stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 134773
  • 22 خرداد 1399 - 13:26
5
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان اعلام کرد:

طرح تفصیلی شهر همدان یکی از دلایل گرانی مسکن

طرح تفصیلی شهر همدان یکی از دلایل گرانی مسکن
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان طرح تفصیلی شهر همدان را یکی از دلایل گرانی مسکن اعلام کرد.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم، ابراهیم مولوی در هفدهمین صحن شورای شهر همدان بیان کرد: امروزه مسکن، کالای لوکس نیست بلکه یک نیاز ضروری برای انسان‌ها محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه دلایل متعددی برای گرانی مسکن در همدان وجود دارد؛ افزود: یکی از دلایلی که قیمت مسکن نسبت به شهرهای همتراز و حتی نسبت به پایتخت، طرح تفصیلی شهر همدان است؛ از سوی دیگر با اجرای طرح تفصیلی باید زمینه‌های لازم برای مسکن ارزان قیمت هم لحاظ شود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان در این راستا خاطرنشان کرد: یک دایره به دور شهر کشیده شده است و ما از این دایره، فضای بیشتری نداریم و قابل افزودن نیست، از این‌رو کمبود زمین و عرضه آن موجب بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا می‌شود.

به گفته مولوی، دلیل دیگر رعایت سرسختانه و البته بیش از اندازه توسط شهرداری همدان، سازمان مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی است به طوری که آیین‌نامه‌های مطرح شده در تهران که هنوز به استان همدان نرسیده توسط این سازمان‌ها در راستای سخت‌گیری به مردم، اعمال می‌شود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان ادامه داد: این در حالیست که بسیاری از استان‌ها از جمله اصفهان، کرمان و خراسان رضوی ابلاغیه‌های رسیده را توسط تیم‌های کارشناسی بررسی و بومی‌سازی کرده و سپس اجرا می‌کنند که البته قوانین وزارت کشور این اجازه را هم داده است اما متأسفانه در استان همدان نمی‌خواهند این اتفاق رخ دهد و به دنبال سخت‌گیری بیشتر هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مجریان، پول اضافی و هنگفتی از سازندگان اخذ می‌کنند و هیچ مسئولیتی هم نمی‌پذیرند از این رو سازنده نیز تمام این هزینه‌ها را در قیمت تمام شده سرشکن می‌کند و قیمت افزایش می‌یابد.

مولوی با بیان اینکه سومین عامل، عدم توجه به شرکت‌ها و انجمن‌های تخصصی است؛ ادامه داد: وقتی فردی به دنبال ساخت‌وساز است باید به متخصصان امر مراجعه کند و در انجمن انبوه‌سازان و یا شرکت‌های ساختمانی نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کند تا کیفیت احداث ساختمان‌ مطلوب باشد، در حالی که ورود افراد غیرمتخصص موجب گرانی مسکن، کاهش کیفیت و افزایش پرونده‌های شکایت می‌شود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان با اشاره به نقش شهرداری در هزینه تمام شده مسکن، اظهار کرد: امسال نسبت به سال گذشته هزینه عوارض پروانه‌ها از سازندگان حرفه‌ای مسکن تنها ۲۰ درصد افزایش یافته که در هر مترمربع در همدان بین ۵ تا ۲۵ میلیون تومان است که یک درصد هم نیست و تأثیر بسزایی ندارد.

مولوی درباره اعمال محدودیت ارتفاع در بافت سنتی شهر و تأثیر آن بر گرانی نیز عنوان کرد: وقتی به نگاه متخصصان توجه نمی‌شود و تنها نگاه اقتصادی، ملاک است و با لودرو و بلدوزر به تخریب بافت قدیمی که باید احیا شود، می‌پردازند؛ چیزی باقی نخواهد ماند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان با اشاره به اینکه هر نوع محدودیتی برای ساخت‌وساز موجب افزایش قیمت مسکن خواهد شد و بهتر است که اداره کل میراث فرهنگی خانه‌های قدیمی را احیا کند؛ گفت: میراث فرهنگی برای بازسازی یک خانه قدیمی چون مسافرخانه آبادان توان ندارد؛ بنابراین اعمال محدودیت، چه کمکی به مردم می‌کند؟

مولوی با تأکید بر اینکه به نظرم ما نیاز به عزم ملی داریم تا این مسأله برطرف شود، افزود: در دولت‌‎های گذشته مسکن مهر بود و در دولت فعلی کنار گذاشته شد و مسکن ملی هم تاکنون نتیجه نرسیده است.

