stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 10262
  • 05 آبان 1394 - 18:05
2

رحمانی فضلی: ورود روزانه ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ مهاجر غیرقانونی به کشور

وزیر کشور با اشاره به اینکه ایران روزانه ۲۰۰۰ مهاجر غیرمجاز را از کشور عودت می‌دهد اظهار داشت: به‌رغم این عودت مهاجران غیرمجاز، روزانه بین ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ نفر نیز از مرزها وارد کشور می‌شوند.

قلم | qalamna.ir :

خبرگزاری صداوسیما، رحمانی فضلی در مراسم گرامیداشت روز آمار و برنامه‌ریزی که به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس مرکز آمار ایران، در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با اشاره به موضوع مهاجران افغانی در کشور گفت: نابرابری در حوزه امنیتی مهم‌ترین عامل ورود مهاجران از افغانستان به ایران بوده است .

وی با اشاره به بحث امنیت ایران در مقابل ناامنی افغانستان افزود: ما به دلایل انسانی و اعتقادی پذیرای مهاجران زیادی از کشور افغانستان بوده‌ایم.

رحمانی فضلی در ادامه اظهار داشت: پس از رفع این مشکل در افغانستان، متاسفانه شاهد بازگشت این مهاجران به کشور خود نبوده‌ایم و حتی در مراحل دیگری شاهد تقویت این الگوهای مهاجرتی بوده‌ایم.

وی با اشاره به پذیرش مهاجران ازجانب دولت ایران و آمار این افراد در کشور اظهار داشت: ایران می تواند الگوی مناسب مطالعاتی برای تمام کشورهایی باشد که در بحث پذیرش مهاجران آمار بالایی دارند.

رحمانی فضلی با اشاره به حضور مهاجران افغانی در ایران افزود : ما با دو نوع مهاجر افغانی در ایران روبه‌رو بوده ایم، یک نوع آن مهاجرانی هستند که سازمان ملل متحد آنها را به عنوان پناهنده قبول دارد و این افراد در زمان اشغال به ایران وارد شده اند و نوع دوم نیز مهاجرانی هستند که سازمان ملل متحد با توجه به قوانین و دستورالعمل‌های خود آنها را به عنوان مهاجر قبول نمی‌کند.
وزیر کشور در ادامه گفت: سازمان ملل متحد در مواقعی که می خواهد از حقوق این افراد دفاع یا کمکی ارائه کند، تنها آمارهای خود را قبول دارد و به افرادی که از آنها به عنوان پناهنده نام می‌برد کمک می کند.

وی در ادامه با اشاره به علت بازنگشتن مهاجران به افغانستان افزود: نابرابری در امکانات دو کشور و شرایط بهتر ایران موجب افزایش روز افزون این مهاجرت شده است .

وزیر کشور با اشاره به نبود کنترل صحیح برخی از کشورهای همسایه بر مرزها تاکید کرد: یکی از دلایل این افزایش مهاجرت، نبود امنیت در مرزهاست و باید اذعان داشت در برخی از این کشورها امکان کنترل مرزها در حد صفر است و این موضوعی است که خود این کشورها نیز در مذاکراتشان با ما همواره به آن اذعان دارند .

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به نحوه برخورد با این موضوع افزود : نحوه برخورد باید به گونه‌ای باشد که این موضوع در چارچوب یک موضوع برنامه ریزی شده و دارای یک اصول مشخص انجام شود که در آن، هم شرایط منطقه مهاجرفرست در سطح ملی و بین المللی و هم حقوق مهاجران و هم شرایط کشور مهاجرپذیر در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به حضور دو و نیم میلیون مهاجر در کشور گفت: همه ما با مشکلاتی که به دلیل حضور مهاجران به وجود آمده است روبه‌رو هستیم اما باید اشاره کنم نگاهمان باید یک رویکرد انسانی به موضوع باشد و نباید صرفاً با نگاه سیاسی و امنیتی به بحث مهاجرت توجه کنیم.

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به آمیختگی مهاجران افغانی در کشور افزود: باید مهاجرت ها را در حوزه تعاملات فرهنگی و اجتماعی و همچنین به عنوان یک مسئله پویا و جامع بنگریم و توجه کنیم که آمیختگی دو جمعیت با شرایط مختلف و در سطح ملی، متضمن ایجاد شرایطی خواهد بود که گاهی با عدم جامعه پذیری، تضادها ، اختلاف ها و در برخی از موارد با خشونت ها مواجه خواهد شد.

وی اضافه کرد: همواره تلاش ما در نظام اداری، تبلیغاتی و اعتقادی، پذیرش بحث جامعه پذیری و تعامل با مهاجران به عنوان بخشی از جامعه بوده است به گونه‌ای که به کنترل تضادها و درگیری‌ها منجر شود.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به تعامل ایجاد شده بین مهاجران و جامعه افزود: همگرایی و جامعه‌پذیری را در هر دو طرف جامعه و مهاجران می توان مشاهده کرد.

وی اظهار داشت: مهاجران پذیرفته اند که در اقلیت قرار دارند و باید تحت حکومت اکثریت باشند و همچنین اکثریت جامعه نیز آنها را تحت عنوان شرایط انسانی و اعتقادی مورد پذیرش قرار داده اند.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به نبود برنامه ریزی صحیح برای مهاجران در کشور اذعان داشت: متأسفانه تاکنون نتوانسته ایم در خصوص اتباع مهاجر، یک برنامه‌ریزی صحیح را برای کنترل توزیع، مسیر حرکت، محل استقرار، مشاغل و فعالیت آنها طراحی کنیم و آنها در سراسر جامعه ما استقرار پیدا کرده‌اند.

وی افزود: باید شرایطی را فراهم کنیم که در هر لحظه، امکان اعمال حاکمیت و مدیریت بر مهاجران وجود داشته باشد.

رحمانی فضلی گفت: از دو، سه سال قبل یک برنامه ریزی برای کنترل این مسئله در چارچوب قانون انجام شده و همچنین برنامه‌ریزی هایی در این خصوص با کشور مبدأ در دست اجراست.

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.