stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 12 May , 2024
  • کد خبر : 139157
  • 02 تیر 1399 - 16:29
4
قلم گزارش می دهد؛

تب بازار مسکن هم چنان گریبانگیر همدان/ از چادرنشینی مستاجر تا قراردادهای زیرزمینی

تب بازار مسکن هم چنان گریبانگیر همدان/ از چادرنشینی مستاجر تا قراردادهای زیرزمینی
بازار مسکن در همدان به سمت و سویی رفته است که این روزها شاهدیم که نرخ افزایشی آن روی دست بسیاری از شهرها که موقعیت های سکونتی بهتری هم دارند، بلند شده است اما حال باید برای این دردها، که از جنسِ بیرون کردن مستاجر از خانه، چادر نشینی برخی از مستاجرها، قراردادهای زیرزمینی است؛ باید چه کرد؟ دردهای مَسکن همدان نیازمند مُسکن های جدی است و این موضوع عزم جدی مسئولان را می طلبد.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم، تب گرانی در بازار مسکن همدان موجب شد تا بازدیدی سرزده از سوی محمود مرادی، رئیس شعبه ویژه گشت‌های مشترک اداره کل تعزیرات حکومتی استان همدان؛ لشگری، نماینده دادستان؛ محمدی، بازرس سازمان صنعت، معدن و تجارت؛ علی اوسط سپهرشناس، معاون اتحادیه صنف مشاورین املاک هم چنین بازرس اتحادیه املاک همدان به همراه جمعی از خبرنگاران، از چند واحد مشاور املاک همدان صورت گیرد و قراردادهای مالک و مستاجرین و پیش روی بر اساس نرخ نامه ها در این واحدها مورد بررسی قرار گیرد؛ اولین بازدید مربوط به واحد مشاور املاکی در محله استادان همدان بود.

در طول این بازدید، بازرس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان این که در همین حوالی یک نفر خانه ای را با ۲۰۰ میلیون و اجاره بهای ماهانه ۲۰۰ هزار تومان اجاره کرده است، خطاب به مشاوران املاک گفت: مشاورین املاک بایستی مالکین را قانع کنند که ملکش به این میزان نمی ارزد و نباید چنین نرخی روی ملک خود بگذارد.

وی در این راستا خطاب به مشاوران املاک در این واحد صنفی گفت: روی چه حساب و مبنایی ارزش ملک در این محدوده بالغ بر ۵۰ میلیون تومان اعلام می شود؟!

لزوم ورود اتحادیه املاک به بحث قیمت های مسکن

بازرس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در پاسخ به این موضوع گفت: همه چیز دست مشاورین املاک است، اتحادیه املاک باید به این میزان از اجماع برسد که روی املاکی که مالک آن قیمت های خارج از میزان می خواهد، کار نکند!

محمدی در ادامه بررسی های به عمل آمده از قراردادهای حاضر در این واحد مشاور املاک بیان کرد: میبینیم که یک نفر، ملکی را متری ۱۶ میلیون تومان خریداری کرده و ۲ ماه بعد آن را متری ۱۸ میلیون تومان یعنی با سودی ۶۰۰ میلیون تومانی به فروش رسانده است.

وی بار دیگر این موضوع را مطرح کرد که باید اتحادیه املاک همدان به این اجماع برسد که روی قیمت های غیرمتعارف کار نکنند؛ مشاورین املاک هستند که قیمت ملک را با توجه به شرایط آن ملک مطرح می کنند.

در این زمینه یکی از مشاوران املاک همدان گفت: هیچ کنترلی نیست، کنترل را باید از منشا شروع کرد.

یکی دیگر از این مشاورین املاک ادامه داد: مالکین برای قیمت املاک خود پایین نمی آیند و به مستاجرین تخفیفی هم نمی دهند.

 قانون برای مشاورین املاک مبهم است

در ادامه معاون اتحادیه صنف مشاورین املاک همدان با اشاره به تاکیدات دادستانی همدان مبنی بر ممنوعیت افزایش بیش از ۲۵ درصد اجاره بها گفت: فردی که ملک خود را قبلاً اجاره نداده است، حال می خواهد آن را اجاره دهد، در این قانون قرار نمی گیرد، برای آن ها چه برنامه ای داریم؟ ملاک کار در این زمینه چیست؟

علی اوسط سپهر شناس با تاکید بر این موضوع مطرح کرد: حال شاهدیم که با تاکید بر ممنوعیت افزایش بیش از ۲۵ درصد اجاره بها، مالکین مستاجرهای قبلی خود را بیرون می کنند.

