stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 134142
  • 20 خرداد 1399 - 18:14
7
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان عنوان کرد:

رنگ و بوی تجاری به فرش همدان آسیب زده است/ ایجاد فروشگاه دائمی صنایع‌دستی در همدان

رنگ و بوی تجاری به فرش همدان آسیب زده است/ ایجاد فروشگاه دائمی صنایع‌دستی در همدان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان، عنوان کرد: فرش در حوزه سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است درحالیکه فرش همدان هم ترین صنایع دستی ما است و نیازمند اقدامات مدیریتی جدی در حوزه تخصصی خود بدین­سان امید است بار دیگر فرش زیرمجموعه حوزه صنایع دستی قرار گیرد چراکه رنگ و بوی تجاریبه فرش همدان به آن آسیب زده است.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم، علی مالمیر ظهر امروز در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز جهانی صنایع‌دستی در خصوص مشکل بسته‌بندی صنایع‌دستی و عدم وجود بسته بندی شکیل صنایع دستی همدان مطرح کرد: صنایع دستی موضوع هنری و اقتصادی است بنابراین اگر خریداری علاقه به صنایع‌دستی با بسته‌بندی خاص داشته باشد، در هزینه آن لحاظ می‌شود و همین موجب شده تا استقبال چندانی از بسته‌بندی نشود.

وی با بیان این موضوع به گران شدن هزینه فروش صنایع دستی در صورت بسته بندی خاص اشاره کرد و گفت: طی بررسی های به عمل آمده مشخص شده که در زمینه صادرات، بیشتر استقبال به خرید فله ای صنایع دستی است اما با این حال، در زمینه بسته بندی، آمزوش و اطلاع رسانی کرده ایم اما از سوی دیگری به سبب تنوع صنایع دستی، با مشکل بسته بندی این محصولات مواجه هستیم چرا که اندازه آن ها با یکدیگر متفاوت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در پاسخ به خبرنگار قلم درخصوص برند صنایع دستی در همدان نیز مطرح کرد: همدان گام‌های خوبی در این زمینه برداشته است که در این زمینه می توان به دو شهر جهانی سفال و ملی منبت هم چنین شهر ملی منبت گلریز تویسرکان اشاره کرد اما برندسازی بخش های مربوط به بنگاه های اقتصادی، به خود آن بنگاه ها برمی گردد که البته در این زمینه نیز آموزش ها و اطلاع رسانی هایی داشته ایم.

مالمیر در پاسخ به سوال بعدی خبرنگار قلم مبنی بر لزوم استانداردسازی صنایع دستی همدان نیز گفت: استانداردسازی کارگاه های صنایع دستی مان را در پیش گرفته ایم اما در زمینه کیفیت محصولات و استانداردسازی آن ها نیاز است تا با جدیت در این حوزه وارد کار شد چنان که هم اکنون نیز تولیدات سفال بدون سرب در حال انجام است و هنرمندان این عرصه نیاز به آموزش و اطلاع رسانی دارند.

خسارت ۲۴۰ میلیارد تومانی کرونا به حوزه صنایع دستی همدان

این مقام مسئول به وضعیت پیش آمده بر اثر کرونا و تاثیرات آن در حوزه صنایع دستی نیز اشاره کرد و افزود: صنایع‌دستی نیز جزو ۱۰ کسب و کاری که باید حمایت شود، قرار گرفته است هرچند کارگاه‌های ما تولید داشتند اما فروش خوبی نداشتند و در این ایام از میزان فروش کاسته شد به نوعی که بر اثر کرونا، در حدود ۲۴۰ میلیارد تومان به این حوزه در همدان خسارت وارد شد.

وی در این راستا خاطرنشان کرد: کلیه فعالیت های حوزه گردشگری و صایع دستی مشمول حمایت های دولتی قرار می گیرند.

مالمیر در ادامه این نشست، در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار گردشگری قلم مبنی بر فراموشی جایگاه فرش همدان و کاهش صادرات آن نیز گفت: فرش در حوزه سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است در حالی که فرش همدان مهم ترین صنایع دستی ما است و نیازمند اقدامات مدیریتی جدی در حوزه تخصصی خود بدین سان امید است بار دیگر فرش زیر مجموعه حوزه صنایع دستی قرار گیرد چراکه رنگ و بوی تجاری به فرش همدان به آن آسیب زده است.

وی در این راستا به برنامه هایی جهت حمایت از فعالیت این عرصه اشاره کرد و گفت: برگزاری فم تور در نیمه تیرماه، برگزاری هفته فرهنگی دریکی از استان های همسایه (به احتمال زیاد تهران)، تهیه پکیج پیشنهادی برای سفر خانواده های وزارت دفاع در کنار شناسایی و انعکاس مشکلات فعالین عرصه گردشگری و صنایع دستی همدان از جمله اقدامات در این حوزه است.

