stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024
  • کد خبر : 105714
  • 25 فروردین 1399 - 21:34
2

نشانه گذاری تمامی قطار‌های مترو تا فردا صبح

همزمان با اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند در سیستم مترو تهران، ۸۰ درصد قطار‌ها به منظور رعایت فاصله نشانه گذاری شده‌اند.
قلم | qalamna.ir :

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در ادامه ششمین نشست خبری مجازی مدیران ارشد شهرداری تهران، درباره اقدامات انجام شده مترو به منظور پیشگیری از گسترش کرونا، بیان کرد: مترو تهران از روز اول اسفندماه تاکنون اقدامات خود را در راستای کنترل این وضعیت انجام داده است. ارائه سرویس به شهروندان با همان ظرفیت بهمن ماه و با حداکثر توان درحال انجام است.
او با اشاره به اعلام وزارت بهداشت درباره اینکه مترو محل شیوع انتقال بیماری کرونا شناخته شده، گفت: ضدعفونی مترو و اجرای طرح فاصله گذاری درحال انجام است. تمامی موارد ابلاغ شده توسط ستاد کرونا در شبکه مترو اجرا شده است.
نوبخت درباره نشانه گذاری در قطار‌ها و ایستگاه‌ها، توضیح داد: بیش از ۸۰ درصد قطار‌ها و ایستگاه‌های مترو نشانه گذاری شده‌اند. علت نشانه گذاری نشدن آن ۲۰ درصد هم تعطیلی چاپخانه‌ها برای تأمین برچسب است. تا فردا صبح تمامی قطار‌ها نشانه گذاری خواهند شد. در بیشتر فضای قطار‌ها و ایستگاه‌های مترو پیام‌های بهداشتی و مراقبتی نصب شده است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه درباره توقف طرح جداسازی واگن‌های زنانه و مردانه، توضیح داد: این طرح متوقف نشده بلکه مدل جداسازی تغییر پیدا کرده است. جداکننده‌های واگن مردانه و زنانه دارای در‌هایی بود که نیرو‌های خدماتی را برای ضدعفونی کردن با مشکل مواجه می‌کرد و درحال حاضر این در‌ها با میله‌های افقی جایگزین شده‌اند.
نوبخت در واکنش به انتقادات مبنی بر اینکه سیستم تهویه داخل واگن‌ها سبب افزایش شیوع ویروس کرونا می‌شود، گفت: سامانه تهویه قطار‌های مترو برای حالت عادی تعبیه شده است. این سامانه‌ها بخشی از هوای داخل واگن را گرفته و بعد از چرخش مجددا در سطح واگن پخش می‌کند. سامانه تهویه واگن‌ها در مترو‌های سراسر جهان به همین صورت است. تهویه واگن‌ها یک موضوع فنی است و امکان تعویض سیستم تهویه هوای قطار‌ها وجود ندارد. وزارت بهداشت باید به این مشکل ورود کند و با شبیه‌سازی و اندازه گیری این ویروس در هوای واگن در مورد نقش سامانه تهویه مترو اظهار نظر کارشناسی شده ارائه دهد.
او در پاسخ به این سوال که چرا فاصله قطار‌ها کاهش پیدا نمی‌کند، یادآور شد: در دو ماه گذشته تأمین قطعات یدکی قطار‌ها بسیار سخت شده و در تلاش برای حفظ وضعیت موجود هستیم. برای کاهش سرفاصله خطوط به تعداد قطار بیشتری نیاز است. سرفاصله قطار‌ها در خطوط ۱، ۲ و ۴ برابر با سه و نیم دقیقه و خط ۳، هفت دقیقه است. در صورت افزایش قطار هم باید به فکر کاهش سرفاصله در خطوط ۶، ۷ و ۳ باشیم.
نوبخت با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای پوشش سفر یک و نیم میلیون نفر در مترو وجود دارد، گفت: روز گذشته ۳۳۸ هزار نفر از مترو استفاده کرده‌اند. با افزایش فعالیت ادارات و مراکز جاذب سفر، تعداد مسافران مترو هم افزایش پیدا خواهد کرد.
او در پاسخ به این سوال که چرا طرحی مبنی بر کنترل مسافران مترو پیشنهاد نمی‌شود، گفت: در ایستگاه‌های تقاطعی با حجم انبوهی از مسافر در زمان ورود قطار‌ها مواجه هستیم. کنترل تعداد مسافران مترو امری انجام نشدنی است. سیستم مترو یک دینامیک چرخشی است که باید همیشه درحال کار باشد و نمی‌توان مردم را متوقف کرد. در ایستگاه‌های تقاطعی با حجم انبوهی از مسافر در زمان ورود قطار‌ها مواجه هستیم. چگونه می‌شود این تعداد از مسافر را متوقف کرد؟ شهروندان در ایستگاه‌های تقاطعی باید فاصله گذاری را رعایت کنند کماکان که رعایت هم می‌کنند. اگر ساعت کار ادارات شناور شود، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی بهتر و مطلوب‌تر رعایت خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با تأکید براینکه مترو امکان ارائه ماسک رایگان به مسافران را از نظر بودجه و امکانات لجستیکی ندارد، بیان کرد: سازمانی به وسعت مترو سراغ ندارم که به مراجعه کنندگان خود ماسک رایگان ارائه دهد. از مسافران درخواست دارم که در صورت استفاده از شبکه مترو از ماسک استفاده کنند.
نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا به دست‌فروشان مترو هم کارت هدیه یک‌صد میلیون تومانی تعلق می‌گیرد، بیان کرد: آمار دقیقی از دست‌فروشان وجود ندارد چرا که در قالب شهروند معمولی وارد شبکه می‌شوند. حضور دست‌فروشان در مترو به علت استقبال مسافران از آن‌هاست. از مسافران درخواست می‌شود که برای حفظ سلامتی خود از دست‌فروشان حاضر در قطار‌ها خرید نکنند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.