وی با بیان این که وقتی بر یک مستاجر مبلغی بیشتر از این ۲۵ درصد نیز تحمیل می شود، آیا در صورت شکایت به تعزیرات، چیزی به این مستاجر باز می گردد یا در نهایت، مالک می گوید که این ملک من است و تخلیه کن؟ ادامه داد: این قانون مبهم است و برای مشاورین املاک مبهم است.

چه دست هایی پشت این قضیه هست؟

بیرون از این واحد، یکی از شهروندان همدانی با گلایه مندی مطرح کرد: ما که اول زندگی مشترکمان است، با این مسائل اقتصادی باید چه کار کنیم؟ من با ۱۲۰ میلیون تومان نمی توانم یک خانه را اجاره کنم؛ می بینیم که در استان کرمانشاه، بهترین منطقه را نهایتاً یک میلیون و دویست هزار تومان قیمت گذاری کرده اند، حالا مگر همدان کجاست که این میزان بسیار بالاتر است؟ چه دست هایی پشت این قضیه هست؟

وی با بیان این که خواهش می کنم که مسئولین استان به داد مردم برسند، گفت: من دو ماه است دنبال اجاره خانه هستم اما موفق نشده ام! مالکی در پشت بیمارستان بوعلی با ۱۰۰ متر ملک، بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان رهن کامل می خواهد! این را چه کسی باید رسیدگی کند؟

هر کس، هر میزانی که دلش می خواهد، قیمت می دهد!

به سبب افزایش نرخ اجاره بها و فروش املاک در محله استادان، دومین بازدید نیز در همین محله صورت گرفت.

در این بازدید، مسئولین در بدو ورود خواستار نصب نرخنامه در جلوی دید مشتری شدند.

مسئول این واحد مشاور املاک درپاسخ به این که میزان افزایش قیمت های املاک در این محدوده چند درصد بوده است؟ پاسخ داد: هر کس هر میزانی که دلش می خواهد، قیمت می دهد! ما هم خیلی وقت است که کار نکرده ایم.

رئیس شعبه ویژه گشت‌های مشترک اداره کل تعزیرات حکومتی استان همدان نیز در پاسخ به این که مشاورین املاک حکم واسطه را دارند و مردم خودشان کاسب شده اند، گفت: اینطور نیست، پس در این بین، نقش مشاورین املاک چیست؟ مگر نباید مشاورین املاک مشاوره مسکن بدهند؟!

قیمت ملک و زمین در هر منطقه همدان مشخص شود

معاون اتحادیه صنف مشاورین املاک همدان در این بازدید مطرح کرد: مشاورین املاک می دانند که قیمت هر منطقه حدوداً چه میزان است، حال می توان این موضوع را به عنوان ملاکی برای عمل قرار داد و این قیمت ها را به سان قیمت های نرخ نامه در منظر دید مشتری قرار داد و در ادامه مانند نرخ نامه که ۲۸ صدم درصد در نظر گرفته شده است و بیشتر از آن تخلف است، حال برای این موضوع نیز می توانیم به میزان مشخصی برسیم.

 سپهرشناس در پاسخ به سوال نماینده دادستان همدان مبنی بر روند پیش روی چنین کارشناسی نرخ ملک در همدان نیز گفت: بایستی به اتحادیه املاک تکلیف شود که بر اساس قیمت منطقه ای پیش رود و این مستلزم این است که قیمت هر منطقه در همدان مشخص شود.

وی با بیان این که این روند نیازمند ورود چند ارگان است، گفت: متولی این امر باید اتحادیه املاک باشد.

نرخ ملک در همدان از حالت کارشناسی اش خارج شده است

سومین بازدید و بررسی به مشاور املاکی در خیابان مهدیه مربوط بود؛ در این بازدید، یکی از مشاورین املاک مطرح کرد: در این محدوده، ملک نوساز از متری ۱۳ میلیون تومان به بالا است.

وی با تاکید بر این که نرخ ملک در همدان از حالت کارشناسی اش خارج شده است، گفت:  در این محدوده، اجاره ها بالغ بر یک میلیون و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

مالکین زیر بار ۲۵ درصد افزایش نمی روند

فردِ مشاور املاک دیگری در ادامه افزود: ما به مالکین ۲۵ درصد افزایشی را که اتحادیه اعلام کرده است، می گوییم و اگر فرد مالک بپذیرد، کار وی را انجام می دهیم اما مالکین زیر بار نمی روند و این کارشناسی از دست مشاوران املاک خارج است چرا که فردِ مالک در صورتی که ما رقم مد نظرش را قبول نکنیم، می رود و به ما می گوید که جای دیگری می نویسد!

