stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 16 May , 2024
  • کد خبر : 130656
  • 11 خرداد 1399 - 2:02
5
مدیرعامل بنیاد توسعه گردشگری آسیا در گفت و گو با قلم مطرح کرد:

بیکاری صددرصدی راهنمایان گردشگری/ چهار ماه است که در همدان فراموش شده ایم

بیکاری صددرصدی راهنمایان گردشگری/ چهار ماه است که در همدان فراموش شده ایم
مدیرعامل بنیاد توسعه گردشگری آسیا با اشاره به تاثیرات شیوع ویروس کرونا در سال جاری بر بدنه گردشگری کشور و همدان از بیکاری صددرصدی راهنمایان گردشگری نام برد و از بی توجهی مسئولین استان همدان به فعالین عرصه گردشگی گلایه کرد.
قلم | qalamna.ir :

بهنام افتخاریان در گفت و گو با خبرنگار قلم با بیان این که گردشگری مثل یک مریض در کما بود و حال با وجود کرونا، به حالت مرگ رفته است، گفت: زمان آن رسیده تا تابوت گردشگری را روی دستانمان بگیریم و آن را تشییع کنیم؛ هم اکنون، بسیاری از شرکت هایی که به نوعی در زمینه گردشگری فعالیت داشتند، درآمدشان دچار مشکل شده است.

وی با اشاره به این که بسیاری از شرکت هایی که در زمینه مسافربری و گردشگری فعالیت دارند، ۳۰ تا ۴۰ درصد از درآمد اصلی شان وابسته به تعطیلات نوروز است، تصریح کرد: حال ما نه تنها اصل ریزش هایمان را در نوروز ۹۸ تجربه کردیم بلکه در نوروز ۹۹ نیز درآمدی برای این حوزه ها نداشته ایم.

این فعال گردشگری در این راستا خاطرنشان کرد: در نوروز سال ۱۳۹۸، به سبب وضعیت آب و هوا و وقوع سیل بسیاری از هتل ها و مراکز اقامتی، ظرفیت های خالی بسیاری داشتند و در مجموع، شاهد بودیم که فضای کلی گردشگری در آن زمان، متشنج بود که البته در تابستان سال گذشته، بخشی از کسری عید آن سال جبران شد.

ضربه های کرونا بر پیکره نحیف گردشگری ایران

وی با بیان این که در پاییز و زمستان با گرانی بنزین و ماجرای سقوط هواپیما نه تنها شاهد نبود سفرهای گردشگران خارجی و کنسلی تورها بودیم بلکه گردشگری داخلی نیز کاهش یافت، به وضعیت شیوع ویروس کرونا و ضربه های آن بر پیکره گردشگری نیز اشاره کرد.

افتخاریان در ادامه صحبت های خود ضمن ابراز ناراحتی ادامه داد: سازمان جهانی گردشگری برای جاهایی که پیش از کرونا شاهد رونقی اقتصاد گردشگری بودند، برگشت به شرایط پیش از کرونا را ۵ تا ۷ سال پیش بینی کرده است.

بیکاری صددرصدی راهنمایان گردشگری

مدیرعامل بنیاد توسعه گردشگری آسیا با بیان این که ما در گردشگری، چراغ نیم سوزی را روشن داشتیم بدین سان، سال های بسیای طول می کشد تا بتوان شرایط اقتصاد گردشگری مان را مناسب ساخت، تصریح کرد: در ایران، درآمدهای گردشگری مان صددرصدی نیست.

وی با تاکید بر این که حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار راهنمای گردشگری در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۰۰ نفر آن در استان همدان فعالیت دارند، مطرح کرد: صد در صد این راهنمایان گردشگری به سبب شیوع ویروس کرونا بیکار شده اند، افرادی که از مهرماه نیز نیم بند بیکار بودند!

آقایان مسئول، فعالیت در عرصه گردشگری مانند کفش فروشی نیست!

افتخاریان به ضرر و زیان های پیش روی دفاتر مسافرتی، هتل ها، خانه های بوم گردی و رستوران ها نیز اشاره کرد و ادامه داد: برای برگشت وضعیت گردشگری مان به قبل، منتظر چه چیزی هستیم؟

وی در این زمینه خطاب به مسئولین گفت: فعالیت در عرصه گردشگری مانند کفش فروشی نیست! آقایان مسئول فکر می کنند که اگر فردا هوا خوب باشد و شهر و استانمان سفید شود، سریعاً همان روز شاهد رونق گردشگری خواهیم بود در حالی که گردشگری برای بازگشت به قبل یک فرایند طولانی دارد.

مدیرعامل بنیاد توسعه گردشگری آسیا با بیان این که باید مردم پولی و درآمدی مازاد و انباشته برای سفر رفتن داشته باشند، تا به مسافرت بروند؛ تصریح کرد: در حال حاضر چنین درآمدی در بازار نیست، پیش از شیوع کرونا نیز توریست های خارجی چندانی در استان همدان نداشتیم و در زمانی که صد در صد تورها ورودی شرکت ها از کشورهای دیگر کنسل بود، کرونا شیوع پیدا کرد و این موضوع را ادامه دار ساخت و در حال حاضر نیز تورهای خارجی ای نیست که آژانس ها، تورها و فعالیت عرصه گردشگی بتوانند فعالیت های خود را پیش ببرند.

