stat counter
تاریخ : جمعه, ۸ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 28 June , 2024
  • کد خبر : 475530
  • 05 تیر 1403 - 17:53
1

سفیر چین در ایران: پیوستن ایران به شانگهای و بریکس، قدرت صلح و توسعه جهانی را تقویت می‌کند

سفیر چین در ایران: پیوستن ایران به شانگهای و بریکس، قدرت صلح و توسعه جهانی را تقویت می‌کند

سفیر جمهوری خلق چین در ایران چین و ایران را کشورهای مهم در حال توسعه و پایبند به چندجانبه گرایی واقعی دانست و تاکید کرد چین بر این باور است که پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای و بریکس، نشاط جدیدی را به این دو ساز و کار همکاری بزرگ تزریق خواهد کرد و قدرت صلح و توسعه جهانی را هر چه بیشتر تقویت خواهد کرد.

قلم | qalamna.ir :

زونگ پی وو طی  گفتگویی درباره روابط ایران و چین اظهار داشت: در مورد روابط چین و ایران، برداشت اولیه من سه کلمه است، اول «طولانی»، دوم «گسترده» و سوم «عمیق». «طولانی» به این معناست که چین و ایران هر دو تمدن باستانی هستند و تبادلات بین این دو ملت سابقه طولانی دارد. در قرن دوم قبل از میلاد، فرستادگان سلسله هان کشور چین به امپراتوری اشکانی رسیدند و یک مسیر ارتباطی از چین به روم باستان که از ایران عبور می‌کرد را باز کردند که همان جاده ابریشم است. از آن زمان تا کنون، دو کشور تبادلات مستمری داشته‌اند و دوستی را آغاز کرده‌اند که بیش از دو هزار سال به طول انجامیده است. چین و ایران در طول تاریخ هیچ مناقشه و مبارزه‌ای نداشته‌اند، فقط همکاری و تبادلات دوستانه بوده است.
وی افزود: «گسترده» به این معناست که همکاری و مبادلات بین دو کشور به طور فزاینده‌ای حوزه‌های وسیع‌تری را در بر می‌گیرد. در سال‌های اخیر، حجم تجارت بین چین و ایران رشد ثابتی داشته است، چین همچنان بزرگترین شریک تجاری و بزرگترین مقصد صادراتی ایران است. همکاری دو کشور در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، ساخت و ساز زیرساخت‌ها، فرهنگ و آموزش، همکاری‌های محلی و غیره در حال رونق است. چین «کانال سبز» را برای صادرات مرکبات، سیب، عسل و سایر محصولات کشاورزی باکیفیت ایران باز کرده است.

