stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۴ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 14 August , 2024
  • کد خبر : 477891
  • 24 مرداد 1403 - 17:53
0

نفوذ اوکراین به خاک روسیه؛ تلاش برای کسب امتیازات جدید در میز مذاکره

نفوذ اوکراین به خاک روسیه؛ تلاش برای کسب امتیازات جدید در میز مذاکره

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت عملیات اوکراین در حمله به منطقه «کورسک» روسیه، برای روحیه دادن به ارتش اوکراین و تلاش برای کسب امتیازات جدید در میز مذاکره است.

قلم | qalamna.ir :

ارتش اوکراین هفته گذشته حملات غیرمنتظره‌ای را به منطقه کورسک روسیه در غرب این کشور انجام داد؛ حملاتی که روسیه اعلام کرده بی‌پاسخ نخواهد ماند و احتمال می‌رود نیروهای مسلح این کشور به زودی اقدامات تلافی‌جویانه‌ای انجام دهند.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته «عاملان این حملات و کسانی که آن را اجرا کرده‌اند، باید پاسخگو باشند و نیروهای روسیه به زودی واکنش شدیدی نشان خواهند داد».

روزنامه تایمز انگلیس نیز به نقل از یک منبع ارشد در حوزه دفاعی اوکراین که نامش فاش نشده، نوشت: «مقامات اوکراینی در حال حاضر خود را آماده پاسخی سخت از سوی روسیه می‌کنند و حتی شاید انتظار حمله به پایتخت از جمله پارلمان و دیگر ساختمان‌های دولتی داشته باشند.»

آثار حملات به کورسک

عملیات در کورسک برای افزایش روحیه اوکراینی‌هاست

«حسن بهشتی‌پور» در گفت‌وگو با ایسنا درباره عملیات اوکراین و پیشروی در خاک روسیه در منطقه کورسک، با بیان اینکه ارتش اوکراین باید به سمت مناطقی که روسیه تصرف کرده برود و آن‌ها را تحت کنترل بگیرد، گفت: «اینکه چرا به منطقه کورسک رفته جای سوال دارد و البته در معادلات توافق برای آتش‌بس قابل بررسی است».

او همچنین گفت به نظر می‌آید این حمله از سوی اوکراین باید در منطقه شرقی دونباس انجام می‌گرفت اما در شمال‌شرق و در منطقه کورسک انجام شده، «به علاوه این میزان پیشروی مورد ادعای اوکراینی‌ها کمی عجیب است».

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه گفت که تلاش ارتش اوکراین از چنین حملاتی بالا بردن روحیه ارتش است و از طرفی این حمله فضای جدیدی را باز می‌کند که بتوانند نیروهای روسیه را در شرق اوکراین دور بزنند.

بهشتی‌پور گفت این عملیات «از لحاظ نظامی ضربه قابل توجه‌ای بوده است اما منابع روسی می‌گویند با آن مقابله کرده و اجازه ندادند اوکراینی‌ها بیشتر پیشروی کنند. اما در کل این حمله برای روحیه دادن به ارتش اوکراین و تضعیف روحیه روس‌ها بود».

او یادآور شد: «بعد از جنگ جهانی دوم، این برای اولین بار است که روسیه در خاک خود، سربازانش به اسارت گرفته می‌شوند، قبلا در اوکراین اسیر داده بودند اما در خاک خود این اتفاق نیفتاده بود که به نظرم برای روسیه چندان خوب نبوده است و جنبه عملیات روانی دارد».

اوضاع میدانی در جبهه شمال اوکراین و نفوذ اوکراینی‌ها به خاک روسیه

عملیات اوکراینی‌ها با مشورت ناتو انجام می‌شود

بهشتی‌پور درباره تاثیر احتمال روی کار آمدن دونالد ترامپ بر رویکرد اوکراین و حامیانش اظهار کرد: «به طور کلی عملیات‌های اوکراین ربطی به آمدن یا نیامدن ترامپ ندارد و حتما با مشاوره ناتو و دیگر حامیان این جنگ انجام می‌شود. اوکراین از نظر نقشه‌های ماهواره‌ای و طراحی عملیات از نیروهای خارجی استفاده می‌کند و حتما در این عملیات هم از مشاوران آن‌ها استفاده کرده است».

او در ادامه گفت: «از سویی ترامپ حتی در صورت پیروزی در انتخابات در بهمن ماه مسئولیت را بر عهده می‌گیرد از این رو هنوز زمان زیادی است برای اینکه اوکراین و حامیانش بخواهند از مواضع‌شان عقب بنشینند یا نگران باشند. حتی اگر ترامپ هم بیاید دنبال آتش‌بس است اما قطعا موافق تضعیف موقعیت زلنسکی نیست».

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: «از سویی این عملیات می‌تواند از آن جهت انجام شده باشد تا در مذاکرات آتش بس، اوکراین برای مبادله، دستش پر باشد و در ازای  آن برخی از مناطق کشورش از تصرف روسیه خارج شود؛ باید دید روس‌ها در روزها و ماه‌های آتی چه واکنشی نشان خواهند داد و کورسک هم‌چنان در اختیار اوکراین باقی می‌ماند یا خیر». 

پیشروی اوکراین در خاک روسیه؛ تلاش برای کسب امتیازات جدید در میز مذاکره
حمله اوکراین به کورسک

اوکراینی‌ها به‌دنبال کسب امتیارات جدید هستند

بهشتی‌پور در پایان اظهار کرد که «با توجه به اینکه روند تحولات در رابطه با جنگ اوکراین و روسیه به سمت توافق و آتش‌بس بود، حملات و پیشروی اوکراین در خاک روسیه به نظر برای کسب امتیازات جدید در میز مذاکره است. در بدبینانه ترین حالت باید گفت که اوکراین با این حملات اصرار دارد از داخل خاک روسیه به آن‌ها ضربه بزند». 

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.