stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۴ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 14 August , 2024
  • کد خبر : 477821
  • 23 مرداد 1403 - 2:15
1

عده‌ای نمی‌خواهند حضور یک زن در تحمل کنند

عده‌ای نمی‌خواهند حضور یک زن در تحمل کنند
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت شایسته سالاری و جوانگرایی و توجه به حضور جوانان در عرصه های مدیریتی تصریح کرد: دولت چهاردهم در مسیر ارتقای جایگاه زنان و حاکمیت نظام شایسته سالار حرکت می کند.

جماران، محمدرضا عارف بعدازظهر امروز(دوشنبه) در آیین تودیع و معارفه معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با طرح این سوال که زنان در کشور باید در چه جایگاهی قرار گرفته باشند، گفت: باید از نظام حکمرانی مردسالارانه به سوی شایسته سالاری حرکت کنیم.

معاون اول رئیس جمهور که سخنانش با تشویق بانوان حاضر در جلسه همراه بود، به نقش پررنگ و بهتر زنان نسبت به مردان در فهرست نمایندگان تهران در یکی از دوره های مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: هیچگونه تبعیض بین زن و مرد در نظام حکمرانی پذیرفتنی نیست و باید شاهد ارتقای جایگاه زن در نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی باشیم.

عارف با اشاره به نقش جوانان در اداره کشور تاکید کرد: جوان‌گرایی با جوان سوزی تفاوت دارد که در کشور شاهد جوانسوزی هستیم چراکه جوانی شایسته  را در یک جایگاه مسئولیتی قرار دادیم اما بعد چندماه پرونده کاری آنان بسته شده است که بسیار افراد و جوانان با ظرفیت بالا در جایگاهی قرار گرفتند که آمادگی حضور در آن را نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون به توانمندسازی و کادر سازی در کشور توجه نشده است و مجبور هستیم مسئولان را بین افراد خاص انتخاب کنیم و باید درنظر داشت که شایسته سالاری و جوانگرایی  و پیداکردن جوانانی که آماده پذیرش مسئولیت ها باشند، کار ساده ای نیست و باید چنین نیروهایی را در دولت و کشور کشف و تربیت کرد.

عارف تصریح کرد: باید به دنبال این راهبرد باشیم که در پایان چهارسال کاری دولت چهاردهم چندصد نفر نیروی توانمند و مدیر ارشد تحویل جامعه بدهیم و از خانم بهروزآذر می خواهم با کمک سازمان جوانان، بنیاد امور نخبگان و سازمان اداری و استخدامی در کشف و تربیت جوانان و زنان برای تصدی مسئولیت های کشور پیش قدم شود.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید براینکه دکتر پزشکیان همواره بر هدفمندی اقدامات تاکید می کند، ادامه داد: باید با وجود تلاش های صورت گرفته در دولت های قبل این سوال را مطرح کرد که آیا زنان آمادگی پذیرش مسئولیت ها را دارند؟

عارف همچنین به گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت راه و شهرسازی اشاره و تاکید کرد:  از میان جوانان برجسته خانم فرزانه صادق برای یک وزارتخانه زیربنایی به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست می کنیم که با رای بالا به وی رای اعتماد دهند.معاون اول رئیس جمهور افزود: کسانی که میگویند یک زن در جاده چه کاری می‌تواند انجام بدهد بدلیل همین نگاه مردسالارانه در کشور است و عده ای نیز نمی خواهند حضور یک زن در تحمل کنند.
…..
جامعه ما از نظر روانی، آمادگی زعامت، هدایت و رهبری زنان را ندارد
  عارف اظهار داشت: باید تمام جغرافیای ایران دیده شود و طبعا با نگاه محدود به یک گروه به جایی نخواهیم رسیدو نخبگان مستقل از تفکر سیاسی وارد عمل شوند و وزرای دولت چهاردهم در مسیر شایسته سالاری و بگارگیری زنان و جوانان در اداره وزارتخانه ها و کشور گام بردارند.

