stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۳ شهریور , ۱۴۰۳ Tuesday, 3 September , 2024
  • کد خبر : 478737
  • 13 شهریور 1403 - 14:14
1

هرج‌ومرج در سرزمین‌های اشغالی و لجبازی بی‌بی

هرج‌ومرج در سرزمین‌های اشغالی و لجبازی بی‌بی

اعتصاب و اعتراضات سراسری در اراضی اشغالی که با کشف اجساد ۶ اسیر صهیونیست در غزه شعله‌ور شده است، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر را به شدت نگران کرده است، چراکه تداوم این اعتراضات و تبدیل آن به هرج و مرج در سایه تداوم جنگ، می‌تواند پایان فعالیت سیاسی او و کابینه ائتلافی متشکل از گروه‌های تندرو را رقم بزند.

قلم | qalamna.ir :

ارتش رژیم صهیونیستی روز یکشنبه ۱۱ شهریور خبر داد با همکاری آژانس امنیت عمومی (شاباک) اجساد ۶ اسیر صهیونیست را از داخل یک تونل زیرزمینی در منطقه رفح پیدا کرده و به اراضی اشغالی بازگرداندند.

در بیانیه ارتش رژیم صهیونیستی آمده است: تیم اختصاص داده شده به پرونده اسیران اداره منابع انسانی پس از تایید هویت آن‌ها که در موسسه پزشکی قانونی و نهادهای وابسته به خاخام نظامی و پلیس اسرائیل انجام شد، خانواده‌های اسرا را مطلع کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد ۶ اسیر عبارتند از: کارمل گات، عدن یروشالمی، هرش گلدبرگ پائولین، الکساندر لوبنوف، آلموگ ساروسی و افسر اوری دنینو.

هرج‌ومرج در سرزمین‌های اشغالی و لجبازی بی‌بی
تصویر ۶ اسیر صهیونیست کشته شده در غزه

شروع اتفاقات

این اتفاق در مرحله نخست، اعتراض خانواده‌های اسرای صهیونیست و برخی مقامات و روسای احزاب صهیونیستی مختلف را به همراه داشت.

 در همین راستا، «یائیر لاپید» رئیس مخالفان کابینه رژیم صهیونیستی با اشاره به شروط نتانیاهو برای آتش‌بس در غزه گفت: پسران و دختران ما مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند و در اسارت می‌میرند و نتانیاهو مشغول خرابکاری است. او به محور فیلادلفیا یا واکسن فلج اطفال علاقه ندارد، بلکه فقط به ائتلاف و حفظ اسموتریچ و بن‌گویر علاقه دارد. در این راه، خانواده‌ها و مردم اسرائیل را از بین می‌برد.

مذاکرات غیرمستقیم آتش‌بس و تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی چندین بار است که بدون نتیجه به پایان رسیده است. علاوه بر مقامات فلسطینی، رسانه‌ها و حتی مقام‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند نتانیاهو با سنگ‌اندازی و درخواست‌های جدید در هر دور از مذاکرات، قصد به شکست‌کشاندن آن را دارد.

تحلیلگران معتقد هستند پایان جنگ در غزه یعنی پایان حیات سیاسی نتانیاهو.

محور فیلادلفیا یکی از نقاط اختلاف عمیق در مذاکرات آتش‌بس است؛ منطقه‌ای در نزدیکی مصر که حماس بر خروج اشغالگران از آن تاکید دارد اما نتانیاهو می‌گوید باید نظامیان اسرائیلی در این محور حضور داشته باشند. 

همچنین در پی کشف اجساد ۶ اسیر صهیونیست در  غزه، «بنی گانتس» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی به شدت از نخست‌وزیر این رژیم انتقاد کرد و گفت که وی به دلایل سیاسی به توافق اهمیتی نمی‌دهد و با زمان بازی می‌کند.

خانواده‌های اسیران صهیونیست نیز گفتند: اجساد پیدا شده در غزه نتیجه مستقیم معاملات نادرست نتانیاهو است.

اعتراضات به کشته‌شدن اسرای صهیونیست در نوار غزه در حد بیانیه و انتقادات لفظی باقی نماند و خانواده‌های اسرا به نافرمانی مدنی، اعتصابات و تظاهرات علیه کابینه «بنیامین نتانیاهو» دعوت کردند و پس از آن خشم عمومی علیه وی تشدید شد و ساکنان مناطق مختلف اراضی اشغالی به خیابان‌ها آمده و خواستار امضای توافق تبادل اسرا شدند.

تنها چند ساعت کافی بود تا پس از اعلام خبر مرگ ۶ اسیر صهیونیست در غزه، به نقطه آغاز هرج و مرج در اراضی اشغالی تبدیل شود، به‌طوری‌که همزمان با تظاهرات، اراضی اشغالی روز دوشنبه شاهد اعتصاب سراسری در حمایت از خانواده‌های اسرای صهیونیست بود.

