stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۱۱ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 1 September , 2024
  • کد خبر : 478687
  • 11 شهریور 1403 - 17:53
0

مواضع هالیوودی اوکراین؛ طراحی آمریکا برای اختلاف‌افکنی بین ایران و روسیه

مواضع هالیوودی اوکراین؛ طراحی آمریکا برای اختلاف‌افکنی بین ایران و روسیه

کارشناس مسائل روسیه با اشاره به ادعاهای جدید مقامات کی‌یف علیه ایران گفت: اوکراینی‌ها بر مبنای نسخه آمریکا که نگران از تعمیق روابط ایران و روسیه است، همواره با طرح ادعاهایی کذب درصدد فشار به تهران برای کاهش مناسبات نظامی و امنیتی با مسکو بوده‌اند.

قلم | qalamna.ir :

در ادامه ادعاهای مقامات اوکراین علیه ایران در  بیش از ۲ سال گذشته، هفته گذشته مقامات دادستانی کل اوکراین علیه یکی از فرماندهان سپاه پاسداران کیفرخواستی به اتهام دست داشتن در جنگ صادر کرد. دادستانی کل اوکراین این فرمانده سپاه را مسئول انتقال پهپاد به روسیه در سال ۲۰۲۲ می‌داند.

اوکراینی‌ها ادعا کرده اند که این فرمانده سپاه نحوه استفاده از پهپادهای ایرانی را به نیروهای روس آموزش داده است.

در واکنش به این ادعا «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه شب در یک موضع‌گیری رسانه‌ای، ادعای حضور یک نظامی ایرانی در خاک اوکراین به منظور آموزش نیروهای روسیه را بی‌اساس دانست و تکذیب کرد.

کنعانی ضمن تاکید مجدد بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با جنگ و لزوم توقف درگیری‌ها و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات روسیه و اوکراین، افزود: طرح این‌گونه ادعاهای بی‌اساس با اهداف و انگیزه‌های سیاسی خاص صورت می‌گیرد و چنین اتهاماتی با رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص منازعه در اوکراین مغایر است.

مواضع هالیوودی اوکراین؛ طراحی آمریکا برای اختلاف‌افکنی بین ایران و روسیه
کنعانی در نشست خبری

پروژه تخیلی هالیوودی اوکراین علیه ایران

«روح‌الله مدبر» کارشناس  مسائل روسیه در مورد مواضع ضد ایرانی مقامات اوکراین علیه ایران در بیش از ۲ سال گذشته و پس از آغاز جنگ میان این کشور و روسیه گفت: در طول این مدت مقامات اوکراین به ویژه رئیس‌جمهور این کشور مواضع بسیار توهین‌آمیز و اتهام‌آمیزی علیه تهران مطرح کرده‌اند. 

وی با بیان این‌که «این مواضع توسط کاخ سفید و آمریکا و در راستای پروژه اختلاف و فاصله‌سازی بین تهران و مسکو  و ایجاد فشار از سوی افکار عمومی علیه روابط ایران و روسیه  طراحی شده است»، گفت: بارها مقامات جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده‌اند که همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی بین تهران و  مسکو شامل درگیری در اوکراین نمی‌شود و ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز اعلام کرده که حاضر است هیات‌هایی را به اوکراین اعزام کند تا ادعاهای این کشور در مورد کمک نظامی ایران به روسیه در این جنگ مورد بررسی قرار بگیرد.

مدبر با بیان این که شواهد و مواردی هم که اوکراین در راستای ادعای خود  به مجامع مختلف ارائه داده مورد تایید قرار نگرفته است، گفت: از دیگر سو اوکراینی‌ها موافقت نکردند که هیأت نظامی ایران برای بررسی ادعاهای آن‌ها به این کشور سفر کند.

وی با اشاره به ادعاهای اخیر دادستانی اوکراین علیه یکی از فرماندهان سپاه گفت: اخیرا نام یکی از فرماندهان نظامی ایران را طرف اوکراینی به عنوان متهم مطرح کرده این یک پروژه تخیلی سینمایی هالیوودیست که توسط اوکراین در حال اجراست.

مواضع هالیوودی اوکراین؛ طراحی آمریکا برای اختلاف‌افکنی بین ایران و روسیه
نشست هفته گذشته وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا در بروکسل

غرب و آمریکا از تعمیق روابط تهران و مسکو نگرانند

این کارشناس مسائل روسیه ادامه داد: با توجه به اینکه نشست وزرای دفاع کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شده است، اوکراینی‌ها و برخی از کشورهای عضو به دنبال این بودند که در این نشست ادعاهایی ضد تهران مطرح شود و در همین چارچوب ضروری بود که وزارت خارجه به صورت قاطع به طرف اوکراینی تذکرات لازم را بدهد و مانع اظهارات گستاخانه مقامات اوکراینی علیه جمهوری اسلامی ایران شود و از فرافکنی‌هایی که طرف اوکراینی مطرح می‌کند، جلوگیری کند. 

این کارشناس مسائل روسیه با بیان این که طرف اوکراینی بر مبنای نسخه آمریکا که نگران از تعمیق روابط ایران و روسیه است، همواره با طرح این ادعاهای کذب درصدد فشار به ایران برای کاهش مناسبات نظامی و امنیتی بین تهران و مسکو بوده است، گفت: مسئله اصلی این است که غرب و آمریکا شدیداً از تعمیق روابط اطلاعاتی و امنیتی تهران و مسکو نگرانند، لذا هر از چند گاهی این ادعاهای کذب را مطرح می‌کنند.

مواضع هالیوودی اوکراین؛ طراحی آمریکا برای اختلاف‌افکنی بین ایران و روسیه
زلنسکی و بایدن در اجلاس ناتو در واشنگتن

توافق تهران و مسکو برای پیمان امنیتی جامع؛ مهم‌ترین تهدید برای آمریکا

او همچنین خاطرنشان کرد: رسیدن تهران و مسکو به یک پیمان امنیتی جامع، مهم‌ترین تهدید برای آمریکاست، لذا این نوع ادعا توسط اوکراین در راستای  اختلاف‌افکنی، فاصله‌سازی و ممانعت‌سازی در رسیدن تهران و مسکو به یک پیمان امنیتی است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.