stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۸ مرداد , ۱۴۰۳ Monday, 29 July , 2024
  • کد خبر : 477070
  • 07 مرداد 1403 - 18:26
1

عارف کمترین زاویه را با جناح‌های اصولگرا دارد

عارف کمترین زاویه را با جناح‌های اصولگرا دارد
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: چند ساعتی از تنفیذ حکم ریاست جمهوری نگذشته بود که علی تاجرنیا، عضو شورای راهبری دولت چهاردهم از انتخاب عارف به عنوان معاون اول رئیس جمهور خبر داد، خبری توئیتری که به سرعت به صورت رسمی نیز اعلام شد تا اولین حکم پزشکیان ورود معاون اول دولت اصلاحات به پاستور باشد.

خبرآنلاین،غلامحسین کرباسچی  معتقد است که انتخاب عارف شعار پزشکیان درباره جوانگرایی را به چالش نکشیده، او همچنین بر این باور است که این انتخاب شعار پزشکیان مبنی بر عدم سابقه افراد در دولت‌های قبلی را هم زیرسوال نبرده چراکه او معاون اولی جای افراد جوانِ بی‌تجربه نیست.او تاکید دارد که  خود پزشکیان آنقدر تحرک و توان اجرایی دارد که از معاون اول توقع نمی‌رود که بتواند در مسائل اجرایی مانند جوان ۳۰،۴۰ ساله عمل کند. الحمدالله پزشکیان بسیار فعال و توانمند است، از این انتخاب عارف، انتخاب بسیار خوبی است.در ادامه گفتگوی خبرآنلاین با غلامحسین کرباسچی، چهره سیاسی اصلاح‌طلب را می‌خوانید:

****
*آقای کرباسچی! انتخاب عارف تا چه اندازه با شاخصه‌هایی نظیر جوان‌گرایی و سابقه نداشتن در دولت، که مدام پزشکیان تکرار می‌کرد، همخوانی دارد؟
عارف شخصیت شناخته‌ای شده‌ای است، قبلاً در دولات خاتمی بوده، بهرحال همواره با اصلاح‌طلبان بوده و از نظر خط سیاسی می‌توان گفت که همواره در همین مسیری قرار دارد که پزشکیان گفته است. اما در مورد بحث جوانگرایی این نکته مطرح است که معاون اول نمی‌تواند فردی بی‌تجربه و بدون سابقه‌ای باشد، در مجموعه افرادی که برای معاون اولی مطرح بودند، به نظرم عارف انتخاب خوبی است، البته پزشکیان در حکم هم نوشته که از عارف خواسته‌هایی دارد.

پزشکیان آنقدر تحرک و توان اجرایی دارد که از معاون اول او توقعی نباشد
عارف حالت بزرگتری نسبت به بقیه دارد که باید مسائل آنها را با یکدیگر حل و فصل کند، لذا فکر می‌کنم انتخاب عارف یک انتخاب مناسبی است. بنده قبلاً هم شنیده بودم که عارف مطرح است و از طرفی در مورد همه انتصاب‌ها نمی‌توانیم از جوانگرایی بگوییم، عارف تجربه اداره دولت خاتمی را دارد، که این دولت و دولت هاشمی در مجموع  و با همه اشکالاتی که در کل سیستم وجود دارد، از همه دولت‌های بعد از انقلاب موفق بودند چراکه در جهت توسعه کشور موفق بودند و الان فکر می‌کنم انتخاب عارف انتخاب مناسبی است و او می‌تواند با ریش سفیدی که الحمدالله محاسن عارف کاملاً سفید است (خنده)، مسائل بین وزرا را حل و فصل کند. در مجموع نمی‌شود در این سمت از افراد کم سن و سالی که وزرای دیگر بزرگتر از او باشند و یا نتوانند آن طور که باید در داوری و حل و فصل مسائل به صورت ریش سفیدی به کرسی بنشانند، استفاده کرد.

از نظر خط سیاسی هم عارف هیچ‌وقت جدای از اصلاح‌طلبان نبوده است، البته امکان دارد برخی اختلاف سلیقه‌ها با برخی افراد داشته باشد. پاسخ نکته‌ای که امکان دارد در مورد معاون اولی به ذهن بیاید و اینکه تا چه اندزه در مسائل اجرایی تحرک دارد، این است که خود پزشکیان آنقدر تحرک و توان اجرایی دارد که از معاون اول توقع نمی‌رود که بتواند در مسائل اجرایی مانند جوان ۳۰،۴۰ ساله عمل کند. الحمدالله پزشکیان بسیار فعال و توانمند است، از این انتخاب عارف، انتخاب بسیار خوبی است.

