stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۱۱ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 1 September , 2024
  • کد خبر : 478598
  • 09 شهریور 1403 - 17:53
0

مسئولیت سنگین عراقچی همزمان با بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

مسئولیت سنگین عراقچی همزمان با بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

«سید عباس عراقچی» در برهه‌ای تاریخی مملو از چالش‌ها و کشمکش‌ها، در شرایطی که بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی افزایش یافته است سمت وزیر امور خارجه ایران را بر عهده گرفت.

قلم | qalamna.ir :

طبق گزارش الجزیره، انتصاب عراقچی همزمان با تشدید تنش‌ها بین ایران و غرب، تداوم تحریم‌های اقتصادی که اقتصاد این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، علاوه بر تغییرات اساسی در چشم‌انداز ژئوپلیتیک خاورمیانه که در جنگ غزه و رویارویی بین «محور مقاومت» و اشغالگران اسرائیلی تجلی می‌یابد، صورت گرفته است.

سوابق وزیر امور خارجه جدید به عنوان یک دیپلمات کهنه کار که سمت‌های مهمی مانند معاونت وزیر امور خارجه و مذاکره کننده برجسته هسته‌ای را بر عهده داشت، وی را برای این سمت حساس واجد شرایط کرد.

عراقچی که به توانایی‌اش در مانور دادن بین منافع متضاد و مدیریت مذاکرات پیچیده معروف است، مسئولیت سنگین بازسازی اعتماد بین‌المللی به ایران و رویارویی با ائتلاف‌های منطقه‌ای در حال تغییر را در تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی که زیر بار تحریم‌ها است، بر عهده دارد.

مسئولیت سنگین عراقچی همزمان با بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی
عراقچی در دیدار با همتای قطری

عراقچی در اولین مصاحبه خود با تلویزیون دولتی ایران به تفصیل از سیاست خارجی دولت چهاردهم صحبت کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم در تحولات بین‌المللی فعال باشیم و فقط تماشاگر آن نباشیم.

وی در خصوص روابط با اروپا از تقویت تعامل مبتنی بر فرصت‌ها و احترام متقابل با اروپا در راستای تامین منافع ملی کشور خبر داد.

عراقچی در خصوص رابطه با واشنگتن نیز گفت: ما به دنبال حل اختلاف و تنش با آمریکا نیستیم، بسیاری از این تنش‌ها ناشی از یک سری اختلاف نظرهای اساسی است و این همان چیزی است که ما سعی می‌کنیم آن را مدیریت کنیم.

او در پایان نیز گفت که دولت جدید ایران به دنبال کاهش هزینه درگیری‌ها و کاهش هزینه‌های متحمل شده توسط مردم است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌ها گفت: ما ۲ راهبرد یعنی خنثی سازی تحریم‌ها و تلاش برای رفع آن را دنبال می‌کنیم و طبیعتاً موضوع خنثی سازی تحریم‌ها از اولویت بیشتری برخوردار است.

عراقچی نسبت به دشواری احیای توافق هسته‌ای هشدار داد و دلیل آن را تغییر شرایط بین‌المللی دانست، مانند جنگ اوکراین که تأثیر عمیقی بر چشم‌انداز امنیتی اروپا داشته و جنگ غزه و حمله رژیم صهیونیستی و کشتارهایی که در آنجا اتفاق افتاده است شرایط را در کل منطقه تغییر داده است.

مسئولیت سنگین عراقچی همزمان با بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی
مذاکرات هسته‌ای

از سوی دیگر، به گفته وزیر خارجه جدید ایران، برخی از تاریخ‌هایی که در خود توافق هسته‌ای وجود داشت به پایان رسیده است و بنابراین نمی‌توان آن را به شکل فعلی احیا کرد.

وی افزود: این توافقنامه باید بازگشایی شود و بخش‌هایی از آن تغییر کند و این کار آسانی نیست، پس از باز شدن این توافقنامه، ما با کار دشواری روبه‌رو خواهیم شد تا دوباره آن را جمع کنیم.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.