علی مالمیر در گفت و گو با خبرنگار قلم در تشریح برنامهها و اقداماتی که در شهر جهانی لالجین درحال پیش روی است، گفت: دبیرخانه شهر جهانی هماکنون پیشرفتی ۸۵ درصدی دارد.
وی با بیان اینکه مشکلی که درحال حاضر در شهر جهانی لالجین وجود دارد محدود بودن زمین برای کارگاهها است، عنوان کرد: ما عقیده داریم که شهر جهانی باید کارگاههایی در دل شهر داشته باشد، بدینسان تمایلی به ایجاد کارگاههایی در قالب شهرکهای تخصصی در اطراف شهر نداریم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در این خصوص عنوان کرد: بر آن هستیم تا سایت کارگاه- فروشگاه را در داخل شهر داشته باشیم تا کارگاه و فروشگاه در یک محیط متمرکز شده و گردشگر بتواند فرآیند کار تولید را ببیند و به خرید محصول ترغیب شود، از سویی این روند نیز بهعنوان یکی از جذابیتهای گردشگری این شهر مطرح باشد.
این مقام مسئول با بیان آنکه اقدام مذکور هماکنون با همکاری دستگاههایی درحال پیشروی است، عنوان کرد: مطالعات این طرح درحال حاضر انجام شده و مکانیابی آن نیز به انجام رسیده و در آستانه طرح در کمیسیون ماده پنج است.
مالمیر در ادامه صحبتهای خود به دیگر اقدامات و فعالیتهای مورد نظر برای شهر جهانی لالجین اشاره کرد و افزود: در حوزه تبلیغات طرح کارگاه- فروشگاه، جدارهسازی سایت تاریخی لالجین، ارسال پرونده ثبت آن و ایجاد دبیرخانه شهر جهانی لالجین از دیگر اقدامات مد نظر برای این شهر جهانی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه از سویی بر آن هستیم تا مرکز نوآوری صنایع دستی را در شهر لالجین ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: این اقدام در راستای حمایت از استارتآپها، کارآفرینان و اقدامات نوآورانه صورت خواهد پذیرفت.
وی در ادامه اضافه کرد: دستگاههایی چون شهرداری نیز اقداماتی برای شهر لالجین درپیش گرفته است.
مالمیر به ایجاد سفرهخانه سنتی در این شهر اشاره کرد و در پاسخ به آنکه چه اقداماتی برای برندسازی صنایع دستی لالجین بهجز آموزش و ترویج درپیش گرفته شده است؟ گفت: در این زمینه در سطح ترویج و آموزش میتوانیم قدم برداریم، چراکه برندسازی بخشهای مربوط به بنگاههای اقتصادی، به خود آن بنگاهها برمیگردد که البته در این زمینه نیز آموزشها و اطلاعرسانیهایی داشتهایم.
این مقام مسئول با تأکید بر آنکه مشکل این است که تولیدکنندگان براساس تمایل مشتری اقدام به فروش محصولات خود میکنند، اظهار کرد: تمایل مشتریان بر خرید فلهای و بدون بستهبندی بوده، اما نیاز است تا تولیدکنندگان را به سمت تولید محصولات با ارزشافزوده بیشتر سوق دهیم.
مالمیر با بیان اینکه عمده صادرات صنایع دستی در استان همدان مربوط به سفال لالجین است، گفت: بازار هدف صادراتی ما در این زمینه کشور عراق است که محدودیتهایی ازجمله تبادل پول و ارز در صادرات این محصولات وجود دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در بخش پایانی سخنان خود به خسارتهای ناشی از کرونا اشاره و عنوان کرد: سه ماه است که در زمینه فروش و صادرات صنایع دستی لالجین با چالش جدی روبهرو هستیم و حال که مسائل اقتصادی نیز وجود دارد، احتمال میرود که روی میزان فروش و صادرات صنایع دستی نیز اثر بگذارد، چراکه صنایع دستی یک کالای لوکس است و با کاهش قدرت خرید مردم، فرصت فروش این محصولات کاهش مییابد.