این دیپلمات چینی خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌های آثار باستانی ایران در پکن، شانگهای و غیره برگزار شد و دریچه‌ای برای درک تاریخ ایران برای مردم چین گشود. از زمان آغاز به کار تاکنون، از چهار هیئت محلی چین برای بازدید از ایران پذیرایی کردم. اشتیاق بسیاری برای توسعه همکاری‌های استانی، شهری و محلی با ایران وجود دارد. دو طرف همکاری نزدیک خود را در مناسبت‌های چندجانبه حفظ کرده‌اند و دست در دست یکدیگر صدای قوی روزگار را علیه یکجانبه‌گرایی، هژمونی و سیاست قدرت اعلام کرده‌اند.
سفیر چین در ایران همچنین بیان کرد: «عمیق» به این معناست که از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در ۵۳ سال پیش تا کنون، با تلاش مشترک همه اقشار چین و ایران، دوستی سنتی بین دو ملت همچنان تعمیق یافته است. در سال ۲۰۱۶، رئیس‌جمهور شی جین پینگ به ایران سفر کرد و دو کشور یک مشارکت راهبردی جامع برقرار کردند. در سال‌های اخیر، تبادلات نزدیک بین دو کشور در سطح بالا صورت گرفته است، دو طرف اتحاد و همکاری را تقویت کرده و اعتماد متقابل سیاسی را عمیق‌تر کرده‌اند، روابط چین و ایران پیشرفت زیادی داشته و شتاب توسعه قوی را حفظ کرده‌ است و فصل جدیدی در همکاری چین و ایران گشوده شده است.
وی ادامه داد: در زمان حاضر، روابط چین و ایران در مرحله حساسی از به ارث بردن از گذشته و آغاز آینده است. چین آماده است با همکاری ایران به روابط دو کشور از یک منظر والای راهبردی و بلندمدت بنگرد، مسیر کلی توسعه روابط دو کشور را درک کند، همکاری‌های عملی را در زمینه‌های مختلف به انجام برساند، هماهنگی و همکاری در امور منطقه‌ای و بین‌المللی را به طور جامع تعمیق نماید و کمک بیشتری به ارتقای صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی کند.
زونگ پی وو در ادامه اظهار داشت: اگر چه مدت کوتاهی است که در ایران هستم، اما عمیقاً احساس کرده‌ام که چین و ایران سابقه طولانی در گفتگو و ادغام تمدن‌ها دارند و دوستی دو ملت سنتی و عمیق است. عمیقا دوستی ژرف و احساس زیبای مردم ایران نسبت به چین و مردم چین را احساس کرده‌ام .وقتی پا به ایران گذاشتم مشاهده خیابان‌ها و کوچه‌های آباد و مردم خونگرم و با پشتکار تاثیر عمیقی روی من گذاشت. چندی پیش برای اولین بار تهران را ترک و به شهر قم سفر کردم و از کتابخانه آیت‌الله مرعشی و کارگاه فرش سنتی دیدن کردم که در واقع تجربه‌های این سفر برای من، به عنوان فرصتی برای دیدن تاریخ و فرهنگ باشکوه ایران بود.
این دیپلمات چینی ابراز کرد: برخی افراد و طرف‌ها با انگیزه‌های باطنی نمی‌خواهند شاهد پیشرفت خوب روابط چین و ایران باشند و با ایجاد اطلاعات نادرست و اغراق آمیز برای «چین هراسی» و «ایران هراسی» و اختلاف افکنی بین دو کشور تلاش می‌کنند. باید کانال‌های بیشتری وجود داشته باشد تا مردم دو کشور یکدیگر را درک کنند و مردم بیشتری به کشورهای یکدیگر سفر کنند تا با چشمان خود ببینند. من خوشحالم که در حال حاضر نکات مهمی در تبادلات فرهنگی بین چین و ایران وجود دارد. از طریق بازدید های مکرر گروه‌ها در زمینه‌های مختلف فرهنگی، جوانان، ورزش، آموزش و اخبار و غیره، تبادلات مردمی در حوزه‌های گردشگری، باستان شناسی، فیلم، آموزش استعدادها و غیره بین دو کشور به طور روز افزونی نزدیک شده است.
وی در گفتگو با انجمن دوستی ایران و چین یادآور شد: چندی پیش، فینال بیست و سومین مسابقه مهارت زبان چینی دانشجویان خارجی در ایران برگزار شد، من عمیقاً تحت تأثیر زبان، استعداد و مهارت عالی شرکت کنندگان و همچنین عشق آنها به زبان چینی قرار گرفتم. بسیار خوشحالم که دوستان ایرانی بیشتری را می‌بینم که به زبان چینی نزدیک می شوند، چینی می آموزند، به چین نزدیک می شوند، چین را درک می کنند و تلاش می کنند تا در تبادلات و همکاری‌های بین چین و ایران در زمینه‌های مختلف خرد و قدرت بیشتری داشته باشند.