افقی سیاه برای گردشگری داریم

افتخاریان با بیان این که این روزها، شرکت های فعال در عرصه گردشگری چه کوچک و چه بزرگ، ازاندوخته های قبلی خود استفاده می کنند تا بتوانند چندماهی خود را سرپا نگه دارند، گفت: این شرکت ها چند ماهی است که حتی یک ریال هم درآمد نداشته اند! از سویی با همه این تفاسیر، آینده ای هم برای شروع و بازسازی چرخه گردشگری نداریم.

این فعال گردشگری با تاکید بر این موضوع ضمن ابراز تاسف افزود: چند درصد می توان پیش بینی کرد که از اول تابستان این روال به حالت اول خود بر می گردد؟ باید قبول کرد که حجم صنعت گردشگری کوچک شده و بسته به یک قشر متمول داخلی است چرا که عامه مردم نمی تواند که به تورهای گران قیمت بروند، از سویی تورهای ارزان قیمت نیز برای شرکت های گردشگری سوددهی ندارد بدین سان اگر در گذشته، افق ناروشن تیره ای برای گردشگری مان وجود داشت، هم اکنون افقی سیاه برای گردشگری داریم.

چهار ماه است که در همدان فراموش شده ایم

وی با گلایه مندی اضافه کرد: در این ۴ ماه بحرانی، انواع و اقسام جلسات (حتی در اوج کرونا) در استان همدان تشکیل شده است، اما ما را فراموش کرده اند و حتی جلسه ای وجود نداشته تا پای حرف های فعالین عرصه گردشگری بنشینند و حداقل برای آن ها فاتحه ای بخوانند!

افتخاریان با بیان این موضوع تصریح کرد: با چنین وضعیتی باید پذیرفت که بسیاری از متخصصین و فعالین گردشگری در همدان از این صنعت خارج می شوند و به سمت صنایع دیگری می روند و به راستی که شاهد ریزش نیروی انسانی در این زمینه و ورود آن ها به بخش های دیگر خواهیم بود.

مدیرعامل بنیاد توسعه گردشگری آسیا با بیان این که تا حلقه های گردشگری که در زمینه خدمات آموزشی فعالیت داشته اند، شاید تا پایان سال نیز نتوانند خود را احیا کنند، ابراز کرد: تمهیداتی لازم و مناسب در این زمینه برای فعالین عرصه گردشگری اندیشیده نشده است.

حمایتی وجود ندارد

وی به پرداخت وام هایی برای فعالین این حوزه اشاره کرد و گفت: برای پرداخت این وام نیز مطرح شده که نباید حتی یک نیرو را تعدیل کرده باشیم، اما باید گفت که کسی که پول نداشته، نیرو هم تعدیل کرده و برعکس آن نیز قابل مشاهده است؛ به راستی که در این زمینه نیز چرخه های معیوب ادامه دارند.

افتخاریان با ناامیدی بیان کرد: افقی برای پیش رفت وجود ندارد و حمایتی هم که از آن صحبت می شود، به راستی که وجود ندارد!

این فعال گردشگری با بیان این که بارها مطرح شده است که بیمه سه ماه را پرداخت نکنیم اما تامین اجتماعی این موضوع را نمی پذیرد، گفت: مسئولین تامین اجتماعی می گویند که این موضوع به آن ها ابلاغ نشده بدین سان، باید بیمه کارکنانمان را نیز پرداخت کنیم کما آن که بیمه سه ماهمان را نیز هم اکنون پرداخت کرده ایم.

بسیاری از مسئولین صنف های مختلفی که با حوزه گردشگری پیوند خورده اند، این روزها ساکت و خاموش هستند

افتخاریان ادامه داد: بسیاری از مسئولین صنف های مختلفی که با حوزه گردشگری پیوند خورده اند، این روزها ساکت و خاموش هستند، مانند صنف رستوراندارها که هیچ انتقادی هم به این وضعیت ندارند.

مدیرعامل بنیاد توسعه گردشگری آسیا در بخش پایانی این گفت و گو با بیان این که مسئولین استان وقتی می خواهند پروژه یا طرحی را اجرایی کنند، به سراغ فعالین عرصه گردشگری اعم از هتل ها و رستوران ها و فعالین بخش خصوصی این حوزه می رود، اما حال با این اتفاقات، این فعالین را فراموش کرده است، مطرح کرد: این موضوع، اسفناک است؛ حتی یک مدیر دولتی در همدان در این چند ماهه در دفاع از گردشگری یک بیانیه نداده وحتی یک جلسه نگذاشته اند و به راستی که هیچ اتفاقی در همدان برای حمایت از ما نیفتاده است.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.