stat counter
تاریخ : جمعه, ۲۳ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 13 September , 2024
  • کد خبر : 479169
  • 22 شهریور 1403 - 14:20
0

 نگرانی اتحادیه اروپا نسبت به برنامه‌ هسته‌ای ایران

 نگرانی اتحادیه اروپا نسبت به برنامه‌ هسته‌ای ایران
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: اتحادیه اروپا همزمان با برگزاری نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای نسبت به ادامه گسترش برنامه هسته‌ای ایران هشدار داد و گفت که گزارش‌های اخیر «نگرانی‌های شدیدی را در مورد نیات ایران» ایجاد کرده است.
در این بیانیه با اظهار تاسف از تصمیم ایران برای عدم همکاری با بازرسان آژانس آمده است: «اتحادیه اروپا همچنان از ادامه گسترش هشداردهنده برنامه هسته‌ای ایران عمیقا نگران است. ایران به شدت از تعهدات خود در برجام خارج شده و به دانش برگشت‌ناپذیری دست یافته است.»
اتحادیه اروپا با اشاره به نصب هزاران سانتریفیوژ پیشرفته توسط ایران و انباشت شدید اورانیوم غنی‌شده با غلظت بالا گفته است این مسئله «نگرانی‌های شدیدی را در مورد نیات ایران ایجاد می‌کند، زیرا هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارند.»این نهاد اروپایی از تهران خواسته است «فورا و به صورت کامل با آژانس همکاری کند و بدون تأخیر بیشتر به تعهدات خود در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای بازگردد.»همزمان سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا نیز با انتشار بیانیه‌ای مشترک نسبت به ادامه گسترش فعالیت‌های برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.
یک گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را متهم کرده که غنی‌سازی اورانیوم را با غلظتی نزدیک به آنچه برای ساخت تسلیحات نظامی لازم است ادامه می‌دهد در حالی که بهبودی نیز در رابطه تهران با بازرسان آژانس پدید نیامده است.
این سه کشور اروپایی در بیانیه خود آورده‌اند: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر از ادامه گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران، که بیش از پیش ناقض تعهدات برجام است، خبر داده و خاطرنشان می‌کند که نمی‌تواند از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اطمینان حاصل کند.»تروئیکای اروپایی در بیانیه خود گفته است که میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران از تعهدات برجامی «بسیار فراتر» رفته به نحوی که در صورت تصمیم به گریز هسته‌ای، تهران مواد کافی برای ساخت «چهار بمب اتمی» را در اختیار خواهد داشت.در همین حال رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نسبت به ملاقات با مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور جدید ایران ابراز امیدواری کرده است. گروسی در این رابطه گفت: « پزشکیان موافقت کرد که در زمان مناسب با من دیدار کند. من ایران را تشویق می‌کنم در آینده نه چندان دور چنین دیداری را تسهیل کند تا بتوانیم گفت‌وگوی سازنده‌ای برای رسیدن سریع به نتایج ملموس داشته باشیم.»
رافائل گروسی در پاسخ به این سوال که آیا این دیدار پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۵ نوامبر برگزار‌ خواهد شد یا نه، پاسخ داد: «امیدوارم قبل از آن تاریخ باشد.»

 

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.