stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ خرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 18 June , 2024
  • کد خبر : 475115
  • 26 خرداد 1403 - 14:18
0

قالیباف توقع دارد از خودگذشتگی او  جبران شود

قالیباف توقع دارد از خودگذشتگی او  جبران شود
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: برخی از سیاسیون بر این باورند که در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، شاهد یک رقابت دو قطبی میان مسعود پزشکیان و محمدباقر قالیباف هستیم اما سید حسین نقوی حسینی، فعال سیاسی اصولگرا،به خبرگزاری خبرآنلاین  گفت: «بین آقایان پزشکیان، قالیباف و جلیلی یک رقابت سه جانبه شکل خواهد گرفت.»
وی ادامه داد: « قالیباف بر این باور است که یکبار این ایثار را انجام داده و در سال ۹۶ برای موفقیت اصولگرایان کنار رفته و خود را فدا کرده است، حال توقع دارد اصولگرایان و طیف دولت جبران کند و به سمت او حرکت کند.»
این فعال سیاسی اصوالگرا زاکانی را دارای رأی نمی داند و می گوید« زاکانی امکان رقابت ندارد مگر اینکه بخواهد در رقابت‌ها بماند ولی شانس انتخاباتی برای آقای زاکانی وجود ندارد.»
مشروح گفتگوی سید حسین نقوی حسینی، فعال سیاسی اصولگرا را در ادامه می خوانید؛
*****
* آقای نقوی حسینی تحلیل شما از ترکیب کاندیداها و انتخابات پیش رو چیست؟ قطب های انتخاباتی چه کسانی هستند؟
اگر بخواهیم یک طیف بندی در بین ۶ کاندیدای مورد تایید قرار گرفته شده، داشته باشیم مشاهده می‌کنیم که از اصولگرایان تند یا رادیکال گرفته تا اصولگرایان سنتی و اصلاح‌طلب نامزد داریم. آقای پزشکیان از بین طیف اصلاح‌طلبان مورد تایید قرار گرفت، ایشان در لیست کاندیداهای جبهه اصلاحات هم قرار داشت و خیلی هم مورد استقبال قرار گرفت.
آقای پورمحمدی هم از جامعه روحانیت و اصولگرایان سنتی و گرایش معتدل‌تری از بقیه نامزدها دارند. آقایان قاضی‌زاده هاشمی، جلیلی و زاکانی تقریبا طیف دولت محسوب می‌شوند و آقای قالیباف هم اصولگرای مستقل هستند و یک رقابت سه قطبی شکل خواهد گرفت.
نه قالیباف کنار می رود نه جلیلی
بین آقایان پزشکیان، قالیباف و جلیلی یک رقابت سه جانبه شکل خواهد گرفت.
* این روزها بحث کناره گیری برخی کاندیداها مطرح است، این امکان وجود دارد که مثلا آقای جلیلی بخواهد به نفع آقای قالیباف کنار رود یا ائتلافی بین اصولگرایان شکل بگیرد که رقابت دو قطبی شود ؟
من بعید می‌دانم که همچین ائتلافی شکل بگیرد. شاید آقای پورمحمدی یا زاکانی یا قاضی‌زاده هاشمی در بین اصولگرایان به نفع کاندیدای خودشان کنار بروند اما رقابت میان این ۳ قطب جدی خواهد شد، آقای جلیلی و قالیباف حتما در صحنه می‌مانند و آقای پزشکیان هم هست.
زاکانی شانسی ندارد /مردم در شهرداری تهران چیزی از او ندیدند
* آقای زاکانی، در انتخابات قبلی به صورت پوششی وارد صحنه شدند، در این دوره انتخابات اما اعلام کرده که تا آخر در صحنه می‌مانند، چقدر این برداشت را می‌توان داشت که به نوعی برای آقای قالیباف و جلیلی خط و نشان کشیدند؟
آقای زاکانی باید ارزیابی دقیقی از شرایط اصولگرایان در رقابت شکل گرفته داشته باشد، او در این میان، امکان رقابت ندارد مگر اینکه بخواهد در رقابت‌ها بماند ولی شانس انتخاباتی برای آقای زاکانی وجود ندارد.
