stat counter
تاریخ : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 5 October , 2024
  • کد خبر : 145406
  • 21 تیر 1399 - 10:42
4
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان خبر داد:

سامان‌دهی خانه‌مسافرهای استان همدان در دستور کار

سامان‌دهی خانه‌مسافرهای استان همدان در دستور کار
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان با تأکید بر اینکه فعالیت خانه‌مسافرهای فاقد مجوز زمینه‌ساز جرائم است، تصریح کرد: امسال یکی از برنامه‌هایی که به‌جد دنبال خواهیم کرد، سامان‌دهی خانه‌مسافرها خواهد بود.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم، عباس نجفی با اشاره به میزان همکاری مردم با سامانه سجام در استان همدان عنوان کرد: متوسط طی سه‌ماهه نخست سال جاری به‌صورت روزانه چهار تا پنج فقره گزارش در بستر سامانه سجام داریم، به‌نوعی که این گزارش‌ها در ماه به ۱۵۰ فقره گزارش در رابطه با دستگاه‌های مختلف می‌رسد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان به خدمات مشاوره‌ای در دادگاه اطفال و نوجوانان اشاره کرد و افزود: خدمات مشاوره‌ای در این زمینه، یکی از اقدامات بسیار خوبی است که در بستر آیین دادرسی جهت رسیدگی به جرائم اطفال و نوجوانان در قالب و بستر حمایت از خانواده و رسیدگی به دعاوی خانوادگی، به انجام می‌رسد.

وی در ادامهف با اشاره به اینکه در سطح استان بحث فعال‌سازی مشاورین به‌شدت دنبال شده است، تصریح کرد: در حوزه مشاورین خانواده در قانون برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌هایی شده است که آن اعتبارات لازم برای قوه قضائیه دیده شود تا بتواند واحدهای مددکاری و مشاوره خانواده را با استفاده از مشاورین و روان‌شناسان در دادگستری مستقر کند.

این مقام مسئول در این راستا ابراز کرد: متأسفانه تا الآن به سبب محدودیت منابع و مشکلاتی که بوده است، این مهم محقق نشده، اما قوه قضائیه اجرای این قانون را معطل نکرد و در این خصوص از ظرفیت‌های مشاورین اداره بهزیستی و بنیاد صیانت از خانواده زیر نظر امام‌جمعه همدان بهره گرفته شد.

نجفی ادامه داد: از سویی با دانشگاه‌ها و جهاد دانشگاهی و ظرفیت‌های روان‌شناسان و مشاورین آن‌ها استفاده شد تا این مهم به انجام برسد که البته تاکنون نیز روان‌شناسان و مشاوران را شناسایی کرده‌ایم و کارهای گزینش آن‌ها درپیش گرفته شد که تا یک ماه آینده ابلاغ مشاورین خانواده صورت می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه در حوزه مشاورین اطفال نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته است، گفت: بنا بوده برحسب وظایف قانونی، تشکیل دادگاه‌های اطفال را به سبب شرایط خاص و ضرورت تشکیل پرونده شخصیت برای آن‌ها، با حضور مشاورین اطفال درپیش بگیریم تا علل و عوامل بزه آن‌ها، مشکلات خانوادگی و مسائلی ازاین‌دست نیز روشن شود.

این مقام مسئول با اشاره به قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، اظهار کرد: این قانون در ۲۶ اردیبهشت‌ماه تصویب و از تاریخ ۱۱ تیرماه اجرایی خواهد شد؛ در مشاوره‌های اطفال بیشتر نگاه به سمت اطفال بزهکار بوده، اما در این قانون حمایت از اطفال بزه‌دیده مد نظر است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان در پاسخ به اینکه برای فرهنگ ازدواج‌های زیر سن قانونی در برخی از شهرستان‌های همدان چه برنامه‌هایی دارید؟ عنوان کرد: این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی است، چنان که در حوزه فرهنگی در زمینه پیشگیری ۱۸ سرفصل داریم که سه سرفصل آن مربوط به حوزه حقوق خانواده است؛ بدین‌ترتیب درتلاشیم برنامه‌های مشاوره‌ای قبل از طلاق و آموزش‌های قبل و حین ازدواج را هم درپیش بگیریم.

 ۲۰ درصد پرونده‌های طلاق با مشاوره‌ها منتج به سازش شده‌اند

وی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در زمینه مشاوره‌های قبل از طلاق، مطرح کرد: خوشبختانه طی این مشاوره‌ها شاهدیم که ۲۰ درصد پرونده‌ها منتج به سازش شده است.

نجفی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به آموزش‌های زندگی قبل از ازدواج و اهمیت توجه به این موضوع، تصریح کرد: در این زمینه برنامه‌هایی را در مدارس (مقطع متوسطه دوم) و دانشگاه‌ها درپیش گرفته‌ایم و اعتقاد داریم که مشاوره‌های قبل از ازدواج مهم‌ترین دوره مشاوره‌ای را به خود اختصاص می‌دهند.

