفت در نشست اخیر از وام ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین با استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه به‌عنوان وثیقه حمایت کرد. 

آیا روسیه در تله غرب برای صلح می‌افتد؟
نشست سران گروه هفت در فاسانو ایتالیا

«فرشید باقریان» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از اقدامات غرب در خصوص بلوکه کردن دارایی‌های روسیه اظهار داشت: عمده دارایی‌های روسیه در انگلیس است، براساس برنامه‌ای که انگلیس اجرا کرد که به ازای سرمایه‌گذاری خارجی اقامت به افراد داده می‌شود، در همان سال‌ها توانست درآمد بدون مرز روس‌ها را جذب کند، به همین دلیل بلافاصله پس از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین، غرب دنبال راهی بود تا دارایی‌های روسیه در سایر کشورها بلوکه شود.

وی خاطرنشان کرد: ظاهرا ۲ سناریو در این ارتباط وجود دارد؛ اینکه آیا قرار است صلحی در اوکراین ایجاد شود و آیا این تصمیم برای فشار به روسیه گرفته شده تا جنگ تمام شود؟ شاید بسیاری از این فرضیه‌ها درست نباشند زیرا با روی کار آمدن راست‌گرایان در اتحادیه اروپا، حس انتقام‌گیری از روس‌ها در اروپا بیشتر شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به پیگیری‌های ویژه آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی برای مسدودکردن دارایی‌های روسیه گفت: تصور می‌کنم بایدن،‌ ترامپ یا هر شخص دیگری که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در ‌آمریکا باشد، تا پنجم نوامبر و روز انتخابات می‌خواهد برگ برنده‌ای داشته باشد، علاوه بر این کمک آمریکا به اوکراین، کمکی به انتخابات نمی‌کند چه برسد به این‌که تا چه اندازه مردم این کشور در انتخابات شرکت می‌کنند.

باقریان در ادامه اظهار داشت: اگر تحت فشار قرار دادن روسیه با بلوکه کردن و انتقال‌ دارایی‌هایش را تله‌ای برای مسکو در نظر بگیریم برای این‌که به سمت صلح بروند، بعید می‌دانم روس‌ها در تله بیافتند.

آیا روسیه در تله غرب برای صلح می‌افتد؟
انفجار در نورد استریم، خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا

وی با اشاره به وابستگی انرژی غرب به روسیه نیز گفت: از زمانی که مرکل صدر اعظم پیشین آلمان گفت باید از تحت سلطه گازی روسیه خارج شوند، طی بیش‌ از ۲ سالی که از جنگ در اوکراین می‌گذرد، اروپایی‌ها توانستند با تجزیه و تحلیلی که انجام دادند تا حدودی استقلال انرژی خود را به هر نحوی شده تامین کردند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد استقلال غرب در حوزه انرژی که در حال شکل‌گیری است برای روسیه خطرناک خواهد بود. در واقع اگر اتحادیه اروپا به این استقلال برسند و خریدار انرژی روس‌ها نباشند، برای مسکو خطرناک است، البته اتحادیه اروپا در مورد هزینه‌های نفت و گاز به روسیه بدهکار است و همین بدهی بلوکه کردن بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی روسیه است.

این در حالی است که وزارت خارجه روسیه در واکنش به تامین وام برای اوکراین از سوی اروپا و توافق برای ارائه ۵۰ میلیارد دلار به کی‌یف با استفاده از دارایی‌های روسیه تاکید کرد که این ابتکار ممکن است به بحران منجر شود. سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز اظهار داشت که تلاش غرب برای گرفتن درآمد از دارایی‌های مسدود شده روسیه جنایتکارانه است و واکنش مسکو برای اتحادیه اروپا بسیار دردناک خواهد بود.

بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه در خارج از این کشور پس از حمله ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین توقیف شده است. کرملین نسبت به هرگونه سوءاستفاده از این دارایی‌ها هشدار داده است.

آیا روسیه در تله غرب برای صلح می‌افتد؟
سخنرانی روز جمعه پوتین در وزارت خارجه روسیه

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هم روز جمعه گفت یک پیشنهاد صلح دیگر برای حل‌وفصل مناقشه اوکراین ارائه می‌کند و اگر این بار هم غرب و کی‌یف با آن موافقت نکنند، مسئولیت خون‌هایی که ریخته خواهد شد، به گردن خودشان است.

رئیس‌جمهور روسیه گفت مسکو برای حل مسالمت‌آمیز و پایان کامل جنگ نیاز دارد که اوکراین به یک کشور غیرهسته‌ای و بی‌طرف بدل شود و همچنین تحریم‌هایی که کشورهای غربی علیه روسیه وضع کرده‌اند، لغو شود.

پوتین گفت اگر اوکراین تمام نیروهای خود را از چهار منطقه‌ زاپوریژیا، لوهانسک، دونتسک و خرسون که روسیه از ۲۰۲۲ تا امروز تحت کنترل خود درآورده خارج کند و همچنین متعهد شود که عضو ناتو نخواهد شد، روسیه بلافاصله به سربازانش دستور عقب‌نشینی خواهد داد و مذاکره را آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.