وحید مالکی با اعلام این خبر و با اشاره به تکمیل ساخت این گوی شناور (SPM) در یارد شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران گفت: بارگیری این گوی شناور به همراه سازههای جانبی آن به پایان رسیده است و پس از پایان عملیات مهاربندی، در روزهای آینده به محل نصب در آبهای دریای عمان منتقل میشود.
وی، ظرفیت انتقال نفتخام و میعانات گازی این گوی شناور را ۷۰۰۰ مترمکعب بر ساعت (معادل یک میلیون بشکه در روز) اعلام کرد و افزود: بهزودی با نصب و راهاندازی این سازه دریایی در فاصله تقریبی ۶ کیلومتری از سواحل مکران، بخش زودهنگام پایانه نفتی جاسک به بهرهبرداری میرسد و امکان پهلوگیری و انتقال نفتخام به نفتکشهای صادراتی در این پایانه فراهم خواهد شد.
به گفته سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک، گوی شناور صادراتی پایانه نفتی جاسک و متعلقات مربوط به آن شامل چندراهه زیردریایی، لولههای انعطافپذیر شناور و زیرآبی (Floating & Submersible Hoses) نزدیک به ۸۰۰ تن وزن دارد که در صورت مساعد بودن شرایط جوی دریا، پس از عملیات مهاربندی و دریافت مجوزهای خروج، به وسیله شناور ابوذر ۱۱۰ به موقعیت دریایی خود منتقل و در عمق ۴۸ متری دریا نصب میشود.
طبق اعلام وزارت نفت، مالکی همچنین از آغاز عملیات لولهگذاری دومین خط زیردریایی طرح پایانه نفتی جاسک خبر داد و گفت: با مساعد شدن شرایط جوی، عملیات کشش خط لوله دریا از ساحل (Shore Pulling) دومین مسیر زیردریایی منتهی به نخستین گوی شناور پایانه نفتی جاسک به طول ۲.۵ کیلومتر، توسط شناور لولهگذار سیمستر آغاز شده و پیشبینی میشود تا پایان هفته اجرای آن به پایان برسد.
وی اجرای کامل این طرح را سبب تنوعبخشی به مبادی صادراتی نفت خام کشور و کاهش وابستگی ایران به تنگه هرمز دانست و تأکید کرد: با اجرای این طرح افزون بر زمینهسازی برای رونق صنایع پاییندست در سواحل مکران، ایران میتواند برای نخستینبار از دریای عمان نفت صادر کند.
طرح پایانه جاسک در مجموع شامل سامانههای اندازهگیری یا میترینگ نفتخام، ۶ رشته خطوط لوله زیردریایی و سه گوی شناور است که در فاز نخست، با هدف بهرهبرداری زودهنگام از طرح تا پایان امسال یک مجموعه میترینگ، دو رشته خط لوله ۳۶ اینچ، چندراهه زیردریایی و یک گوی شناور در دستور کار راهاندازی قرار دارد.
گوی شناور (Single Point Mooring) یا SPM در راستای چابکسازی و شتابدهی عملیات بارگیری و صادرات نفتخام و فرآوردههای نفتی در مناطق حساس کشور که امکان ساخت تأسیسات و زیرساخت اسکلههای بزرگ وجود ندارد، اقتصادی نیست، بلکه گزینهای مناسب و راهبردی برای تحقق مأموریتهای مهم صنعت نفت است.
انتهای پیام