این مقام مسئول به وجود سه مرکز مهر خانواده در همدان نیز اشاره کرد و گفت: این مراکز باعث می‌شوند تا زوجین دارای فرزندی که از هم متارکه کرده‌اند، در محیطی آرام و فضایی همراه با آرامش فرزندشان را ملاقات کنند که البته چنین فضایی که برای فرزندان مناسب‌سازی شده، حتی منتج به زندگی دوباره زوجین نیز شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مراکز مذکور در ملایر به‌تازگی افتتاح شده است، افزود: درتلاشیم در تمامی شهرستان‌های همدان چنین مراکزی را راه‌اندازی کنیم.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان در پاسخ به اینکه برای وضعیت خانه‌مسافرهای غیر مجاز در استان چه برنامه‌هایی دارید؟ مطرح کرد: همدان یکی از استان‌های گردشگرپذیر است که در کنار آثار و برکت این گردشگری، اگر نتوان شرایط را به‌خوبی مدیریت کرد، شاهد مشکلاتی خواهیم بود؛ بدین‌سان نیاز است تا اطلاع‌رسانی و پیگیری‌هایی در این زمینه درخصوص جلب مشارکت و آگاهی‌بخشی به آن‌ها درپیش گرفته شود که البته تاکنون این موضوع رخ نداده است.

وی در این زمینه ادامه داد: همین امر موجب شده تا گردشگری که وارد شهرمان می‌شود، با وجود بسترهایی در حوزه اقامتی و هتلداری که در استان همدان موجود است، گرفتار ماجرای خانه‌مسافرهای فاقد مجوز شود.

نجفی با تأکید بر اینکه مسئولیت اولیه کار و متولی اصلی در این زمینه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان و پلیس اماکن است، افزود: با هردوی این دستگاه‌ها جلساتی را داشته‌ایم و به آن‌ها ابلاغ شده تا فهرست اماکنی که غیر مجاز است و شناسایی کرده‌اند را به ما اعلام کنند که اماکن مکلف به پلمب این واحدها شده است؛ بدین‌سان اگر هریک از این مالکین بخواهند ادامه فعالیت بدهند، باید مجوزهای بهداشتی و اقامتی را کسب کنند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان با تأکید بر اینکه فعالیت خانه‌مسافرهای فاقد مجوز زمینه‌ساز جرائم است، تصریح کرد: امسال یکی از برنامه‌هایی که به‌جد دنبال خواهیم کرد، سامان‌دهی خانه‌مسافرها خواهد بود.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو در زمینه اعتیاد و برنامه‌های پیشگیری در این زمینه مطرح کرد: در حوزه پیشگیری از اعتیاد یکی از سرفصل‌ها بحث پیگیری فعالیت‌های مراکز ماده ۱۶ بنا به قانون مبارزه با مواد مخدر است؛ آن‌ها مراکزی هستند که از پنج سال گذشته با اصلاح قانون شکل گرفته‌اند تا معتادان متجاهر با دستور دادستانی و نیروی انتظامی جمع‌آوری شوند.

نجفی ادامه داد: در این مراکز معتادین به سمت دوره‌های ترک اعتیاد سوق داده می‌شوند و آموزش‌ها و مراقبت‌های پس از خروج آن‌ها از این مرکز درنظر گرفته می‌شود.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه آموزش‌های حین و پس از خروج از مرکز ماده ۱۶ مورد نظر است، تصریح کرد: آموزش‌های بعد خروج از این مراکز حائز اهمیت است و در آن زمینه‌های اشتغال این افراد و بحث‌های مربوط به مشاوره‌های روانی آن‌ها پس از ترک اعتیاد دنبال می‌شود.

نجفی با بیان اینکه در زمینه پیشگیری‌های انتظامی این موضوع نیز مناطق آلوده در محلات همدان شناسایی و به دستگاه‌های اجرایی اعلام شده است، افزود: در این راستا سعی شده تا قشر پلیس را در محلات تقویت کنیم، بدین‌سان گشت‌ها و کیوسک‌های انتظامی در محلات مستقر می‌شوند.

وی در ادامه اضافه کرد: از سویی آموزش‌های فرهنگی در فرهنگسراهای همدان را درپیش گرفته‌ایم و دراین‌بین برای زنان نیز برنامه‌ها و آموزش‌هایی مد نظر قرار گرفته است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان در بخش پایانی این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: در مراکز ماده ۱۵ نیز آموزش‌ها و پیگیری‌هایی را درپیش گرفته‌ایم.

امید است؛ گره گور ساماندهی خانه مسافرهای غیرمجاز در همدان پیش از آن که اتفاقی در این استان بیفتد، باز شود.

هشتگ: , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.