stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۸ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 29 August , 2024
  • کد خبر : 478550
  • 08 شهریور 1403 - 17:54
0

آمریکا و چین؛ رقبایی که هیچ‌وقت به توافق کامل نمی‌رسند

آمریکا و چین؛ رقبایی که هیچ‌وقت به توافق کامل نمی‌رسند

استاد ژئوپلیتیک دانشگاه معتقد است چین و آمریکا به‌عنوان ۲ قدرت جهانی همواره مشورت‌ها و تعاملاتی با یکدیگر داشته‌اند اما هیچ وقت نمی‌توانند توافقی کاملی درباره تمام موضوعات مرتبط با یکدیگر داشته باشند.

قلم | qalamna.ir :

سفر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به پکن طبق گفته مقامات آمریکایی به منظور حفظ روابط ۲ کشور است؛ روابطی که در چند سال اخیر دستخوش یک‌سری تحولات و رقابت‌ها میان آن‌ها قرار گرفت. این سفر در شرایطی انجام می‌شود که تقریبا ۲ ماه به انتخابات آمریکا باقی مانده و اگرچه سیاست‌های آمریکا در قبال چین در صورت روی کار آمدن هر یک از کاندیداهای هر ۲ جریان دموکرات و جمهوری‌خواه تغییری نمی‌کند اما با توجه به سابقه‌ای که در زمان جمهوری‌خواهان در روابط ۲ کشور به وجود آمد، به نظر چینی‌ها هم تمایل داشته باشند تا دموکرات‌ها قدرت را به دست بگیرند.

«عبدالرضا فرجی‌راد» استاد ژئوپلیتیک دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیلی در ارتباط با سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به چین اظهار داشت: «چین و آمریکا گهگاهی با توجه به این‌که ۲ قدرت جهانی هستند با یکدیگر مشورت‌هایی داشته و به دنبال کاهش تنش هستند،‌ علاوه بر این که ایالات متحده آمریکا در آستانه انتخابات قرار دارد و هر جا که بحران یا تنشی وجود داشته باشد، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند به مرحله‌ای نرسد که در انتخابات آمریکا تاثیر منفی بگذارد».

سالیوان در دیداری که با «وانگ یی» وزیر خارجه چین داشته تاکید کرده که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وهای خود با همتای چینی به صراحت اعلام کرده «نسبت به مدیریت این روابط مهم به طور مسئولانه‌ای متعهد است».

وانگ‌ یی نیز با تاکید بر این‌که روابط چین-آمریکا دچار پیچیدگی‌هایی شده، ضمن ابراز امیدواری نسبت به برطرف ساختن موانع بر سر روابط چین-آمریکا گفت: «این روابط برای هر ۲ کشور مهم است و جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سال‌های گذشته پر از پستی‌ها و بلندی‌ها بود.»

آمریکا و چین؛ رقبایی که هیچ‌وقت به توافق کامل نمی‌رسند
مذاکرات سالیوان با وزیر خارجه چین

چین و آمریکا به دنبال مدیریت تنش

فرجی‌راد خاطرنشان کرد: «گفت‌وگوهای چین و آمریکا همواره ادامه داشته اما هیچ وقت این ۲ نمی‌توانند توافق کاملی داشته باشند؛ چین و آمریکا ۲ رقیب اصلی در صحنه جهانی هستند، ایالات متحده آمریکا، چین را رقیب اول خود می‌داند و قدرت‌گیری چین باعث می‌شود تا از نظر بین‌المللی در موضع ضعف قرار گیرد». 

در همین راستا، روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت یکی از اهداف سفر سالیوان به چین، کاهش سطح همکاری پکن با مسکو بوده اما انتظار می‌رود سالیوان در تحت فشار قرار دادن پکن شکست بخورد، زیرا «روسیه شریک اصلی چین است.»

سالیوان نیز روز پنجشنبه گفت چین و آمریکا به پیشرفتی در زمینه حل و فصل بحران اوکراین نرسیده‌اند.

