stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 134730
  • 22 خرداد 1399 - 13:02
5
رئیس شورای شهر همدان:

محدود بودن شهر همدان از علل گرانی مسکن است/ پیگیر تخریب الوند هستیم

محدود بودن شهر همدان از علل گرانی مسکن است/ پیگیر تخریب الوند هستیم
رئیس شورای شهر همدان بیان کرد: محدود بودن اراضی شهر همدان از علل گرانی مسکن محسوب می‌شود که امیدواریم گسترش این محدوده در طرح جامع جدید و طرح تفصیلی شهر دیده شود.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم، هفدهمین جلسه صحن شورای اسلامی شهر همدان در دو بخش با حضور جمعی از کوهنوردان و فعالان زیست‌محیطی در صحن شورا به‌منظور بیان دغدغه‌هایشان با محوریت جلوگیری از تخریب کوهستان الوند و در بخشی دیگر با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان، معاون فرماندار، شهردار و مدیران شهری همدان، رؤسای نظام مهندسی ساختمان، انجمن انبوه‌سازان و اتحادیه صنف مشاورین املاک با محوریت بررسی افزایش بی‌رویه قیمت مسکن به‌عنوان دغدغه اصلی خانواده‎های همدانی، بود.

کامران گردان در بخش نخست این جلسه، گفت: با توجه به اینکه نامِ همدان را با عنوان «الوند» می‌شناسند و اکوسیستم کوهستان الوند، نقش مهمی در حوزه‌های متفاوت برای شهر همدان دارد، همگان موظف به حفظ این میراث طبیعی هستیم.

رئیس شورای شهر همدان افزود: یکی از ویژگی‌های جذب توریست، بکر بودن اکوسیستم است که مجموعه اکوسیستم الوند به همراه حفظ پوشش گیاهی آن، آب‌وهوای همدان را تحت‌تأثیر قرار داده و تخریب آن می‌تواند نقش مؤثری در کاهش کیفیت حوزه‌های مختلف این کلان‌شهر داشته با‌شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: منطقه کوهستان الوند همدان تحت مدیریت منابع طبیعی است، اما سازمان‌ها و ارگان‌هایی مانند مدیریت بحران، هلال‌احمر، راه و شهرسازی، حفاظت محیط‌زیست، دهکده توریستی گنج‌نامه، میراث فرهنگی، شهرداری و شورای شهر همدان نیز در این عرصه نقش‌آفرینی می‌کنند.

گردان با بیان این که با توجه به نقش منطقه الوند و اثرگذاری آن در شهر، این مهم توسط شورای شهر مورد پیگیری قرار گرفت و اکنون به‌عنوان یک مطالبه عمومی در حال پیگیری هستیم، خاطرنشان کرد: شورای شهر همدان چندین سال است که در پروژه‌های عمرانی به مسائل زیست‌محیطی و فضای سبز توجه ویژه دارد و در این زمینه نیز مصوبه‌های خوبی به شهرداری ابلاغ داشته است.

رئیس شورای شهر همدان اعلام کرد: عصر شنبه هفته آینده، ۲۴ خردادماه امسال بازدید شورای شهر به همراه مسئولان امر از کوهستان الوند به‌منظور بررسی شرایط منطقه و تخریب کوهستان انجام خواهد شد.

گردان ادامه داد: البته دستور توقف عملیات تسطیح جاده دسترسی، صادر شده است که امیدواریم با همت مسئولانه و دلسوزی فعالان زیست‌محیطی به‌عنوان‌ مطالبه عمومی از تخریب الوند جلوگیری شود و حافظ آن باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه در خصوص اعلام تخریب کوهستان الوند و تسطیح جاده دسترسی در این منطقه توسط دهکده توریستی گنج‌نامه، قضاوت نمی‌کنم؛ ابراز امیدواری کرد و گفت: طی بازدید آینده و بررسی‌های کارشناسانه با محوریت قانون، خروجی تصمیم‌گیری در راستای منفعت زیست‌محیطی منطقه منجر شود.

رئیس شورای شهر همدان در ادامه جلسه با محوریت معضل گرانی مسکن، گفت: محدود بودن اراضی شهر همدان از علل گرانی مسکن محسوب می‌شود که امیدواریم گسترش این محدوده در طرح جامع جدید و طرح تفصیلی شهر دیده شود.

گردان در ادامه صحبت های خود، ورود دستگاه‌های اجرایی و نظارتی استان همدان برای سیاست‌گذاری درست و حل معضل گرانی مسکن را ضروری برشمرد و اضافه کرد: توریستی بودن منطقه، مهاجرت معکوس، صنعتی نبودن استان، قیمت‌گذاری کاذب در برخی سایت‌ها، کمبود زمین، عدم وجود جاذبه سرمایه‌گذاری در مناطق شمالی شهر برای ساخت‌وساز مسکن، دفتر معاملات املاک و… به‌عنوان علل گرانی مسکن در شهر همدان تعریف شده است.

وی از صدور مجوز یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع پروانه ساخت مسکن در همدان خبر داد و گفت: ۱۰ هزار واحد مسکونی تا ۱۵ ماه آینده نیاز است، البته اداره راه‌و‌شهرسازی نیز به دنبال ایجاد ۵ هزار مسکن است که تا ۱۵ ماه آینده به ثمر می‌نشیند.

گردان با بیان اینکه شورای شهر همدان، کاهش زمان صدور پروانه و الکترونیکی کردن را قبلا مورد توجه قرار داده بود؛ افزود: زیرساخت‌ها انجام شده و در برخی از مناطق شهر، هزینه پروانه را تا ۲.۵ طبقه رایگان کرده‌ایم که می‌تواند در کاهش قیمت مسکن، موثر باشد و نیازها را تامین کند.

وی همچنین گفت: تشکیل کمیته نرخ‌گذاری مسکن، پیگیری شناسنامه هوشمند املاک، کاهش مهندسین نقشه در حوزه پروانه و کوتاه شدن روند صدور پروانه از جمله پیشنهادات مطرح شده است که باید به مرور در دستور کار قرار گیرد.

رئیس شورای شهر همدان در پایان ابراز در پایان امیدواری کرد و گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته شکستی بر نرخ‌های کاذب داشته باشیم و بتوانیم درصدی به مردم کمک کنیم.

سلماسی: کوهستان الوند، سرمایه عمومی مردم است

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان در ادامه جلسه به احترام کوهنوردان حاضر در صحن شورا، ایستاده صحبت کرد و از آنان به دلیل اینکه دغدغه‌‌هایشان را در راستای حفظ داشته‌های طبیعی به سمع و نظر نمایندگان خود در پارلمان شهری رساندند، قدردانی کرد.

رضوان سلماسی، کوهستان الوند را سرمایه عمومی مردم دانست و افزود: باید این میراث طبیعی را برای آیندگان حفظ کنیم.

وی با اشاره به بازدید از منطقه کوهستان الوند به‌منظور بررسی اقدامات صورت گرفته در منطقه، گفت: مسائل و اقدامات صورت گرفته در منطقه با در نظر گرفتن دغدغه‌های دوستداران طبیعت مورد بازدید قرار خواهد گرفت و نتایج حاصل به صورت شفاف در اختیار همگان قرار می گیرد.

سلماسی در پایان تاکید کرد: بایستی ارتباط با طبیعت با کمترین آسیب همراه باشد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.