stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۸ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 29 August , 2024
  • کد خبر : 478491
  • 07 شهریور 1403 - 14:15
1

سهم دولت از قدرت کم‌تر از یک سوم است

سهم دولت از قدرت کم‌تر از یک سوم است
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: یک فعال سیاسی با اشاره به اولویت‌هایی که دولت چهاردهم در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باید دنبال کند، بیان کرد: در حوزه اقتصادی بحث معیشت مردم یک موضوع بسیار مهم است. بهبود معیشت مردم نیز با یکسری مسائل مانند اشتغال، کاهش تورم و تولید در ارتباط است. در حوزه اقتصادی اگر تولید رونق پیدا کند خود به خود یکسری از مشکلات حل خواهد شد. وقتی که تولید باشد، اشتغال نیز ایجاد خواهد شد. با ایجاد اشتغال نیز افراد جامعه دارای شغل و درآمد خواهند بود. زمانی که افراد فرصت شغلی داشته باشند خود دارای درآمد خواهند بود. افراد یک زندگی آبرومندانه با تکیه بر درآمد خود خواهند داشت.
ایسنا, محمد هاشمی اظهار کرد: مباحث اقتصادی یک اولویت مهم برای دولت به شمار می‌رود. اما بهبود وضعیت اقتصادی یکسری پیش نیاز‌ها و ضرورت‌هایی را می‌طلبد. برای رونق تولید، نیاز به سرمایه و نیروی متخصص داریم. در کنار این دو مولفه، زمانی که تولید انجام می‌شود ما به بازار مصرف نیاز داریم. باید شرایط به گونه‌ای باشد که تولیدات به مصرف برسد. بدین ترتیب چرخه تولید می‌تواند ادامه یابد. زمانی که از سرمایه صحبت می‌کنیم، یا باید بخش خصوصی آن را تامین کند یا خود دولت اعتبار و بودجه لازم را داشته باشد یا باید از ظرفیت سرمایه گذار خارجی استفاده شود.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تصریح کرد: ما بخش خصوصی قوی در داخل کشور نداریم. سرمایه گذاران داخلی نیز بعضا سرمایه‌های خود را به بازار‌های کاذب مانند سکه و دلار و خودرو می‌برند. افراد حاضر نیستند سرمایه خود را به بازار تولید بیاورند. چراکه از یک جهت معتقدند تولید برای آنان صرفه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر بازار اقتصادی نیز دارای ثبات نیست. دولت نیز سرمایه کافی ندارد. حتی طرح‌های عمرانی نیز بر روی زمین باقی مانده است. در نهایت تنها سرمایه گذار خارجی گزینه مناسبی است. اما سرمایه گذار خارجی نیز برای ورود به کشور باید شرایط جامعه را مناسب ببیند. در فضای تنش آفرینی و ناامن طبیعتا سرمایه گذار خارجی سرمایه خود را به کشور نخواهد آورد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در اینجا اولویت‌های عرصه سیاسی باید مورد توجه قرار بگیرد. ما باید سیاست تنش زدایی را در منطقه و جهان پیش بگیریم. بدین ترتیب سرمایه گذار جذب خواهد شد. تنش زدایی نیز مستلزم این است که با همسایگان خود روابط مناسبی را برقرار کنیم. جذب سرمایه گذار خارجی نیاز به یک فضای امن دارد. زمانی که از رونق تولید به عنوان اولویت اقتصادی دولت صحبت می‌کنیم، بالتبع در حوزه روابط بین الملل نیز بحث تنش زدایی به اولویت تبدیل می‌شود. سیاست دولت چهاردهم باید تنش زدایی باشد تا زمینه را برای ورود سرمایه خارجی و دستیابی به بازار مصرف کشور‌های همسایه فراهم کند.
وی افزود: از سوی دیگر یکی از شعار‌های انقلاب ما نه شرقی و نه غربی، جمهوری اسلامی بود. اکنون روابط ما با غرب درست نیست. یا رابطه‌ای نداشته و یا رابطه بدی با تنش داریم. اما روابط ما با شرق مانند چین و شوروی فرق می‌کند. چین و شوروی نیز به خاطر غرب که ما را تحریم کرده است، روابط سالم و درستی با ما ندارند. تحریم‌های غرب را بهانه قرار داده و پول‌های ما را بازنمی گردانند. آن‌ها نیز بیشتر تابع سیاست‌های غربی و آمریکا هستند. لازم است سیاست نه شرقی و نه غربی در دولت چهاردهم دنبال شود. سیاست تنش زدایی در روابط بین الملل نیز باید به یکی از اولویت‌های ما باشد.