* یعنی سبد رأی ندارند؟
بالاخره آقای زاکانی هم در دوره گذشته بودند و شرایط او را دیدیم، این دوره که شهردار تهران بودند و مطالبات مردم روی زمین بوده و برخلاف دوره آقای قالیباف، چیزی از او ندیدند و نباید توقع داشته باشد که مردم از او استقبال کنند.
زاکانی خیلی قواعد را زیر پا گذاشت
من خیلی منتقد زاکانی منتقد هستم چون خیلی قواعد را زیر پا گذاشت. او در مجلس یازدهم، از قم کاندیدا شد. آن جا در تمامی سخنرانی‌ها و سوالاتی که از او می‌پرسند، گفت که من آمده‌ام چهار سال برای مردم قم نمایندگی کنم.
حتی آن جا به نمایندگان قبلی قم انتقاد می‌کرد، از جمله رئیس وقت مجلس و عملکرد ایشان را نقد می کرد و می گفت که این افراد آمدند و رای شما را گرفتند و رئیس مجلس شدند و امور شما را دنبال نکردند.
در حالی که آقای دکتر لاریجانی که بیش از چهار سال است دیگر نماینده قم نیست، حتی امروز مسائل قم و موضوعاتش را دنبال می‌کند. گروه‌های مختلف می‌آیند و آقای لاریجانی مشکلات و گرفتاری هایشان را دنبال می‌کند و من این‌ها را دیده‌ام. ولی ایشان انتقاد می‌کرد که نمایندگان قبلی امور مردم قم را پیگیری نکردند و من آمده‌ام که در این چهار سال حق مردم قم را دنبال کنم. حتی در یکی از سخنرانی‌ها که کلیپ آن را دیدم، یک نفر بلند می‌شود و از ایشان سوال می‌کند که؛ «ما شنیده ایم شما اینجا آمده‌اید تا رای مردم را بگیرید و اینجا را کرسی پرش برای جایگاه‌های بالاتر کنید» و ایشان در آن جا صراحتا اعلام کرد که اصلا چنین چیزی نیست و من آمده‌ام تا چهار سال وکیل مردم قم باشم.
زاکانی جواب مردم قم را چه می‌خواهد بدهد؟
بعد در مجلس آمد و یک سال بعد شهردار تهران شد. جواب مردم قم را چه می‌خواهید بدهید؟ وقتی به او مجددا انتقاد می‌کنند می‌گوید؛ «من از همین جا در شهرداری تهران امور مردم قم را دنبال می‌کنم». چطور می‌توانید؟ نکته بعد این است که وقتی ایشان از قم رأی آورده و به مجلس آمد، در اولین ملاقات مجلس یازدهم با مقام معظم رهبری که سند آن سخنرانی هست، حضرت آقا این نکته را صریح و روشن به نمایندگان تذکر می‌دهند و هیچ ابهامی هم وجود ندارد. رهبری گفتند که یکی از تهدیدات جایگاه نمایندگی این است که افراد به عنوان نماینده، رأی مردم را بگیرند و در مجلس بیایند و این را پرورش دهند که از سکوی مجلس به این دولت و آن دولت و مقامات بالاتر بروند و اینجا را سکوی پرتاب برای خود قرار دهند؛ این تهدید است.
آقای زاکانی شما که ادعای ولایتمداری می‌کنید، ولی فقیه حضوری این تذکر را به شما گفت. شما چطور یک سال بعد مردم قم را فوری رها می‌کنید و شهردار تهران می‌شوید؟ خلاف نظر مقام معظم رهبری است. شما در این مجلس قسم خوردید که من چهار سال وکیل ملت هستم و در این چارچوب‌ها خدمت می‌کنم. بعد این قسم را رها می‌کنید و شهردار می‌شوید؟ این انتقادات وجود دارد. من در مجلس با آقای زاکانی کار کرده‍ ام و تصور نمی‌کردم ایشان چنین مسیری را برود برای این که شهردار تهران شود.