سفیر پکن در تهران افزود: در حال حاضر، مردم چین به طور فعال در حال مدرن شدن هستند، مدرن شدن چین نه تنها تجربه و مرجع جدیدی برای کشورهای در حال توسعه فراهم می کند، بلکه فرصت‌های توسعه جدیدی را برای همه کشورها به ارمغان می آورد. در آینده، ما به ارتقای همکاری‌های فرهنگی و بازدید اعضا بین دو کشور، افزایش مداوم درک متقابل و دوستی بین دو ملت و تعمیق روابط مردمی بین چین و ایران ادامه خواهیم داد و اجرای طرح تمدن جهانی را ترویج خواهیم کرد.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر جهان وارد دوره جدیدی از تلاطم و تغییر شده است و در حال تجربه عوامل نامطمئن ، ناپایدار و غیرقابل پیش بینی است، همزمان،  «جنوب جهانی»  به نمایندگی از همه کشورهای بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه در حال برخاستن است و خواهان افزایش تاثیر گذاری و حق اظهار نظر و سوق دادن نظم بین المللی در جهت عادلانه‌تر و معقول‌تر است.
وی خاطرنشان کرد: چین و ایران هر دو کشورهای مهم در حال توسعه هستند و هر دو به چندجانبه‌گرایی واقعی پایبند هستند. چین بر این باور است که پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای و بریکس، نشاط جدیدی را به این دو ساز و کار همکاری بزرگ تزریق خواهد کرد وقدرت صلح و توسعه جهانی را هر چه بیشتر تقویت خواهد کرد.
این دیپلمات چینی افزود: این موضوع مطابق با انتظارات جامعه بین‌المللی و در راستای منافع مشترک کشورهای بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه است.
زونگ پی وو اظهار داشت: چین مایل به همکاری با ایران برای حمایت از مفهوم ساخت جامعه با آینده مشترک برای بشریت، تقویت هماهنگی‌های راهبردی با ایران و ایفای کامل نقش مهم ساز و کارهای سازمان همکاری شانگهای و بریکس در اصلاح و بهبود حکمرانی جهانی، ترویج همکاری نهادی برای دستیابی به نتایج ثمربخش‌تر و تقویت بیشتر تاثیرگذاری و حق اظهارنظر کشورهای «جنوب جهانی»، تحقق ترویج چند قطبی سازی جهانی برابر و منظم، جهانی سازی اقتصاد فراگیر و به نفع همه، و ایجاد آینده‌ای روشن برای جامعه بشری است.
سفر چین در ایران همچنین بیان کرد: در سال‌های گذشته، انجمن دوستی ایران و چین و انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی، همکاری نزدیک خود را حفظ کرده و نقش مثبتی در پیشبرد و توسعه روابط بین دو کشور و افزایش دوستی بین مردم داشته‌اند. در آغاز اپیدمی کووید-۱۹، انجمن های دوستی دو کشور مشترکاً یک کلیپ ویدیویی عام المنفعه را ضبط کردند تا دوستی را به مردم دو کشور که در حال مبارزه با این بیماری همه گیر بودند، منتقل کنند و این نشان دهنده عزم مردم چین و ایران برای اتحاد، همکاری، کمک به یکدیگر و مبارزه مشترک با این همه گیری است. در طول جشن عید بهاره ۲۰۲۲، انجمن دوستی ایران و چین نمایش نورپردازی بر روی برج آزادی تهران را ترتیب داد تا تبریک مردم ایران به مردم چین به مناسبت جشن عید بهاره و حمایت آنها از المپیک زمستانی پکن را بیان کند.
وی تصریح کرد: این حرکت‌های دلگرم کننده مبتنی بر دوستی عمیق بین مردم چین و ایران و همکاری نهادی بلندمدت بین انجمن‌های دوستی دو کشور است. در پایان سال گذشته، یانگ وان‌ مینگ، رئیس انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی، در راس هیاتی به ایران سفر کرد و با همکاری انجمن دوستی ایران و چین چهاردهمین کنفرانس سالانه انجمن های دوستی چین و ایران را برگزار کرد، و به اجماع مثبتی در مورد تقویت همکاری های نزدیک دست یافت. در عین حال، انجمن دوستی ایران و چین به طور فعال پل ارتباطی بین دو کشور در زمینه‌های محلی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و گردشگری بوده است و کمک‌های منحصر به فردی در ارتقای همکاری‌های عملی بین چین و ایران کرده است.
وی ابراز عقیده کرد: سفارت چین در تهران تمایل دارد همکاری نزدیک خود را با انجمن دوستی ایران و چین حفظ کند تا پایه و اساس افکار عمومی را برای دوستی چین و ایران تقویت کند، قلب های مردم ایران و چین را به یکدیگر پیوند دهد و اجازه بدهد تا مردم دو کشور دست در دست یکدیگر به پیش روند تا به توسعه سطح بالا روابط مشارکت راهبردی جامع چین و ایران کمک کنند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 5انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.