معاون اول رئیس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش بی‌بدیل زنان در پیروزی انقلاب اسلامی، ۸ سال دفاع مقدس در خط مقدم جبهه و پشتیبانی جنگ و همچنین درخشش زنان در دانشگاه‌ها در نظام جمهوری اسلامی تاکید کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نرخ باسوادی زنان در حدود ۱۵ درصد بود و پس از انقلاب این میزان به بالای ۸۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در هر کار سخت و مهم نمی‌توان نقش موثر زنان را نادیده گرفت، افزود: در شاخص‌های پیشرفت علمی دختران در مقابل جمعیت مرد از دوران دبستان تا تحصیلات عالی در دانشگاه‌ها در اکثر شاخص‌ها وضعیت بهتری دارند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به میزان تحقق اهداف در نظر گرفته شده در سند چشم انداز ۲۰ ساله و جایگاه ایران در منطقه در این چشم انداز تاکید کرد:در برخی اقدامات و رفتارها نگاه تسکینی به حل مشکل داریم و جامعه ما از نظر روانی آمادگی زعامت، هدایت و رهبری زنان را ندارد.  در محیط خانواده وجامعه نیز بیشتر نگاه‌ها به آقایان است و بعد از چهار دهه پیروزی انقلاب اسلامی نقش زنان را نمی‌توان در کشور منکر شد اما چالش‌های جدی برای حضور زنان در حتی مجامع ورزشی داریم.

وی با بیان اینکه برنامه چشم انداز ۲۰ ساله با وجود اینکه در سال آینده باید محقق می‌شد اما تاریخ‌بردار نبوده و همانند برنامه هفتم توسعه میثاق ما است، تاکید کرد: دولت چهاردهم اجرای برنامه هفتم توسعه را از روز جاری با وزرای دولت سیزدهم کلید زده است و اولین شورای راهبری با حضور وزرای دولت سیزدهم آغاز به کار کرده است که باید از اعضای دولت قبل به دلیل همکاری صمیمانه با دولت جدید قدردانی کرد.

عارف گفت: این نگاه در بین مسئولین جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که صندلی‌ها عوض می‌شوند اما مسئولیت‌ها فرقی نمی‌کند و الگویی از همکاری دولت‌های قبلی در این دولت وجود خواهد داشت و نباید با بدگویی از دولت های قبل، ضعف‌های خود را بپوشانیم و طرح نقدها بتید در راستا حرکت به جلوی کشور باشد.

 وی در ابتدای سخنان خود با قدردانی از خدمات، زحمات و تلاش های انسیه خزعلی  معاون سابق رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: حضور خانم بهروز آذر با عقبه علمی مایه افتخار دولت چهاردهم است که وی بانویی جوان، متعهد و پرتلاش در پولت چهاردهم خواهند بود.

عارف بار دیگر به دختران و ورزشکاران مدال آور در المپیک ۲۰۲۴ تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد در صحنه های رقابت و اخلاق ورزشی به افتخارآفرینی ها ادامه دهند.همچنین در این مراسم زهرا بهروز آذر معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: با تمرکز ویژه بر مطالبات زنان، ضمن بازبینی رویکردهای پیشین در قبال زنان، نقاط قوت را تقویت و موارد کمتر کارآمد را بهبود و اصلاح می کنیم.
وی با اشاره به نقش زنان بویژه در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر  پایبندی و بسط عدالت اجتماعی و رفع تبعیض تاکید کرد و گفت: در این دوره بسترهای لازم برای مشارکت فعال زنان در تحقق اهداف دولت فراهم خواهیم کرد و از استقلال اقتصادی زنان و از مادران بویژه زنان شاغل حمایت می کنیم و همچنین باهمکاری ستاد جمعیت در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت گام برخواهیم داشت.

انسیه خزعلی معاون سابق رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در سخنانی به خدمات، اقدامات و ماموریت های این معاونت در دولت سیزدهم در زمینه زنان و خانواده از جمله بیمه درمان ناباروری برای اولین بار، بیمه سلامت کودکان زیر هفت سال، حضور زنان متخصص در شوراهای عالی، بسته های حمایتی از زنان سرپرست خانواده، برنامه های تحکیم خانواده، اعطای بسته های ویژه فرزند آوری و ارتقا و بهبود شاخص های مرتبط با زنان و خانواده اشاره کرد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.