برگزاری نمایشگاه فصلی صنایع‌دستی و جمعه بازار صنایع دستی در باغ نظری همدان

مالمیر در این راستا به برگزاری نمایشگاه فصلی صنایع‌دستی و جمعه بازار صنایع دستی در باغ نظری همدان اشاره کرد و گفت: مستندسازی رشته های درحال منسوخ شدن صنایع دستی همدان، پرداختن به افراد و استادکاران این حوزه ها، برپایی فروشگاه دائمی صنایع دستی از دیگر ضروریاتی است که در عرصه صنایع دستی باید به آن ها توجه نماییم.

وی با تاکید بر این که هر سرمایه گذاری که بخواهد در راستای برپایی این فروشگاه ها وارد کار شود، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان از وی حمایت خواهد کرد، تصریح کرد: نیمی از سود بانکی این سرمایه گذار بخش خصوصی را تامین خواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان درادامه صحبت های خود به ایجاد سایت کارگاه – فروشگاه در لالجین و تغییر کاربری ترمینال تویسرکان – کنگاور و تبدیل آن به نمایشگاه دائمی صنایع دستی پرداخت و افزود: در ملایر نیز با ورود بخش خصوصی، پروژه نمایشگاه صنایع دستی را آغاز کرده ایم.

اشتغال ۱۲ هزار نفر در حوزه صنایع دستی طی هفت سال اخیر

وی با بیان آمارهای ۷ سال اخیر حوزه صنایع دستی همدان نیز گفت: طی هفت سال اخیر ۸ هزار و ۸۰۰ کارگاه به تعداد کارگاه‌ها افزوده شده و ۱۲ هزار نفر نیز به جمع هنرمندان اضافه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به این که ۶۵۰ نمایشگاه صنایع‌دستی و ۲۷۰ بازارچه فصلی برگزار شده است، ادامه داد: ۱۲ هزار نفر در حوزه صنایع دستی مشغول به کار شده اند بیش از ۱۷۰ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی بوده است.

وی با بیان اینکه از ۲۹۵ رشته صنایع‌دستی موجود در کشور، در ۱۳۰ رشته فعال هستیم، افزود: همدان و اصفهان دو استان برتر در حوزه صنایع‌دستی کشور هستند چنان که، استان همدان ۱۱ نشان اصالت یونسکو و ۸۳  نشان کشوری در صنایع‌دستی دارد.

مالمیر با تاکید بر حمایت های ای اداره کل از کارگاه های تولیدی و ورود بخش خصوصی برای برگزاری نمایشگاه ها، تصریح کرد: آماده برگزاری موزه های اختصاصی به صورت ماهانه نیز هستیم که در این زمینه می توان موزه اختصاصی مطبوعات یا موزه تخصصی دستگاه های دولتی در همدان را راه اندازی کرد.

وی با بیان این که در صورت اتمام موزه منطقه ای همدان، موزه های فصلی در آن برگزار خواهد شد؛ خاطرنشان کرد: به دنبال ایجاد فروشگاه دائمی صنایع‌دستی آن هم در تپه هگمتانه نیز هستیم.

انتشار نتایج ۱۱ فصل کاوش هگمتانه در سال جاری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در این راستا به کاوش های صورت گرفته در تپه هگمتانه اشاره کرد و افزود: ۲۲ فصل کاوش در تپه هگمتانه انجام شده و هنوز رازهای زیادی در دل هگمتانه نهفته است از سویی هنوز نتایج کاوش‌ها هم به ویژه ۱۱ فصل قبل مشخص نشده بدین سان، انتشار نتایج ۱۱ فصل کاوش هگمتانه در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر این که در کاوش اخیر، خواسته ما خواناسای برج و باروهای تپه هگمتانه است، گفت: برای مشخص شدن قدمت هگمتانه نیازمند مطالعات و بررسی های بیشتری هستیم از سویی پیگیری ثبت جهانی هگمتانه پس از نشست راه ابریشم نیز در پیش گرفته شده است.

مالمیر در ادامه صحبت های خود در این راستا خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم تا علاوه بر ویژگی های هگمتانه، ارتباط این سایت را با شهر از جمله بازار، مسجد، کلیسا و میدان مشخص کنیم تا هویت آن را بتوانیم به ثبت برسانیم.

آتش‌سوزی مقبره استر و مردخای  جوسازی رسانه‌های غربی بود

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود به اتفاقات اخیر حوزه گردشگری و میراث فرهنگی همدان در زمینه مقبره استر و مردخای و هم چنین کوهستان الوند اشاره کرد و در این راستا گفت: آتش‌سوزی مقبره استر و مردخای، جوسازی رسانه‌های غربی بود در حالی که سوختگی فقط یک جاروبرقی، مقداری موکت و چندین رشته سیم‌ برق را شامل می ‌شد.

