stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 21 October , 2024
  • کد خبر : 480908
  • 30 مهر 1403 - 14:17
1

چین فقط می‌تواند در منطقه میانجی باشد اما اراده ندارد

چین فقط می‌تواند در منطقه میانجی باشد اما اراده ندارد
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: اوضاع منطقه شده است و هرچه زمان نیز می گذرد بر پیچیدگی های آن افزوده می شود؛ حال در این میان دو دیدگاه متفاوت وجود دارد، نخست آنکه یک میانجی مناسب می تواند از سطح تنش ها بکاهد و وضعیت را به مسیر آرامش برگرداند و دوم آنکه هیچ میانجی امکان ورود به این عرصه را ندارد و اگر هم ورود کند تأثیری نخواهد داشت؛ چون جامع الاطراف نیست و نمی تواند همه طرف های درگیر را به آرامش دعوت کند.

نامه نیوز،قاسم محبعلی تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره امکان ورود یک میانجی برای آرام کردن اوضاع منطقه گفت: واضح است که آمریکا و اروپا بین ایران و اسرائیل میانجی نخواهند شد چون میانجی باید با هر دو طرف رابطه خوبی داشته باشد که آنها چنین ویژگی را دارا نیستند. گرچه روسیه با اسرائیل رابطه راهبردی و با ایران رابطه خوبی دارد اما مناقشه اش با آمریکا و اروپا برکسی پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه اسرائیل در آستانه حمله به ایران است، افزود: چین تنها کشوری است که می تواند نقش میانجی را بین ایران و اسرائیل ایفا کند و جلوی گسترش جنگ را در منطقه بگیرد اما بعید می دانم پکن اراده چنین کاری را داشته باشد چون دیپلماسی دادوستد است و باید دید در قبال اینکه اسرائیل به ایران حمله نکند و ایران نیز ناچار به پاسخ نشود، حاضرند چه چیزی را به همدیگر بدهند.

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اسرائیل را علاقمند به گسترش جنگ خواند و اظهار کرد: البته جمهوری خواهان و ترامپ نیز چنین علاقه ای را دارند، دموکرات ها و دولت بایدن هرچند مخالفتی با جنگ نمی کنند اما تشویق هم نمی کنند؛ در واقع فقط می کوشند که اوضاع تحت کنترل بماند تا درگیری ها به یک جنگ بسیار گسترده در منطقه تبدیل نشود چون اگر این اتفاق بیفتد آمریکا ناگزیر خواهد بود قبل از انتخابات وارد جنگ شود.

وی ادامه داد: چین همزمان می تواند با آمریکا، اسرائیل و ایران صحبت کند و زمینه ای را برای آتش بس فراهم کند تا در لبنان قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد اجرا شود و حزب الله به پشت خط رودخانه لیتانی برگردد و حفاظت از آن اراضی را به ارتش لبنان واگذار کند. همچنین یمنی ها نیز ادامه حمله به اسرائیل را متوقف کنند، در مقابل اسرائیل نیز آتش بس را در غزه و لبنان بپذیرد.

محبعلی درباره علت عدم اراده چین برای ورود به تنش زدایی در منطقه غرب آسیا گفت: نخست آنکه کسی از آنها دعوت نکرده است. ایران باید به تصمیم دعوت از چین برسد که هنوز به چنین تصمیمی نرسیده است، اسرائیل نیز جز به گسترش جنگ، به گزینه دیگری فکر نمی کند. زمانی که پکن برای میانجی گری بین ایران و عربستان ورود کرد، شرایط دیگری وجود داشت؛ چین سر قضیه تأمین انرژی و دیگر موضوعات سرمایه گذاری کلانی را در عربستان انجام داد و دغدغه شان این بود که ریاض به مناقشه با یمن پایان دهد تا ریسک سرمایه گذاری در عربستان کاهش پیدا کند.

وی افزود: چینی ها دنبال مسائل اقتصادی هستند، هر چند با اسرائیل روابط گسترده ای در حوزه تکنولوژی دارند ولی در حال حاضر نه در ایران و نه در اسرائیل شاید انگیزه اقتصادی را برای ورود حوزه میانجی نمی بینند.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.