وی خاطرنشان کرد:، اما در خصوص اولویت‌ها در حوزه فرهنگی مباحث متعددی وجود دارد. حوزه فرهنگ ابعاد گوناگونی دارد. مبنای حکومت ما اسلامی و دینی است. دشمن نیز بر روی این مسئله سرمایه گذاری کرده و دام‌هایی در این حوزه برای ما پهن کرده است. مانند مباحثی که امروز در خصوص حجاب مطرح است. طبیعتا حجاب یک امر شرعی است و باید هم اجرایی شود. اما امروز موضوع حجاب به یک مبحث سیاسی تبدیل شده است. افرادی که امروز بدون حجاب یا با حجاب بد در جامعه حضور پیدا می‌کنند، به نوعی در فکر خود با اسلام و حکومت مبارزه می‌کنند. تجربه نشان داده که جریان‌های خاصی در خارج کشور پشت این ماجرا هستند. اما در داخل نیز برای مقابله با این وضعیت گشت ارشاد را تشکیل دادند که بعضا شاهد بدرفتاری‌هایی هستیم. از نظر فرهنگ اسلامی نیز این‌ها رفتار‌های مناسبی نیست.
وی در ادامه بیان کرد: گرچه جلوگیری از بدحجابی یک ضرورت دینی است، اما در دین اسلام روش‌های مختلف توصیه شده است. فرهنگ اسلامی ویژگی‌های خاصی را دارد. در مسئله امر به معروف و نهی از منکر که مبنای گشت ارشاد است، دین اسلام می‌گوید که امر به معروف و نهی از منکر در وهله اول کلامی است. یعنی باید با کلام صحبت کرد. تا وقتی که به خشونت برسد خیلی فاصله دارد. در مسئله امر به معروف و نهی از منکر اگر خشونت نتیجه عکس داشته باشد نباید صورت بگیرد. خود امر به معروف و نهی از منکر در اسلام شرایطی دارد که می‌گوید کی، کجا و چگونه باید انجام شود. اما در جامعه به این موضوع آنگونه که در اسلام آمده است عمل نمی‌شود.
وی خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم به اسلام عمل کرده و حجاب اسلامی را در جامعه ترویج دهیم باید به فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر آنطوری که در متون اسلامی است عمل کنیم، نه آنچنان که ما تشخیص می‌دهیم.
هاشمی در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: دولت اصولا در کشور ما یک سوم قدرت و حتی کمتر را در اختیار دارد. ما قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی را با وظایف مشخص داریم. از سوی دیگر تعدادی از نهاد‌ها را داریم که زیر نظر مقام معظم رهبری هستند. تعدادی نهاد داریم که مسئول تامین امنیت هستند. هر کدام از این بخش‌ها سهمی از قدرت دارند؛ بنابراین سهم دولت از قدرت کم‌تر از یک سوم است. قوه مجریه مسئول اجرای سیاست‌ها است. به عنوان مثال زمانی که مجلس یک قانونی را به تصویب می‌رساند، قوه مجریه مسئول اجرای این قانون است. اگر این قانون به ضرر نظام باشد، اثر معکوس در جامعه خواهد گذاشت. اما اگر قوه مجریه نیز به قانون عمل نکند باید پاسخگو باشد.
وی افزود: بنابراین باید در وهله اول جستجو کرد که حاشیه را کجا‌ها می‌سازند. وظیفه دولت اجرای سیاست‌ها است. اینکه رئیس جمهور همواره تکرار می‌کنند که کشور را با یک جناح و یک گروه نمی‌شود اداره کرد و ما دعوا نداشته و برای اداره کشور باید دست به دست هم دهیم، به همین خاطر است. نباید برای یکدیگر حاشیه سازی کنیم. قوه مقننه نباید قانونی را وضع کند که اگر بنا باشد قوه مجریه آن را اجرا کند برای جامعه حاشیه ساز شود یا قوه قضاییه نیز همین طور.
وی در ادامه بیان کرد: همان طوری که رئیس جمهور تاکید داشتند باید همه بخش‌های کشور در کنار یکدیگر گام برداشته و رعایت حال یکدیگر را کنند. هر حوزه‌ای باید در حدود وظایف و اختیارات خود گام برداشته و برای بخش‌های دیگر حاشیه ایجاد نکند. بدین ترتیب به اهداف نظام و انقلاب دست پیدا خواهیم کرد. ایران اسلامی هم نیروی کار خلاق و هم منابع زیرزمینی خوب و هم بازار مصرف پیرامون خود دارد. از سوی دیگر ما جاذبه‌های خوبی برای توریست فرهنگی داریم. ما آثاری در کشور خود داریم که برای مردم جهان جاذبه دارد. توریست فرهنگی امروز یک راه برای کسب درآمد خوب و هم ایجاد رابطه با ملت سایر کشور‌ها است. همه بخش‌ها باید به وظایف خود عمل کرده و در عین حال برای سایر بخش‌ها مشکل آفرین نباشند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.