مداخله در الوند باید حداقلی و در حد ضرورت باشد

وی درخصوص جاده کشی مسیر میشان در کوهستان الوند نیز گفت: بر اساس استاندارد تله‌کابین باید راهی برای ایام بحران داشته باشد اما این الزام را داریم که تخریبی صورت نگیرد با این حال در صورتی که شرکت تله کابین گنجنامه که سرمایه گذار در آن محدوده است بدین سان، اگر این اقدام از سوی سرمایه گذار گردشگری است، باید با ما هماهنگ می شد اما این هماهنگی انجام نشده و مشخص شده این اقدام توسط سرمایه گذار نیز انجام نشده است.

مالمیر با تاکید بر این که زخمی کردن الوند مورد پسند نیست و این که این اقدام بدون هماهنگی نیز در پیش گرفته شده است، موضوع دیگری است که نیازمند بررسی دارد، ادامه داد: کوهستان الوند به ثبت ملی رسیده است بدین سان برای استعلام باید با اداره کل میراث فرهنگی استان و برای اقدام با دستگاه های مربوطه دیگری نیز هماهنگ می شد اما این فرایند صورت نگرفته است و در مجموع، مداخله در الوند باید حداقلی و در حد ضرورت باشد.

در حفظ میراث فرهنگی بسیار مظلوم واقع شده ایم/ گرانی مسکن ربطی به بافت های واجد ارزش و تاریخی همدان ندارد

وی با تاکید بر این که در حفظ میراث فرهنگی بسیار مظلوم واقع شده ایم، گفت: در احیا و بازآفرینی محلات قدیمی اقدامات حفاظتی ابنیه تاریخی را داشتیم اما این به منزله مقابله با توسعه شهر نیست، برای ما این الزام وجود دارد که به وظیفه مان در این زمینه عمل کنیم اما حال، در برابر انجام وظایف مورد شماتت هم قرار می‌گیریم و مادام مورد تخریب و هجمه هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با تاکید بر این که اگر ادعای گردشگری و میراثی بودن شهرمان را داریم بایستی پای آن بایستیم، گفت: شورای عالی معماری و شهرسازی کشور ۱۶۸ شهر را واجد ارزش دانسته که همدان، نهاوند، تویسرکان و ملایر نیز جزو آن هستند و همه موظف هستیم که این وانین را رعایت و از این بافت ها حفظ و نگهداری کنیم.

پنج درصد همدان، بافت تاریخی است/ عدم همخوانی پارکینگ طبقاتی آقاجانی بیگ و پارکینگ سینا با بافت

مالمیر با بیان این که بارها مطرح شده است که عامل گرانی مسکن در همدان این بوده که اجازه تراکم در بافت واجد ارزش و تاریخی داده نمی شود، ادامه داد: گرانی مسکن ربطی به بافت های واجد ارزش و تاریخی همدان ندارد چنان که، شهر همدان بر اساس طرح تفصیلی ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار است که تنها ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی است یعنی فقط پنج درصد شهر همدان را شامل می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان مطرح کرد: مگر تنها در بافت تاریخی شهر خانه گران شده است؟ گرانی مسکن در همدان  شامل همه محلات پایین و بالای شهر و شهرک ها شده است و نباید گرانی مسکن را به نام رعایت ضوابط میراث فرهنگی و تاریخی بودن بافت همدان زد.

مالمیر با تاکید بر این که ۸۰ درصد ضوابط داخل بافت های تاریخی و واجد ارزش ما منطبق با ضوابط طرح تفصیلی است، تصریح کرد: اگر این روزها شاهد وجود پارکینگ طبقاتی آقاجانی بیگ و پارکینگ سینا هستیم، باید گفت که این طرح ها و پروژه ها هیچ همخوانی ای با بافت ندارند و یا مصوبه هایقبل از طرح تفصیلی بافت های واجد ارزش را داشته اند یا دلایل دیگری داشته است.

این مقام مسئول در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: ما در تلاشیم تا محدودیت ساخت و ساز در حریم را داشته باشیم و باید بدانیم که گرانی مسکن به سبب بورس ملک در همدان است؛ در حال حاضر در بسیاری از شهرهای ما، مسکن مهر متقاضی ندارد، پس چرا مسکن در این شهرها گران شده است؟ مگر غیر از این است که بازار مسکن در دست عده ای است و این که در همدان، خرید ملک جز پس اندازهای افراد محسوب می شود بدین سان باید در زمینه گرانی مسکن، عوامل متعددی مورد بررسی قرار گیرد.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.