stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۴ شهریور , ۱۴۰۳ Wednesday, 4 September , 2024
  • کد خبر : 478806
  • 14 شهریور 1403 - 14:17
2

وزرا رودربایستی را کنار بگذارند و آنچه را تحویل گرفتند شفاف به مردم گزارش دهند

وزرا رودربایستی را کنار بگذارند و آنچه را تحویل گرفتند شفاف به مردم گزارش دهند
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: دولت در حالی کار خود را شروع کرده که تا به الان پزشکیان به عنوان رئیس دولت سعی کرده تا توضیحی درباره آنچه که از دولت رئیسی تحویل گرفته است نگوید، به نظر می‌رسد او بنا هم ندارد تا این درباره صحبتی کند و ترجیح می‌دهد کار کند و خروجی کارش را به مردم اطلاع دهد.

رویداد۲۴،در این بین اما برخی از وزرای دولت سعی دارند تا اعلام کنند آنچیزی که تحت عنوان اسب زین شده تحویل دولت پزشکیان شده دروغی بیش نیست. مثلا همتی وزیر اقتصاد با حضور در صداوسیما رسما از تورم و کسری بودجه موجود شفاف سازی کرد. کارشناسان سیاسی هم معتقدند که پزشکیان به طور شفاف باید به مردم اعلام کند چه چیزی از دولت رئیسی تحویل گرفته است تا مردم در جریان کامل قرار بگیرند.

سعید شریعتی فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد، می‌گوید دولت میراثی از نابسامانی ها در همه حوزه ها را تحویل گرفته و باید به مردم این موضوع را شفاف اعلام کند.

 

بخش های مهم این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:
*دولت چهاردهم میراث دار وضعیت نابسامان در حوزه‌های سیاست، جامعه، اقتصاد و فرهنگ است و اگر از تعارفات و لفاظی‌ها عبور کنیم و نخواهیم که از ناحیه «وذکر مواتکم بالخیر» چشم بر آنچه که دولت سیزدهم به ارث گذاشته صرف نظر کنیم، اصلی‌ترین کار و مقدم بر هر اقدامی در دولت، ترسیم واقعیت موجود و آنچه که توسط دولت موجود تحویل گرفته شده و احیاناً گزارشی اجمالی از این وضعیت و مسائل و ناترازی‌ها به جامعه است. 

*این مقدم‌ترین کاری است که دولت باید انجام دهد، به این دلیل که این دولت به هرحال از چند ماه اول عبور می‌کند و بالافاصله در جایگاه پاسخگویی قرار می‌گیرد که خب چه کاری انجام داده و خروجی اش چه بوده است؟ 

*بدون ترسیم دقیق آنچه که تحویل گرفته، نمی‌تواند مشخصا بگوید چه اقداماتی صورت داده است. من اکیدا توصیه می‌کنم وزرا رودربایستی را کنار بگذارند و آنچه که در مجموعه خود تحویل گرفتند را روشن و شفاف به مردم گزارش دهند تا مردم در انتظار داشتن از دولت، این نکات را مدنظر قرار داشته باشند.

*دولت چهاردهم مانند هر دولت دیگری، نمی‌تواند معجزه کند و فقط می‌تواند نشان دهد آنچیزی که تحویل گرفته را به چه سمت و سویی برده است. که آیا تغییری در وضعیت کلی کشور و شاخص‌های مهم آبادانی و عمران رخ داده یا نه. 

*اما به طور مشخص در ۱۰۰ روز اول، انتصابات و جابجایی‌ها به نظر من کم اهمیت‌ترین موضوع به دلیل فراوانی نیرو و شایستگان، در کار دولت است. 

*فارغ از این دکتر پزشکیان کمتر از یک ماه آینده، اولین سفر مهم و موثر خودش را به نیویورک و سازمان ملل دارد؛ در شرایطی که گره‌های جدی در اوضاع ایران، شرایط منطقه و خاورمیانه است و مسائل بهم پیچیده شدن مذاکرات پرونده هسته‌ای، این انتظار از آقای پزشکیان که رویکرد‌های متفاوتی را در سیاست خارجی اعلام کرده، تمام چشم‌ها متوجه نیویورک و مقر سازمان ملل خواهد بود که ماحصل پرفورمنسی که ارائه می‌شود، چگونه خواهد بود و چه چشم اندازی را در سیاست خارجی ایران و تحولاتی که ممکن است در آن صورت بگیرد، افکار عمومی در داخل و هم افکار عمومی جهانی منتظر هستند ببینند مجموعه اقدامات او در این سفر به چه شکل است.

*در کنار این، اصول اساسی رویکرد اداره جامعه توسط دولت، فارغ از همه وعده و شعار‌ها که به فراخور ایام انتخاباتی بوده، در عمل موعد تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۴ در صد روز اول باید صورت بگیرد. 

 

*طبق سنتی که همواره بوده، ۱۵ آذرماه باید لایحه دولت ۱۴۰۴ را دولت به مجلس ارائه کند. تنظیم احکام و رویکرد‌هایی که قرار است در این لایحه گنجانده شود، می‌تواند از جهت گیری‌های نخست دولت پزشکیان باشد که بازهم همه بخش‌های مربوط به آن درگیر هستند و این سند می‌تواند نشان گر اهتمام آقای پزشکیان به شیوه اداره کشور و تجهیز و تخصیص منابع برای اداره اقتصاد کشور و رفع معضلاتی که در ساختار بودجه اعتبارات کشور وجود دارد، می‌توان در آن مشاهده کرد.
*من امیدوارم این وعده‌های که دکتر پزشکیان داده تحقق پیدا کند. به هرحال انتظار می‌رود این نیرو‌هایی که آقای پزشکیان به کار گرفته، بتوانند کارها و وعده‌ها را انجام دهند.
*به نظرم با رویکردی که آقای پزشکیان تا به الان داشته، خیلی سخت است که او بخواهد بگوید نتوانستم و یا اجازه ندادند. حتی اگر این صدا از دولت شنیده شود هم بسیار سخت از او پذیرفته می‌شود. 
*پزشکیان از خاستگاهی تا به الان صحبت کرده است که ذیل دولت وفاق و هماهنگی با رهبری نظام که رویکرد‌های اعلامی آقای پزشکیان است، افکار عمومی و رای دهندگان به او، هرگز این توجیه را از او نخواهند پذیرفت. خصوصا اینکه او در ایام انتخابات گفته بود اگر به این نقطه برسم و ببینم نمی‌توانم و جلوی کارم گرفته می‌شود، استعفا می‌دهم.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.