stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024
  • کد خبر : 133275
  • 18 خرداد 1399 - 14:59
4
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار عنوان کرد:

شهرستان بهار، قطب تولید گُل محمدی می شود

شهرستان بهار، قطب تولید گُل محمدی می شود
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار میزان هدفگذاری این محصول در شهرستان بهار را بیش از 200-300 هکتار اعلام کرد و افزود: برآنیم تا شهرستان بهار را قطب تولید گل محمدی نماییم.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم، عبدالحسین اکبری امروز، در حاشیه بازدید خبرنگاران از مزرعه صالحی پیمان در شهرستان بهار با اشاره به پتانسیل های این شهرستان در زمینه کشاورزی، مطرح کرد: شهرستان بهار با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی و توانمندی در بخش فنی و کشاورزانی که در این شهرستان هستند و منابع مالی آن ها می تواند یکی ازشهرستان های موفق کشور در حوزه کشاورزی باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار در این راستا با بیان این که شهرستان بهار در زمینه مجهز شدن به آبیاری تحت فشار یکی از شهرستان های پیشرو در استان است، تصریح کرد: قریب به ۲۰ هزار از اراضی در سطح شهرستان بهار به آبیاری تحت فشار و قطره ای مجهز اند که در این زمینه، جز شهرستان های نمونه استان در این زمینه هستیم.

وی با تاکید بر این که سطح زیر کشت سیب‌زمینی در شهرستان بهار ۶ هزار هکتار است، بیش از ۲۵۰ هزار تن تولید محصول سیب زمینی ما است، اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد آن به مصرف تابستانه می رسد و علاوه بر آن بیش از ۳۰۰ هزار تن نیز تولید خارج از سطح شهرستان و استان داریم که توسط کشاورزان شهرستان تولید می شود و برای نگهداری به انبارهای بالای صفر شهرستان عودت داده می شود.

این مسئول درادامه با بیان این که بیش از ۵۱ واحد با ظرفیت ۱۱۰ هزارتن سردخانه در شهرستان بهار وجود دارد، تصریح کرد: سطح کشت یونجه در این شهرستان بیش از ۴ هزار  و ۵۰۰ هکتار است و بیش از ۷۲ هزارهکتار گندم آبی و دیم و جو درسطح شهرستان بهار کشت می شود.

اکبری به وضعیت واحدهای پرورش مرغ گوشتی و مرغ تخم گذار و واحدهای دامی سنگین صنعتی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: بیش از ۶۷ واحد مرغ گوشتی و بیش از ۳۵ واحد دام سنگین در سطح شهرستان بهار درحال فعالیت است.

این مسئول در این راستا به بحث فراوری محصولات کشاورزی در این شهرستان پرداخت و ادامه داد: در این شهرستان ۷۷ واحد صنعتی داریم که بیش از ۲۲۳ هزار تن تولید محصولات فراوری در سطح شهرستان است از سویی بیش از ۶۵۰ هکتار، سطح زیرکشت خیار داریم که تامین کننده واحدهای صنایع شوریجات ما هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار با بیان این که مزرعه گل محمدی آقای صالحی پیمان ۲۷ هکتار است که ۱۷ هکتار آن به بهره برداری رسیده است، گفت: با توجه به جایگاه ویژه گل محمدی به عنوان یک گیاه کم آب بر، بایستی توسعه کشت این محصول و هم چنین کشت محصول کُلزا و زعفران را در این شهرستان توسعه دهیم.

اکبری با بیان این که سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان بهار ۳۵ هکتار است، یادآور شد: با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای اصلاح الگوی کشت و افزایش سطح گیاهان دارویی کم آب بر، کشت این نوع گیاهان در دستور کار است و این روند در شهرستان افزایش می‌یابد تا رونق تولید و درآمدزایی در حوزه کشاورزی را شاهد باشیم بدین سان استفاده از سیستم های آبیاری قطره ای در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار در این خصوص با تاکید بر این که استفاده از سیستم های آبیاری قطره ای موجب می شود که شاهد صرفه جویی بیش از ۶۲ درصد در مصرف آب باشیم، ابراز کرد: از گل محمدی علاوه بر گلاب گیری در صنایع عطرسازی، صنایع دارویی و لوازم آرایشی – بهداشتی و انواع نوشیدنی ها و موادغذایی استفاده می شود.

وی با بیان این موضوع، تاکید کرد: جا دارد تا توسعه کشت گل محمدی را در شهرستان بهار در پیش بگیریم چنانکه وضعیت آب و هوایی این شهرستان نیز برای رشد این محصول مناسب است.

این مسئول میزان هدفگذاری این محصول درشهرستان بهار را بیش از ۲۰۰-۳۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: برآنیم تا شهرستان بهار را قطب تولید گل محمدی نماییم.

اکبری با تاکید بر این که زیستگاه اولیه زعفران، استان همدان و کوه های شهرستان بهار بوده است، تصریح کرد: کیفیت زعفران تولیدی در شهرستان بهار با زعفران های تولیدی استان خراسان رقابت می کند و بایستی در زمینه توسعه کشت این محصول قدم برداریم.

وی با تاکید بر این که این محصول به لحاظ کم آب بر بودن و ایجاد اشتغال و توسعه پایدار حائز اهمیت است، گفت: با توجه به افت سطح آب های زیرزمینی باید به سمتی حرکت کنیم تا به کشت محصولات کم آب بر سوق پیدا کنیم هم چنین صنایع جانبی فراوری را به منظور جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده و درآمد توسعه بخشیم.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.