stat counter
تاریخ : جمعه, ۸ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 28 June , 2024
  • کد خبر : 475423
  • 03 تیر 1403 - 14:14
2

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در تهران؛ استمرار نگاه به شرق با تقویت هویت آسیایی

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در تهران؛ استمرار نگاه به شرق با تقویت هویت آسیایی

نوزدهمین اجلاس وزیران امورخارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا موسوم به ACD دوشنبه چهارم تیرماه با سخنرانی علی باقری، سرپرست وزار امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در هتل پارسیان آزادی برگزار می‌شود.

قلم | qalamna.ir :

  مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در سال ۱۳۸۱ ایجاد شد و  در حال حاضر کشورهایی چون ایران، تایلند، اندونزی، مالزی، فیلیپین، برونئی، سنگاپور، کامبوج، ویتنام، میانمار، لائوس، نپال، روسیه، ترکیه، ژاپن، چین، مغولستان، کره جنوبی، هند، افغانستان، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، بوتان، کویت، بحرین، عربستان، قطر، امارات، عمان، فلسطین، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای آن را تشکیل می‌دهند.

جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۸۳ به عضویت مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در آمد و از جمله اعضای فعال آن به شمار می‌رود از  سپتامبر ۲۰۲۳ ریاست این مجمع را برعهده گرفته و تا آخر سال ۲۰۲۴  این ریاست ادامه خواهد داشت.

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در تهران؛ استمرار نگاه به شرق با تقویت هویت آسیایی
ریاست ایران بر مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا

به اعتقاد کارشناسان عرصه سیاست خارجی، برگزاری نوزدهمین نشست وزیران امور خارجه این مجمع در تهران با حضور شمار قابل توجهی از وزرای خارجه و مقامات ارشد کشورهای آسیایی بعد از  شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه و همچنین در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از اهمیتی ۲ چندان برای تهران  برخوردار است و نشانگر استمرار نیرومند دیپلماسی پویا و فعال جمهوری اسلامی ایران و  سیاست نگاه به شرق با تقویت هویت آسیایی در چارچوب دیپلماسی چند جانبه است.

 اهمیت مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا

قاره آسیا با ۴۸ کشور و بیش از ۳ میلیارد نفر جمعیت، ۲۶ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی دارد، از این تعداد ۳۵ کشور عضو مجمع «گفت‌وگوی همکاری آسیا» هستند که حدود سه میلیارد نفر را شامل می‌شود.

مجمع ACD یکی از فراگیرترین تشکلهای بین‌الدولی در سطح آسیا محسوب می‌شود و اهداف چندگانه‌ای را از طریق گفت‌وگو و اجرای پروژه در حوزه‌هایی همچون مواصلات و ارتباطات، علوم، فن آوری و نوآوری، آموزش و توسعه منابع انسانی، امنیت غذایی، امنیت انرژی، امنیت آبی، فرهنگ و گردشگری و توسعه فراگیر و پایدار دنبال می‌کند.

قرار است در پایان نشست وزیران امور خارجه ، «بیانیه تهران» به تصویب برسد. بر اساس آن‌چه که گفته شده، انتظار می‌رود  در این بیانیه علاوه برحوزه‌های همکاری مابین اعضای مجمع به موضوعات مهمی همچون مسأله فلسطین و غزه نیز پرداخته شود.

در نوزدهمین اجلاس مجمع، وزیران امورخارجه و مقامات حاضر در خصوص آماده‌سازیهای لازم برای برگزاری نشست سران مجمع در قطر در مهرماه جاری نیز تبادل نظرخواهند کرد.

تأکید بر اهمیت عضویت و استفاده کشورمان از سازوکارها و مکانیزم های چندجانبه گرایانه در توسعه روابط با کشورها و پیریزی همکاری‌ها و مشارکت‌های عملی، تاکید بر اهمیت قاره آسیا در قرن ۲۱ و نقش پررنگ آن در بهبود اقتصاد جهانی و ترویج فناوریهای نوین، اهمیت ACD به عنوان یکی از فراگیرترین سازوکارهای گفت‌وگو و همکاری بین‌الدولی در آسیا و نقشی که این سازمان می‌تواند در پیشبرد اهداف ملی، منطقه‌ای و جهانی اعضا و آسیا ایفا کند را برجسته می‌کند.

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در تهران؛ استمرار نگاه به شرق با تقویت هویت آسیایی
نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در نیویورک در شهریور ۱۴۰۲

 ایران در طول یک سال گذشته که ریاست این مجمع را برعهده داشته، تلاش کرده که در این سازمان بین‌المللی اهداف چندگانه‌ای را از طریق گفت‌وگو و اجرای پروژه در ۶ حوزه مواصلات، علوم، فن‌آوری و نوآوری، آموزش و توسعه منابع انسانی، امنیت غذایی، امنیت انرژی و امنیت آبی، فرهنگ و گردشگری و توسعه فراگیر و پایدار دنبال کند ودر همین راستا تعیین یزد به عنوان «پایتخت گردشگری ACD در سال ۲۰۲۴» و برگزاری برخی برنامه‌ها در آن، برگزاری نشست اتاقهای بازرگانی کشورهای عضو ACD در اصفهان وتصویب سند همکاری بخش‌های خصوصی، … از جمله اقدامات صورت گرفته در این چارچوب است.

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در تهران؛ استمرار نگاه به شرق با تقویت هویت آسیایی
دیدار شهید امیرعبداللهیان با پورنچای دانویواتانا دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در شهریور ۱۴۰۲

 براساس آنچه که مهدی صفری معاون وزارت امور خارجه اعلام کرد در روزهای یکشنبه و دوشنبه تهران  میزبان ۴۱ هیات خواهد بود که ۲۵ هیات در سطح وزیر خارجه، قائم مقام  و معاون وزیر خارجه در این نشست شرکت می‌کنند.

صفری درباره ترکیب این ۲۵ هیأت نیز گفت: «۱۱ تا ۱۲ وزیر خارجه، پنج تا ۶ قائم مقام وزیر خارجه و بقیه معاون وزیر خارجه در این نشست شرکت می‌کنند».

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین خبر داد که در نشست تهران دبیرکل جدید این مجمع انتخاب خواهد شد.

معاون وزارت خارجه ایران درباره نامزدهای دبیرکلی این مجمع نیز گفت: «کشورهای ایران، کویت و تایلند افرادی را برای این موضوع معرفی کرده‌اند و ما تلاش می‌کنیم که بتوانیم دبیر کلی این مجموعه را بر عهده بگیریم».

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.