بولات گفت: ۴۹.۵ درصد از جمعیت ترکیه در سال گذشته، به صورت آنلاین کالا و خدمات سفارش دادند و حجم تجارت الکترونیک این کشور از ۳.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹، به ۵۳.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. شمار کسب و کارهای آنلاین در همین مدت، ۷۱۷ درصد رشد کرد و از ۶۸ هزار کسب و کار، به ۵۵۹ خزار و ۴۰۰ کسب و کار رسید.
صادرات تجارت الکترونیک ترکیه، ۰.۹۱ درصد از کل صادرات کالا در سال ۲۰۲۲، به حساب آمد و این رقم در سال ۲۰۲۴ تاکنون، به ۲.۶ درصد رسیده است. وزیر بازرگانی ترکیه پیش بینی کرد این رقم تا پایان سال، به ۳ درصد رشد خواهد کرد.
به گفته بولات، ترکیه، در راستای برنامه توسعه خود، افزایش سهم صادرات تجارت الکترونیک به ۱۰ درصد از کل صادرات کالا تا سال ۲۰۲۸ را هدف گذاری کرده است. حجم کل تجارت ترکیه در سال ۲۰۲۳، تقریبا ۱.۷ تریلیون دلار بود که تجارت خرده فروشی، ۳۰۶.۲ میلیارد دلار سهم داشت و ۱۷ درصد از کل تجارت را تشکیل داد.
بر اساس گزارش آذرنیوز، بولات همچنین خاطرنشان کرد که وزارت بازرگانی با قوانین جدید که تقویت رشد متوازن کسب و کارها را مد نظر دارد، برای ایجاد یک محیط رقابتی و پایدار در بخش خرده فروشی تلاش کرده است. قوانین اخیر حمایت از مصرف کننده، حقوق قویتری را در برابر تقلب، از جمله حق انصراف برای کالاها و خدمات، معرفی کرده است. دولت همچنین بر افزایش مشارکت زنان در تجارت و افزایش رقابت پذیری بازارهای تجارت الکترونیک و صادرات متمرکز است.