چون شهردار تهران در زمانی، سکوی ریاست جمهوری بوده است پس می‌شود آن را سکوی ریاست جمهوری قرار داد. این انتقادات جدی به ایشان وارد است. در عین حال که در تهران مردم مطالبه دارند. می‌گویند در شهرداری چه کار کرده‌اید که می‌خواهید رئیس جمهور شوید و برای کشور کار کنید؟ اقبالی برای آقای زاکانی واقعا نیست.
امکان معامله میان قالیباف با پایداری‌ها وجود ندارد
* چقدر ممکن است که آقای زاکانی و جلیلی رو در روی آقای قالیباف قرار بگیرند؟
این شکاف وجود دارد زیرا قالیباف به دنبال تغییر و تحول بنیادی عمیق است که با این فرمانی که جلو می‌رویم و کار به نتیجه نرسیده، رضایتمندی مردم به دست نمی آید. هم باید تحول صورت بگیرد و دیدگاهی در مقابل طیف دیگر اصولگرایان قرار می‌گرفت.
قالیباف توقع دارد اصولگرایان از خودگذشتگی او را در سال ۹۶ جبران کنند
* آقای نقوی حسینی ممکن است، آقای قالیباف به سمت پایداری‌ها حرکت کند و در این انتخابات با طیفی از پایداری ها ائتلاف کند؟
معامله‌ پایداری‌ها و قالیباف در انتخاب مجلس که لیست وجود داشت، امکان پذیر بود زیرا، می‌توان روی لیست توافق کرده و سهم بندی کرد. اما در انتخابات ریاست جمهوری هر تعاملی باعث حذف یک کاندیدا خواهد شد و به نظرم زمینه چنین معامله‌ای بین آنان وجود ندارد زیرا باید کاندیدای پایداری ها حذف شود و این تعامل وجود ندارد. آقای قالیباف بر این باور است که یکبار این ایثار را انجام داده و در سال ۹۶ برای موفقیت اصولگرایان کنار رفته و خود را فدا کرده است، حال توقع دارد اصولگرایان و طیف دولت جبران کند و به سمت او حرکت کند.
* مصداق همان جمله که گفته می‌شود نظام یک ریاست جمهوری به او بدهکار است
بله، این در محاورات و در میان مردم گفته می‌شود که نظام یک ریاست جمهوری به او بدهکار است، چند بار کاندیدا شده ولی موفق نشده است. حال یکبار هم که در سال ۹۶ در شرایط موفقیت خوبی بود به نفع نامزد دیگری کنار رفته و از خودگذشتگی بزرگی بود و توقع به جایی است.
پزشکیان موقعیت خوبی دارد
* حتی برخی تحلیل می کنند این ترکیب تایید صلاحیت شده به این آرزوی قالیباف کمک می کند.
نه اعتقادی ندارم، آقای پزشکیان موقعیت خیلی خوبی دارد، کل جبهه اصلاحات فقط یک کاندیدا دارد و اگر با عینک دیگری بخواهیم تحلیل کنیم، باید گفت شورای نگهبان کاملا به سمت اصلاح‌طلبان عمل کرده است زیرا نامزدهای جبهه اصلاحات را در یک نفر خلاصه کرده است و رقیبی وجود ندارد اما در اصولگرایان ۵ نفر هستند. ظاهرا شورای نگهبان به گونه‌ای عمل کرده که کاندیدای اصلاح‌طلب پیروز شود.