تظاهرات در تل‌آویو

اسرائیلِ فلج

این اعتصاب سراسری که با پشتیبانی اتحادیه کارگران رژیم صهیونیستی (هستدروت) کلید خورد، بسیاری از بخش‌های حیاتی رژیم صهیونیستی را به تعطیلی کشیده شده است. اعتصاب مذکور شامل مدارس، دانشگاه‌ها، فرودگاه بن گوریون، بخش حمل و نقل و بخش‌های اقتصادی است.

رسانه‌های عبری‌ نیز در این باره گزارش دادند پروازها در فرودگاه بن‌گوریون در پایبندی به اعتصاب عمومی متوقف شده است، همچنین مدارس، دانشگاه‌ها، حمل و نقل و بخش‌های گسترده‌ای از اقتصاد دچار اختلال شده و به حالت تعطیلی درآمده است.

این اعتصاب اولین اقدام کارگری در مقیاس بزرگ و یکی از بزرگترین ابراز خشم عمومی نسبت به تعلل بنیامین نتانیاهو در دستیابی به توافق با مقاومت فلسطین برای پایان دادن به جنگ و بازگرداندن اسرا بود.

رسانه‌ها می‌گویند این اعتصاب نشان داد که اقتصاد رژیم صهیونیستی از کسری بی‌سابقه و آسیب به منابع دولتی در در نتیجه کاهش بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و کاهش قابل توجه سرمایه گذاری‌ها در نتیجه جنگ رنج می‌برد.

نتانیاهو و کابینه تندرو او نیز که به خوبی از این مسئله و خطرات آن برای بقای کابینه ائتلافی این رژیم آگاه هستند با سخنرانی‌هایی تلاش کردند تا اوضاع را آرام کنند و خود را از زیر بار فشارهای داخلی و خارجی خارج کنند.

در همین راستا، نتانیاهو در اظهاراتی مدعی شد که این اعتراضات و اعتصاب سراسری در خدمت منافع جنبش حماس و «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی این جنبش است.

او بار دیگر بر تصمیم خود برای تداوم جنگ در نوار غزه و آزاد کردن اسرای صهیونیست از طریق عملیات نظامی تاکید کرد.

کابینه رژیم صهیونیستی همچنین برای لغو اعتصاب به دادگاه متوسل شد، اما شرکت‌های بزرگ و بخش‌های حیاتی به درخواست فدراسیون اتحادیه‌های کارگری پاسخ دادند و هشدارهای «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی این رژیم درباره پیامدهای اقتصادی بزرگی آن و تهدید به پرداخت نکردن حقوق کارگران مشارکت کننده در اعتصاب را نادیده گرفتند.

اعتصاب سراسری در اراضی اشغالی

شکاف عمیق اجتماعی

این شکاف اجتماعی و سیاسی پیش از عملیات طوفان الاقصی نیز به اوج خود رسیده بود و اعتراضات سراسری شهرک نشینان علیه طرح تغییرات قضایی کابینه نتانیاهو تا چهل هفته به طول انجامید و با آغاز عملیات طوفان الاقصی تا حدودی متوقف شد، اما این توقف به مانند آتش زیر خاکستری بود که با کشته شدن ۶ اسیر صهیونیست بار دیگر زبانه کشید و به همین دلیل می‌توان گفت که این اعتراضات به پاشنه آشیل رژیم صهیونیستی و نتانیاهو تبدیل شده است.

در همین راستا، «آلون پینکاس» دیپلمات سابق صهیونیست می‌گوید: «زود است که درباره تاثیر تظاهرات بر کابینه نتانیاهو صحبت کنیم. چالش در این باره تداوم است و باید ببینیم که این اعتراضات و اعتصاب ادامه خواهد یافت و یا یک ضربه بود و نتانیاهو به آن اهمیت نمی‌دهد».

«مایکل هاوزر طوف» خبرنگار امور سیاسی روزنامه هاآرتص نیز در این‌باره می‌گوید: نتانیاهو تحولات را زیر نظر دارد و نگران تلاش برای شورش در لیکود است؛ اتفاقی که ممکن است توسط «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل رهبری شود.

او اضافه می‌کند: مقامات ارشد پیرامون نتانیاهو اعتراف کرده‌اند که او نگران احتمال افزایش چشمگیر اعتراضات و پیوستن گالانت به آنها است.

با توجه به این تحولات و در سایه تشدید اعتراضات، «یهودا شارونی» تحلیلگر مسائل اقتصادی در وب سایت «واللا» نیز اهمیت زیادی برای اعتصاب سراسری در اراضی اشغالی قائل بوده و معتقد است که همچنان تعدادی از اعضای کنست هستند که ممکن است اقدام به سلب اعتماد از کابینه نتانیاهو کنند و یا در جهت برگزاری انتخابات و تشکیل «دولت وحدت» اعمال فشار کنند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.