stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۱۲ مهر , ۱۴۰۳ Thursday, 3 October , 2024
  • کد خبر : 235063
  • 16 بهمن 1399 - 14:17
4

اطلس آمایش مشارکت‌ اجتماعی شهر اصفهان رونمایی شد

اطلس آمایش مشارکت‌ اجتماعی شهر اصفهان رونمایی شد
اصفهان_ اطلس آمایش مشارکت‌ اجتماعی شهر اصفهان به‌عنوان نقشه راه "عمل اجتماعی" روز پنجشنبه همزمان با دهه فجر رونمایی شد.
قلم | qalamna.ir :

این اطلس به تحلیل مقایسه‌ای وضعیت مشارکت‌ اجتماعی در هر منطقه از شهر اصفهان پرداخته که نتیجه تلاشی یک ساله در معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان است.

دست‌اندرکاران تهیه این اطلس در سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان معتقدند بهره‌وری اجتماعی موضوعی است که ضرورت آن در سال‌های اخیر هم‌پای افزایش آسیب‌های اجتماعی و نیز گسترش دامنه مسأله اجتماعی بیش از پیش احساس می‌شود.

در حقیقت برای تحقق بهره‌وری اجتماعی نیازمند پرداختن به اثربخشی و کارایی اجتماعی هستیم و باید مشخص شود کار خوب در حوزه اجتماعی مشتمل بر چه موضوعاتی و خوب کار کردن مستلزم چه روش‌هایی است.

اثربخشی اجتماعی نیازمند موضوع‌مند شدن عمل اجتماعی و کارایی اجتماعی نیازمند جغرافیامند شدن عمل اجتماعی است.

به همین منظور معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با تحلیلی منسجم و روش‌مند اجتماعی به تدوین اطلس هایی به منظور شناخت مسائل اجتماعی اصفهان و آمایش مشارکت اجتماعی در مناطق و محلات شهری اقدام کرده است.

در این تحلیل اجتماعی، با درنظر گرفتن شاخص‌هایی مانند تعداد جمعیت، بعد خانوار، تراکم جمعیت، بافت سنی، وضعیت ازدواج، درصد متولدین اصفهانی و غیراصفهانی و غیره در مناطق ۱۵گانه و محلات ۲۲۸گانه اصفهان، نوعی داده‌پردازی اجتماعی صورت گرفته و داده‌های موجود در آمارنامه شهرداری و رصدخانه فرهنگی اجتماعی و سرشماری نفوس و مسکن، پردازش و تحلیل و نقشه راه “عمل اجتماعی” در اصفهان ترسیم شده است.

در ۱۵ اطلس آمایش مشارکت‌ اجتماعی شهر اصفهان شاخص‌هایی مانند تثبیت ازدواج، میل به تجرد، معلولان، سالمندان، انباشت فرهنگی، بی‌سازمانی اجتماعی، سوادآموزی، اشتغال زنان، حاشیه‌نشینی، زنان سرپرست خانوار، فرزندپروری و جامعه‌پذیری، جوانان، اشتغال فارغ‌التحصیلان و طلاق ‌بعنوان موضوعات مطلوب برای مشارکت اجتماعی مطرح و مشخص شده است.

این شاخص‌ها در هر منطقه و در هر محله چه وضعیتی دارند و نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد باید در هر منطقه چه اقداماتی صورت پذیرد.

شهردار اصفهان تهیه این اطلس را اقدامی علمی و بزرگ دانست و اظهارداشت: اطلس آمایش مشارکت‌ اجتماعی شهر اصفهان می‌تواند فعالیت بسیاری از دستگاه‌ها مانند بهزیستی را تسهیل کرده و هرکدام از بندهای آن می‌تواند موضوع یک پایان‌نامه دانشگاهی قرار گیرد، به همین دلیل امیدوارم مراکز علمی و دانشگاهی و همچنین بهزیستی از نتایج این اقدام بهره‌مند شوند.

قدرت‌اله نوروزی در مراسم رونمایی این  اطلس افزود: توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی، روحی است که باید در تمام اقدامات ما در شهر اصفهان دمیده شود.

معاون فرهنگی شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این آیین تصریح کرد: سند آمایش مشارکت‌ اجتماعی مناطق ۱۵گانه شهر اصفهان برای نخستین بار در کلانشهرهای کشور تدوین و به ‌عنوان طرح برتر کشور نیز انتخاب شده است که در این سند ۱۴ مسائل اجتماعی در ۱۵ منطقه و ۲۲۸ محله شهر اصفهان آمایش شده است.

به گفته محمد عیدی، این سند به مدیران مناطق کمک می‌کند که محله به محله مسائل اجتماعی را بررسی و شهرداران مناطق ظرفیت مشارکت‌های مدنی را شناسایی و تقویت کنند.

وی با بیان اینکه قرار است اطلاعات این اطلس هر ۲ سال یکبار به‌روز شود افزود: امیدوارم با توجه به سیاست‌های فرهنگی ابلاغی شهردار اصفهان در برنامه شهروندی فرهنگی، شهرداران مناطق این موضوع را در قالب برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی در هر منطقه از معاونان فرهنگی مناطق طلب کنند زیرا این اطلس‌ها وضعیت اجتماعی و فرهنگی را در کوچک‌ترین محلات شهر اصفهان نشان می‌دهد و منبع اطلاعاتی بسیار خوبی محسوب می‌شود که برای نخستین بار در کشور تهیه شده است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان ادامه داد: مسوولان کلانشهرهای اراک، شیراز و کرمان از ما درخواست‌ کرده‌اند مشابه چنین اقدامی را برای آن‌ها نیز انجام دهیم‌.

وی با بیان اینکه مسائل اجتماعی یکی از مولفه‌های مهم در پیوست فرهنگی طرح‌های عمرانی است تصریح کرد: اگر موضوعات مطرح‌شده در این اطلس مورد توجه شهرداران مناطق قرار گیرد، در توسعه کالبدی شهر نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

همچنین معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این باره گفت: اطلس آمایش مشارکت‌ اجتماعی محلات شهر اصفهان حاصل تلاش بیش از یک سال تیمی پژوهشی است که به تحلیل محتوایی ۲۲۸ محله شهر اصفهان پرداختند و در آن تحلیل اجتماعی محلات و نقش و وظیفه سازمان‌های مردم‌نهادی که در دل این محلات در حال فعالیت هستند ،مشخص شده است.

مرتضی رشیدی بیان کرد: این اطلس‌ در اختیار نهادهای دیگر مرتبط نیز قرار می‌گیرد تا با افزایش تعاملات این نهادها با شهرداری اصفهان به دغدغه‌های اجتماعی که به صورت اختصاصی در هر منطقه و محله شهر مشخص شده فائق آییم و در نهایت شاهد شهر، منطقه و محله عاری از هرگونه آسیب و مشکل باشیم.

اصفهان مرکز استان اصفهان سومین شهر بزرگ و  پر جمعیت پس از تهران و مشهدو همچنین یکصد و شصت و پنجمین شهر پرجمعیت جهان و نهمین شهر پرجمعیت باختر آسیا به‌شمار می‌رود.

 کلان‌شهر اصفهان با بیش از ۲ میلیون تن ساکن چهاردهمین شهر پرجمعیت خاورمیانه است.

هشتگ: , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.