استاد ژئوپلیتیک دانشگاه همچنین به ایسنا گفت: «برخی مواقع رقابت آمریکا و چین با تعاملاتی همراه است تا تنش‌ها جان نگیرد، البته این‌که گفت‌وگوهای این ۲ قدرت جهانی تاثیری بر مسائل منطقه‌ای داشته باشد، خیلی تاثیر چندانی ندارد».

سفیر سابق ایران در نروژ در ادامه ابراز کرد: «ممکن است سفر سالیوان به چین زمینه‌چینی برای نشست مشترک روسای جمهور ۲ کشور باشد تا ارزیابی کنند که نظر چینی‌ها درباره گفت‌وگوها و نشست سران ۲ کشور چیست. یادمان نرود برخلاف روس‌ها، چینی‌ها علاقه‌مند هستند تا دموکرات‌ها در انتخابات پیروز شوند؛ اگرچه هر حزبی در آمریکا روی کار آید رقابت با چین را از دست نمی‌دهد». 

مشاور امنیت ملی کاخ سفید پس از رایزنی با مقام‌های چینی، دیدار «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین و بایدن در صورت مشارکت آن‌ها در اجلاس گروه ۲۰ و همچنین اَپِک در سال جاری میلادی را رد نکرد.

شی در دیدار امروز سالیوان، با بیان اینکه «چین متعهد به برقراری روابط باثبات مبتنی بر همکاری برد-برد است»، ابراز امیدواری کرد که که ایالات متحده نیز در مسیری مشابه چین حرکت کند.

آمریکا و چین؛ رقبایی که هیچ‌وقت به توافق کامل نمی‌رسند
دیدار سالیوان با شی

چینی‌ها هریس را به ترامپ ترجیح می‌دهند

فرجی‌راد در ادامه افزود: «سابقه بدی که ترامپ با چینی‌ها داشته شرایطی را ایجاد کرده اکنون چینی‌ها تمایل دارند دموکرات‌ها و خانم کاملا هریس به قدرت برسد تا آن سابقه بد کمرنگ شود، در واقع از این ملاقات‌ها چینی‌ها بدشان نمی‌آید امتیازاتی به دموکرات‌ها دهند».

این استاد دانشگاه درباره مواضع قوی چین نسبت به موضوع تایوان و این‌که آمریکا دست از حمایت از تایوان بردارد، گفت: «تایوان بخشی از خاک چین است و مساله تایوان جزو رقابت‌های ژئوپلیتیکی قرار دارد؛ آمریکایی‌ها نیز از آن منطقه چین را تحت فشار قرار می‌دهند اما موضوع تایوان با گفت‌وگو حل نمی‌شود».

«ژانگ یوشیا» معاون رئیس کمیسیون نظامی مرکزی و دومین مقام عالی‌رتبه نظامی چین با اشاره به روابط تایوان و آمریکا گفت: «واشنگتن باید تبانی نظامی با جزیره تایوان را متوقف کند.»

این ژنرال چینی خطاب به سالیوان گفت: «چین از آمریکا می‌خواهد که تبانی نظامی با تایوان را متوقف کرده، دیگر به تایوان سلاح نفرستد و هم‌چنین از انتشار روایت‌های دروغین مرتبط با تایوان جلوگیری کند.»

وزیر خارجه چین نیز در دیدار سالیوان خاطرنشان کرده که «ایالات متحده باید به تعهدات خود مبنی بر عدم حمایت از استقلال تایوان پایبند باشد، از اصل چین واحد پیروی کند، بیانیه‌های مشترک چین-ایالات متحده را دنبال کرده و ارسال تسلیحات به تایوان را متوقف کند.»

پکن بارها از واشنگتن به دلیل حمایت از جزیره تایوان و انعقاد قراردادهای دفاعی و ارسال تسلیحات انتقاد کردو تاکید دارد که مساله تایوان یک موضوع داخلی است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.