سهم قالیباف و جلیلی از آرای آقای رئیسی بیشتر خواهد بود
* آقای نقوی حسینی! به نظر شما میزان آرای آقای رئیسی بین کدام کاندیدا تقسیم می‌شود؟
در رقابت ترکیب فعلی قهر انتخابات نداریم و دلیلی برای قهر ندارد. مردم یا جناحی بگویند کاندیدا نداریم و نمی‌آییم وجود ندارد. در حال حاضر همه جریان‌ها می‌توانند وارد صحنه شوند و در انتخابات شرکت کنند. همچنین نامزدها و حریان‌های سیاسی باید زمینه مشارکت مردم را فراهم کنند و مردم ناراحتی و مشکلاتی دارند و برخی ها امیدشان را از دست دادند و دشمنان ما روی عدم مشارکت تبلیغ می‌کنند. باید به سمتی بروند که مردم امیدوار شده، نظرات خود را اعلام کنند و پای صندوق ها بیایند.
آرای آقای رئیسی بین اصولگرایان توزیع خواهد شد، آقای قالیباف معتقد است که بخشی از آرای شهید رئیسی متعلق به من است، برخی دیگر معتقد هستند که بخشی از این آرای برای آقای جلیلی است و کاندیداهای دولت است ولی سهم آقای قالیباف و جلیلی بیشتر خواهد بود.
* و آقایان زاکانی و قاضی زاده هاشمی وزن خود را در انتخابات گذشته نشان دادند.
بله، من به آقای قاضی زاده گفتم که شما یکبار در صحنه آمدید و حدود یک میلیون آرا به دست آوردید، به عنوان فردی که برنامه محور هستید شناخته شدید اما دیگر به صحنه نیایید زیرا دیگر همان جایگاه قبلی را نمی‌توانید به دست بیاورید.
نکته عجیب ثبت نام این دوره که با همه دوره‌های قبل متفاوت بود، ثبت نام یک مجموعه چشمگیر از دولت مستقر برای کاندیدای ریاست جمهوری بود. در گذشته چنین چیزی نداشتیم. در گذشته نهایتا یکی از معاونان رئیس جمهور یا یکی از وزرای آن دولت ثبت نام می‌کرد. ولی در این دوره شاهد بودیم ۵ نفر از کابینه مستقر در انتخابات ثبت نام کردند. این اتفاق تعجب آور بود و البته ظواهر نشان می‌داد مابقی دولتمردان هم برای ثبت نام درانتخابات بی میل نبودند.
چطور ناگهان ۵ نفر از دولت مستقر ثبت نام کردند؟ تعجب برانگیز بود
مابقی افراد هم اگر زمینه‌ای فراهم بود، احتمال ثبت نام آنان نیز وجود داشت. این نشان می‌دهد که انگار بین شهید آیت الله رئیسی و دولتش تفاوت وجود داشت. آقای رئیسی خودش فرد مخلص، صادق و سالمی بود، دوستدار مردم بود و دلش می‌خواست خدماتی انجام دهد. دولت او دولتی نبود که بتواند پا به پای او بیاید و انگار تمایزی بین دولت و رئیس جمهور وجود داشت.
به همین جهت ناگهان ۵ نفر از کابینه ثبت نام می‌کنند و معنایش این است که این ۵ نفر زمانی که در دولت بودند، ذهنشان به سمت جایگاه ریاست جمهوری بوده است. وقتی این افراد در کابینه در ذهن شان جایگاه ریاست جمهوری جای دارد، مشخص است که در کار مشکلات زیادی ایجاد می‌شود.
دل آدم برای آقای رئیسی می‌سوزد که این کابینه را به عنوان مجریان دستورات و اوامر خود انتخاب کرده بود. به هر حال این افراد از دولت آمده بودند و همه هم تعجب کرده بودند. در هر محفل سیاسی که حضور پیدا می‌کردم می‌گفتند که چطور ناگهان ۵ نفر از دولت مستقر ثبت نام کردند؟ از دولت‌های گذشته اگر بیایند بحث دیگری است ولی از دولت مستقر ۵ نفر ثبت نام کنند تعجب برانگیز است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.