stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024
  • کد خبر : 114939
  • 07 اردیبهشت 1399 - 15:40
2

رقابت جهانی برای دستیابی به واکسن کووید ۱۹ می‌تواند کثیف باشد

رقابت جهانی برای دستیابی به واکسن کووید ۱۹ می‌تواند کثیف باشد

در حالی که کرونا همه کشورها را فرا گرفته، شرکت‌ها و موسسات مختلفی در سراسر جهان در پی یافتن واکسنی برای کووید ۱۹ هستند. اهمیت یافتن این واکسن اما علاوه بر سودمند بودن برای مردم، منافع اقتصادی را نیز برای نخستین سازنده آن به دنبال خواهد داشت که این رقابت جهانی را برای تولید کنندگان حیاتی‌تر می‌کند.

قلم | qalamna.ir :

بحرانی که هم اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا و پیامدهای آن سراسر جهان را فرا گرفته، تنها یک راه حل خواهد داشت که یافتن واکسن این بیماری است.

روزنامه دیلی میل، در حال حاضر رقبای متعددی در حال تلاش برای یافتن این واکسن هستند و نام های بزرگی از جمله گلاکسواسمیت‌کلاین، جانسن اند جانسن، سانوفی، ایمپریال کالج لندن و موسسه جنر دانشگاه آکسفورد در میان آنها به چشم می‌خورد.

جهانی بودن این رقابت نکته مثبتی است، اما نباید این را نادیده گرفت که چین نخستین کشوری بوده که برای یافتن واکسن اقداماتش را آغاز کرده و شانس بالایی برای دستیابی به نخستین واکسن کووید ۱۹ دارد.

رییس جمهور این کشور منابع گسترده‌ای را در اختیار این هدف قرار داده و صدها داوطلب نیز از شهر ووهان که مرکز شیوع این بیماری بود، استخدام شده‌اند.

علاوه بر این باید به یاد داشت که شرکت چینی سینوواک پیش از این نیز واکسن سارس را ساخته که از خانواده کروناویروس جدید، عامل بیماری کووید ۱۹ است.

حال که با پیامدهای کرونا می‌توان شرایط اقتصادی ناشی از آن را با رکود اقتصادی دهه ۱۹۳۰ میلادی مقایسه کرد، یافتن واکسن نه تنها راهی برای توقف این بحران بلکه زمینه‌ای برای جبران بسیاری از خسارت‌های اقتصادی برای کشور تولید کننده آن است. چگونگی و محل تولید این واکسن به سازنده آن بستگی دارد و کشور تولید کننده نه تنها جان مردم خود را نجات می‌دهد، بلکه از منافع اقتصادی گسترده‌ای نیز بهره مند می‌شود.

با وجود چنین شرایطی می‌توان این انتظار را داشت که این رقابت به دزدی اطلاعات و حملات سایبری نیز کشیده شود.

در صورت پیروزی چین در این رقابت با این تناقض مواجه خواهیم شد که منشأ این هرج و مرج جهانی از آن سود ببرد و این همان چیزی است که پکن به دنبال آن است.

این رقابت اما نه تنها بر سر مرگ و زندگی بلکه برای تعیین قدرت جهانی نیز در جریان است و برنده آن می‌تواند پیروز رقابت قدرت نیز باشد و ما در نقطه عطفی ژئوپولیتیک قرار گرفته‌ایم که چین در آن تلاش می‌کند تا شکل نظام جهانی را تغییر دهد.

چین هنوز به جهان یک عذرخواهی و یک توضیح برای مخفی نگه داشتن ابتدایی شیوع این بیماری و دلیل شیوع آن بدهکار است؛ اما این کشور زمانی را برای استفاده از هرج و مرج ناشی از آن به نفع خود هدر نداده است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.