افزایش قیمت ۵۰ درصدی مسکن از اسفندماه سال گذشته

مسئول این واحد مشاور املاک در خیابان مهدیه نیز در ادامه بیان کرد: از اسفندماه سال گذشته شاهد افزایش قیمت ۴۰ تا ۵۰ درصدی بوده ایم حتی می بینیم ملکی را که در گذشته ۱۰ میلیون تومان نوشته ایم، حال با ۵۰ میلیون تومان برای اجاره آمده است یعنی در این زمینه ۲۰۰ درصد هم رشد قیمت داشته ایم بدین سان دیگر در زمینه اجاره چندان کار نمی کنیم، چرا که در توان مستاجرین نیست که با این مبالغ، ملکی را اجاره کنند!

وضعیت قیمت فروش مسکن و رهن و اجاره در همدان افتضاح است/ موجر عامل افزایش قیمت

وی در ادامه صحبت های خود با تصریح بر این که وضعیت قیمت فروش مسکن و رهن و اجاره در همدان افتضاح است، گفت: این وضعیت، نه دست املاک است و نه دست کارشناس، بلکه موجر به ما می گوید که این قیمت را می نویسی یا خیر؛ و اگر ننویسیم می رود یا ملکش را خالی می گذارد یا جور دیگری کارش را پیش می برد.

وی با تاکید بر این که این وضعیت از دست املاک خارج شده است، افزود: بعضی از مستاجران هم از این وضعیت راضی هستند و عده بسیاری از مستاجران که توان کافی برای ورود به این عرصه را ندارند، پای آن مستاجران دیگر می سوزند.

این مشاور املاک در خیابان مهدیه همدان با بیان این که قیمت آپارتمان در خیابان روحانی همدان متری ۹ میلیون تومان بود اما در حال حاضر، مالک، آن را متری ۱۹ میلیون تومان گذاشته است؛ ادامه داد: پایین تر از متری ۱۲ میلیون تومان در جوادیه همدان ملکی پیدا نمی کنید، که البته در این بین، نرخ ساخت یک ملک بالا رفته است و سازنده و مالک یک ملک بر اساس آن قیمت، وارد کار می شود  این موضوع از دست کارشناس و مشاورین املاک خارج است.

مبنای قیمت مسکن را دلار و طلا نگذارید

در این زمینه، بازرس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان نیز تاکید کرد: نباید مبنای قیمت مسکن را افزایش قیمت دلار و طلا بگذاریم! اگر چنین بود چرا زمانی که نرخ دلار کاهش پیدا کرد، نرخ مسکن با آن کاهش نیافت؟ قدرت اجرایی ای در این زمینه وجود ندارد که مالکین به مستاجرها و خریداران خود زور می گویند.

قبول داریم که افزایش نرخ مسکن منطقی نیست

معاون اتحادیه صنف مشاورین املاک همدان با بیان این که قبول داریم که افزایش نرخ مسکن منطقی نیست، ادامه داد: سازنده یک ملک در حال حاضر به سودش قانع نیستو دنبال سود نامعقول است.

سپهرشناس با تاکید بر لزوم وجود اجماع بین اتحادیه املاک و مسئولین و دستگاه های مربوطه خاطر نشان کرد: نمی توانیم در زمینه خرید و فروش وارد کار شویم و در دست ما نیست اما در بحث اجاره بها می توانیم وارد کار شویم و نرخ را تعیین کنیم.

وی با تاکید بر این که کل مسائل به مشاورین املاک مربوط نمی شود، گفت: یکی از مسائل دخیل در این گرانی ها، مشاورین املاک هستند.

از چادرنشینی مستاجر تا قراردادهای زیرزمینی

معاون اتحادیه صنف مشاورین املاک همدان در پاسخ به خبرنگار سپهرغرب مبنی بر نتیجه این افزایش ۲۵ درصدی و ممنوعیت بیش تر از ان در همدان چه بوده است؟ گفت: این اتفاق باعث شد برخی از مالکین از مستاجرها بخواهند که واحدشان را تخلیه کنند و برخی نیز قراردادهایشان را زیر زمینی تنظیم کنند و به مشاورین املاک کاری نداشته باشند.

وی با تاکید بر این که باید پایه نرخ اجاره بها در هر منطقه همدان مشخص شود، افزود: با این کار، دیگر شاهد بیرون کردن مستاجرها از خانه ها نخواهیم بود و این افزایش تا ۲۵ درصد هم از یک پایه مشخص خواهد شد.

 

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.