به گفته وی؛ متأسفانه بانک‌ها وظیفه اصلی خود را در پرداخت تسهیلات کم‌بهره به مردم فراموش کردند و وارد بنگاه‌داری شدند و امروز ما شرمنده مستأجران هستیم که بیش از ۷۰ درصد هزینه خانوارهای مستاجر و گاهی ۱۰۰ درصد را مسکن تشکیل می‌دهد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان در پایان تصریح کرد: تسهیلات ارزان قیمت مسکن به شرط تملک می‌تواند موجب خانه‌دار شدن زوج‌های جوان و سایر خانوار‌های بدون مسکن شود که باید مورد توجه قرار بگیرد.

شهردار همدان: فرایند صدور پروانه تا یک ماه آینده در همدان دگرگون می‌شود

شهردار همدان نیز درخصوص گرانی مسکن در همدان، اظهار کرد: موضوع گرانی مسکن حاصل اقتصاد است و با دور هم نشستن و مباحثی را مطرح کردن که قرار نیست مسکن ارزان شود.

عباس صوفی با بیان اینکه ارزان کردن فرایند توسعه مسکن در شهر موجب می‌شود مسکن منطقی داشته باشیم؛ گفت: ما نمی‌توانیم مسکن ارزان داشته باشیم؛ اما می‌توان با راهکارهای مناسب، مسکن منطقی داشت.

وی با اشاره به اینکه در برخی از نقاط شهر شاهد زمین‌ها و ساختمان‌های گران هستیم؛ افزود:  مسأله اقتصاد موجب گرانی مسکن شده که انکارناپذیر است.

صوفی با بیان اینکه از سال ۹۶ تاکنون به طور متوسط قیمت مسکن ۲۰۰ درصد افزایش داشته است، گفت: در سال ۹۶ مجموعه تعرفه شهرداری برای صدور پروانه ۱.۸ درصد نسبت به مجموعه ساخت بوده و امسال به یک‌دهم رسیده است؛ یعنی ۸ درصد پایین‌تر نسبت به قیمت کل در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه مهاجرت، مرکز غرب کشور بودن و فرهنگ سرمایه‌گذاری ملک در شهر همدان و نیز کشور در حوزه افزایش قیمت اثرگذار بوده است؛ بیان کرد: مسکن، روند خود را پیش می‌گیرد و قرار نیست با جلسات ما ارزان شود؛ اما باید اقداماتی را انجام داد.

شهردار همدان با تاکید به اینکه در حوزه فرایند صدور پروانه اقدام خوبی انجام شده است؛ افزود: در یک ماه آینده فرایند صدور پروانه در همدان دگرگون می‌شود و این مهم، اتفاق خوبی در شهر خواهد بود.

صوفی با اشاره به اینکه با هماهنگی صورت گرفته دفاتر تسهیل‌گری و مهندسی برای تسریع در کار مردم و جلوگیری از دلال‌سازی درشهر راه‌اندازی خواهد شد؛ تاکید کرد: با این اقدام صدور پروانه به دست مهندسان انجام می‌شود و مردم مستقیم مراجعه می‌کنند و دیگر کار از حوزه مجموعه ستاد شهرداری، دفتر نظام مهندسی و غیره خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای ساخت انبوه مسکن در همدان انجام می‌شود؛ گفت: اتفاق خوبی صورت گرفته و مدیرکل راه و شهرسازی استان مذاکرات خوبی در این زمینه با تهران داشته تا بتوانیم قسمتی از زمین‌های دولتی را در اختیار تعاونی‌‌ها قرار دهیم و آنها را فعال کنیم.

شهردار همدان با تأکید به اینکه باید واقعیت‌ها را در نظر گرفت؛ گفت: در حوزه طرح جامع شهری، اقدامات خوبی صورت گرفته است؛ هر چند مدت زمان آن طولانی شد، اما کاری معقول نسبت به توسعه شهر در حال انجام است.

صوفی با بیان اینکه برای نخستین بار است که شهرداری به صورت جدی در حوزه طرح جامع ورود کرده است؛ افزود: چند ماهی است که کار به طور جدی پیگیری می‌شود و در آینده نزدیک، طرح جامع به تصویب می‌رسد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.