آیتالله صادق آملی لاریجانی با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی راجع به طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم گفت: در صحن مجمع درباره نیروهای شرکتی، بحث زیادی صورت گرفت. بنده شخصاً با مصوبه مجلس موافق بودم و به مصلحت بودن آن رای دادم و با تغییر پیشنهادهای اصلاحی حتی برای آن دو بار هم رایگیری شد که مورد اعتراض بعضی از دوستان در صحن مجمع هم واقع شد، منتهی امروز میخواهم از اصل رویهای که در مجمع وجود دارد، دفاع کنم.
وی افزود: در مجلس اعتراض میکنند که شما مصوبهای را چهار سال معطل کرده اید در حالی که معطلی مصوبه به ما ربط نداشته است. در هیئت عالی نظارت بلحاظ مغایرت با سیاستها ایراد گرفته شد و این ایراد در مهلت قانونی (بیست روز) مثل بقیه مصوبات مجلس مورد بررسی قرار گرفته است.
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه ایراد شورای نگهبان حسب رویهای که با دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایراد هیات عالی نظارت بوده است، گفت: مصوبه به مجلس برگشت و مجلس علی القاعده یا باید مصوبه را اصلاح میکرد یا بر آن اصرار میورزید.
وی با اشاره به روند طی شده مصوبه طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای دولتی گفت: مصوبه دو سه بار به مجلس رفت و اصلاح شد، اما هیئت عالی نظارت ملاحظه کرد که مجلس محترم نه فقط ایراد مطروحه را برطرف نکرده اند بلکه بر موارد ایراد افزوده اند. مجلس محترم نهایتاً بر مصوبه خود اصرار کرد و مصوبه در صحن مجمع مطرح شد؛ منتهی مجلس محترم یا از روی غفلت یا عالمانه به جای اینکه بر خود ماده واحده که مورد اعتراض هیئت عالی نظارت بود اصرار کنند فقط بر تبصره۲ آن ماده واحده اصرار کردند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مجمع به لحاظ قانون اساسی فقط میتوانست به این بخش ورود کند و حق ورود به چیزی که بر آن اصراری نشده یعنی اصل ماده واحده را نداشت. در نتیجه مجمع صرفاً تبصره ۲، ماده واحده را که مورد اصرار نمایندگان محترم بود بررسی کرد. بالاخره اعضای محترم مجمع که افرادی اهل فضل و صاحب نظر و مطلع هستند آن را از حیث مصلحت بررسی نمودند و به مصلحت تشخیص ندادند.
وی تصریح کرد: در آن جلسه حدود نوزده نفر ظاهرا رای مثبت دادند، ولی حد نصاب را کسب نکرد.رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با خطاب قرار دادن نمایندگان درخصوص روند قانونگذاری در کشور گفت: ما قانونگذار نیستیم این را بارها تکرار کردیم، ولی متاسفانه باز شنیده میشود که مجمع تشخیص و شورای نگهبان نباید قانونگذاری کنند!
وی افزود: مجمع در چه موردی قانونگذاری کرده است؟ ما در روند قانونگذاری در مواردی، بر حسب قانون اساسی نقطه نهایی تشخیص مصلحت هستیم یعنی هر وقت با یک شرایطی، مصوبه مجلس شورای اسلامی اصراری شود، مجمع تشخیص مصلحت نقطه نهایی تشخیص مصلحت میشود. طبق آییننامه مجمع مصوبات اصراری باید حائز حد نصاب خاصی شود.
وی خاطر نشان کرد: البته این انتظار درست است که مجمع باید در مقام مصوبات مجلس و دستگاههای اجرایی کمک کند و اگر در جایی واقعاً بن بستی وجود دارد، در چارچوب وظایف قانونی آنرا حل کند، اما نمیتواند از چارچوبهای قانونی مربوط عبور کند. بر این اساس با عدم احراز حد نصاب لازم عدم تایید مصوبه مجلس درخصوص تبصره ۲ را به مجلس اعلام کردیم.
وی با اشاره به روند رای گیری در مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس محترم هم گاهی به خاطر اختلاف یک رای، وزیر استیضاح شده، از سمت خود برکنار میشود. بنابر این ممکن است مصوبهای در مجمع رای بیاورد یا نیاورد، آقایان نمیتوانند بگویند که این روند قانونگذاری درست نیست! در این مورد بخصوص که بالاخره رای لازم را کسب نکرد بنده شخصاً موافق نظر مجلس بودم، ولی اعضای محترم هر یک برای خود رای مستقلی دارند و صاحب نظر هستند و رای مجمع بر اساس اکثریت تعیین شده در آیین نامه لحاظ میشود؛ بنابراین از نظر مجمع این موضوع تعیین تکلیف شده است و اینکه برخی از نمایندگان محترم دائماً تکرار میکنند مجمع مساله را تعیین تکلیف بنماید، باید بدانند که مجمع تبصره ۲ ماده واحده مذکور را تعیین تکلیف کرده است و بیش از این هم تکلیفی نداشته است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ماده واحده یادشده و ارائه راهکار عملی برای حل موضوع گفت: ما نسبت به اصل ماده واحده نمیتوانیم ورود کنیم، چون این محل اصرار دوستان مجلس نبوده است؛ الان راه عملی و اجرایی آن این است که خود مجلس محترم در این ماده واحده ورود کند و مصوبهای جدید داشته باشد و اگر مشکل در مجلس برطرف شد که فبها، ولی اگر به هر دلیلی مشکل برطرف نشد نهایتاً باز به مجمع ارجاع شود. در آن صورت مجدداً در مجمع رایگیری میشود.
آملی لاریجانی با انتقاد از اظهارات برخی نمایندگان مجلس گفت: ما انتظارمان این است که نمایندگان محترم که علی القاعده باید به روند قانونگذاری مطلع باشند مدام برخی سخنان بیسند را تکرار نکنند که مجمع باید فلان موضوع را حل کند و بعد هم میگویند چرا مجمع قانونگذاری میکند؟ ما چه قانونگذاری کردیم. آنچه که به ما ارجاع شده است به لحاظ تشخیص مصلحت و احراز مصلحت بوده، در اینجا احراز نشد و عدم احراز آنرا به شما اعلام کردیم الباقی آن کارهایی است که باید خود مجلس برای ورود به ماده واحده انجام دهد.
وی تاکید کرد: تکرار این مطالب، تنش بیدلیلی را در جامعه ایجاد میکند و انتظارات بیهوده نسبت به مجمع را شکل میدهد که امیدواریم شاهد تکرار آن نباشیم.