عارف کمترین زاویه را با جناح‌های اصولگرا دارد
*با توجه به اشاره شما در مورد اختلاف عارف با برخی چهره‌ها آیا او می‌تواند رابط مناسبی میان دولت با احزاب و چهره‌ها باشد؟
به نسبت بقیه گزینه‌ها به نظرم عارف انتخاب مناسب‌تری است، البته هر کسی در مقام معاون اول انتخاب می‌شد، ممکن بود با برخی اختلاف سلیقه داشته باشد اما عارف کمترین زاویه را با جناح‌های اصولگرا دارد و مورد احترام آنها است و با اصلاح‌طلبان هم در مجموع چه در مقام معاون اولی خاتمی و چه قبل از آن در مقام پست و تلگراف همراهی کرده است.در هر صورت عارف تحرک لازم را داشته، همراه اصلاح‌طلبان بوده، خط و مشی اصلاح‌طلبی دارد اما نه اصلاح‌طلبی خیلی انقلابی مانند تاج‌زاده و امثالهم، بلکه اصلاح‌طلبی معتدلی که همیشه خط و منش افراد معقول‌تر و میانه‌روتر بوده است.

عارف در تراز دولت اصلاح‌طلب است
*در مورد عملکرد عارف در فراکسیون امید مجلس، انتقاداتی به او وارد بود، انتخاب عارف سیگنال منفی به بدنه رأی محسوب نمی‌شود؟
مجلس فرق می‌کند، انجا هم انتقادی که به عارف مطرح بود، شاید ناشی از عملکرد شخصی او نبود، بهرحال در مجلس در فراکسیونی حدود ۱۰۰ الی ۱۱۰ نفر حضور دارند و اسمش این است که همگی اصلاح‌طلب هستند و همراه اصلاح‌طلبان است، جمع و جور کردن آنها و اینکه یک خط مشی متفق‌القولی داشته باشند، فرق می‌کند بنده انتقاد داشتم و آن زمان هم خود بنده نسبت به عملکرد فراکسیون در مجلس انتقاد داشتم اما در مقام معاون اولی عارف سابقه‌ای دارد که مربوط به دولت خاتمی است و از طرفی پزشکیان هم گفته که من ادامه‌دهنده همان خط‌مشی دولت خاتمی را دارم و از طرفی به مردم اعلام کرده که اگر می‌خواهید مانند زمان خاتمی اداره شود به من رأی بدهید و اگر می‌خواهید مانند دیگران اداره شود، به دیگران رأی بدهید.

به نظرم به دلیل اینکه پزشکیان همین حرف را داشته، عارف هم در همان تراز قرار دارد یعنی ترازی در حد دولت خاتمی که اصلاح‌طلب است و در عین حال خیلی انقلابی که در همین حد قانون اساسی فعلی و ساختار موجود کشور بوده است، اگر فراتر از این خواسته شود که همان بحث‌های عبور از خاتمی و این موارد مطرح می‌شود. در مجموع به نظر بنده انتخاب عارف انتخاب مناسبی است و من خوشحالم که پزشکیان به همان خط و مشی دولت خاتمی وفادار بوده است.

طیب‌نیا شخصیت اقتصادی است
*احتمال اینکه این انتخاب با مشورت اقای خاتمی بوده باشد وجود دارد؟
بنده محتوای دیدار را نمی‌دانم ولی به نسبت طیب‌نیا و عارف، حتماً عارف جامع‌تر فکر می‌کند، طیب‌نیا باهمه محاسنی که دارد و قطعاً در زمینه اقتصادی فرد توانمندی است اما عارف به لحاظ تجربه‌ای که در مقام معاون اولی خاتمی داشته، تجربه بیشتری در زمینه مسائل مختلف دارد و نگاه او به مسائل فقط نگاه اقتصادی نیست.

البته طیب‌نیا هم سابقه کاری در دوره وزارتش دارد اما در هر صورت او یک شخصیت  اقتصادی است. این انتصاب نشان می‌دهد که دیدگاه پزشکیان همانطور که باید فقط بحث اقتصادی، کنترل تورم و رفع مشکلات کلان اقتصادی نیست بلکه به مسائل دیگر کشور، یعنی مسائل اجتماعی و زندگی مردم توجه دارد، مخصوصاً آن شرطی که پزشکیان برای عارف مطرح کرده، روشن است که توقع او از معاون اول چیست. به نظرم تجربه پزشکیان پشتوانه‌ای بوده که در میان گزینه‌های مطرح انتخاب مناسب‌تری داشته باشد.

عارف مشکلات کمتری برای دولت دارد
*حضور عارف به عنوان معاون اول تا چه اندازه به تشکیل دولت وفاق ملی کمک می‌کند؟
اگر قرار باشد که سلیقه‌های سیاسی متفاوتی در دولت باشند با حضور عارف می‌توان امیدوار بود که وفاق کلی صورت بگیرد. در هر صورت هر انتصابی مورد رضایت همه افراد نیست و بدون هیچ‌گونه عیب و نقصی نیست همانطور که خود پزشکیان هم بارها اعلام کرده، در همه این انتصاب‍‌ها و انتخاب‌ها مسائل نسبی است، یعنی هر کدام از افرادی که برای معاون اولی مطرح بودند، امکان دارد که انتقادات و یا زاویه‌های بیشتری با افراد یا مشکلات بیشتری برای دولت و پزشکیان داشته باشد اما به نظرم این انتخاب، کم مسئله‌ترین و مناسب‌ترین بود.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.