stat counter
تاریخ : شنبه, ۲۷ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 17 August , 2024
  • کد خبر : 477947
  • 26 مرداد 1403 - 14:15
0

اقدامات ایران در سطح منطقه‌ای و جهانی در محکومیت رژیم صهیونیستی

اقدامات ایران در سطح منطقه‌ای و جهانی در محکومیت رژیم صهیونیستی

سرپرست وزارت امور خارجه ضمن تشریح ابعاد اهمیت برگزاری نشست اخیر سازمان همکاری های اسلامی در جده گفت: وزارت خارجه از وظایف ذاتی خود می‌داند که ظرفیت‌های ۲ جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را برای محکومیت طرف جنایتکار و ناقض ثبات و امنیت منطقه بسیج کند.

قلم | qalamna.ir :

«علی باقری» در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی که اخیرا و در پی ترور شهید اسماعیل هنیه به پیشنهاد ایران در جده برگزار شد، گفت: یکی از هنرهای دستگاه دیپلماسی این است که از ظرفیت‌های متنوع کشور برای تامین اهداف در عرصه سیاست خارجی استفاده کند، طبیعتا وقتی چنین اتفاقی در تهران افتاد، قاعدتا ظرفیت‌های متنوع  و مختلف کشور برای صیانت از منافع کشور باید به کار گرفته می‌شد.

وی تصریح کرد: بنابراین، در این چارچوب وزارت امور خارجه از وظایف ذاتی خود می‌داند که ظرفیت‌های ۲ جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را برای محکومیت طرف جنایتکار و ناقض ثبات و امنیت منطقه بسیج کند و آن‌ها را نسبت به این قضیه توجیه کند که این کار طی تماس‌های متعدد با وزرای خارجه کشورهای مختلف انجام و به طور جدی مورد توجه قرار گرفت.

اقدامات ایران در سطح منطقه‌ای و جهانی در محکومیت رژیم صهیونیستی
نشست فوق‌العاده وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی

(جده، ۱۷ مرداد ۱۴۰۳)

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین بیان کرد: از سوی دیگر باید اقداماتی  برای مشروعیت واکنش و اقدام متقابل ایران طبق حقوق بین‌الملل و رویه‌های بین‌المللی از جمله منشور ملل متحد، انجام می‌شد که ایران حق اقدام متقابل را دارد. بر این اساس ارتباط با کشورها و مراجع بین‌المللی برقرار شد؛ چه در شورای امنیت یا سایر مراجع که این مهم نیز مورد توجه و پی‌گیری قرار گرفت.

باقری ادامه داد: همچنین سفرای ما در کشورهای دیگر هر ۲ هدف را مورد توجه و پیگیری قرار داده و با مقامات کشور میزبان گفت‌وگو و تماس داشتند.

سرپرست وزارت امور خارجه همچنین به ابعاد اهمیت برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد و گفت: این نشست از چند جنبه اهمیت داشت؛ نخست این که جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد دهنده و مبتکر این نشست بود که مورد استقبال کشورهای اسلامی هم قرار گرفت، نکته دوم مورد توجه قرار گرفتن دیدگاه‌ها و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در این موضوع بود که مورد وفاق کشورهای اسلامی قرار داشت.

اقدامات ایران در سطح منطقه‌ای و جهانی در محکومیت رژیم صهیونیستی
نشست فوق‌العاده وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی

(جده، ۱۷ مرداد ۱۴۰۳)

وی در پایان افزود: همچنین کشورهای اسلامی رژیم صهیونیستی را عامل این جنایت دانسته و اقدام آن را تقبیح و محکوم کردند، همچنین بر حق ایران برای انجام اقدام متقابل تاکید کردند و این موارد نیز در بیانیه پایانی گنجانده شد که اقدامی مهم و قابل توجه بود.

نشست فوق‌العاده وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی روز چهارشنبه  ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در جده عربستان سعودی برگزار شد.

باقری در بخشی از سخنرانی‌اش در این نشست، انسجام و همگرایی و هم افزایی کشورهای اسلامی برای مقابله با موجودیت شرور اسرائیل که عامل اصلی ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه است را ضروری دانست و تاکید کرد: در این‌ چارچوب مسئولیت بزرگی متوجه کشورهای اسلامی و سازمان همکاری اسلامی و دبیرکل آن است.

وی افزود: انتظار این‌ است‌ که‌ کشورهای اسلامی از حق ذاتی و مشروع ایران در پاسخ قانونی و مقتضی به این تجاوز حمایت کنند، زیرا اقدام ایران نه تنها دفاع از حاکمیت و امنیت ملی خود، بلکه دفاع از ثبات و امنیت کل منطقه است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.