stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۳ دی , ۱۴۰۳ Monday, 23 December , 2024
  • کد خبر : 148032
  • 29 تیر 1399 - 10:09
3
مشاور دوره‌های مدیریت، کسب‌وکار و‌ کارآفرینی تاکید کرد:

استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری در همدان مغفول مانده‌اند

استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری در همدان مغفول مانده‌اند
مشاور دوره‌های مدیریت، کسب‌وکار و‌ کارآفرینی تاکید کرد: استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری در همدان مغفول مانده‌اند.
قلم | qalamna.ir :
امید پیروز در گفت‌وگو با خبرنگار قلم با بیان اینکه صنعت گردشگری، یکی از محورهای توسعه کشور و استان همدان محسوب می‌شود، گفت: بر اساس آمار منتشر شده، گردشگری یکی از روندهای موفق کسب‌وکار در سه سال آینده عنوان می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه امروزه با شیوع ابر‌ویروس کرونا به‌وضوح می‌توان دید که چرخ صنعت در کشور ایران که توسط صنایع بزرگ (نفت، خودرو، فولاد و…) به گردش درمی‌آمد، برای شروع دوباره حرکت، به نیروی محرک زیادی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری یکی از حوزه‌های جذاب و البته پول‌ساز برای سال‌های آینده، مخصوصاً در استان همدان خواهد بود، اما به‌شرطی که روی این موضوع سرمایه‌گذاری شود.
مدرس دوره‌های کسب‌وکار و‌ کارآفرینی به روند گردشگری و شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: بر اساس ماتریس سوات (SWTO) می‌توان فرصت‌ها و تهدیدهای احتمالی در حوزه گردشگری را برای شرکت‌های نوپا عنوان کرد.
پیروز توجه به این موضوع را حائز اهمیت دانست و گفت: آمارها نشان می‌دهد که از میان شرکت‌هایی که در این ایران تأسیس می‌شوند، ۹۰ درصد آن‌ها در پنج‌سال نخست تأسیس خود ورشکست می‌شوند یا از بین می‌روند و حوزه گردشگری هم از این قاعده مستثنی نیست، اما به‌دلیل اینکه حوزه گردشگری یک حوزه خدماتی است؛ طبیعتاً شاید از اتفاقات مربوط به بحران‌های اقتصادی، طوفان‌ها و رویدادهای متأثر از آن (که در مباحث آینده‌پژوهی و مدیریت بحران مطرح است) اثرپذیری کمتری داشته باشند. چراکه به مواد اولیه متصل نیستند. بدین ترتیب نوسانات را کمتر دریافت می‌کنند.
عضو هسته پژوهشی کارآفرینی و نوآوری دانشگاه صنعتی شریف، در پاسخ به فرصت‌هایی که در حوزه استارت‌آپ‌های گردشگری در استان همدان وجود دارد، عنوان کرد: نزدیکی به پایتخت، آب‌وهوا و شرایط اقلیمی مناسب، وجود جاذبه‌های گردشگری (تاریخی، مذهبی، طبیعی، فرهنگی)، ارزان بودن قیمت‌ها، تردد راحت‌ با ترافیک کم، تنوع صنایع دستی و سوغات استان، از جمله مزیت‌های گردشگری همدان هستند که می‌توان درحوزه استارت‌آپی از آن‌ها بهره برد.
پیروز با بیان اینکه شرکت‌های نوپا و استارت‌آپی می‌توانند از این فرصت‌ها استفاده کنند، به تهدیدهای این عرصه نیز اشاره کرد و گفت: ربط این موضوع در حال حاضر با موضوع کرونا گره خورده است.
وی در تشریح تهدیدهای این عرصه عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین تهدیدها در هر کسب‌وکاری به‌ویژه در حوزه گردشگری، ویروس کرونا بوده است که افراد را خانه‌نشین کرد و موجب شد تا سفرهای خود را اجباراً و عامداً کنسل کنند.
راهبر دوره‌های مدیریت، کسب‌وکار و‌ کارآفرینی در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: واقعیت اینست که ایرانی‌ها در رفتار خودشان هیچ‌گاه سفر را از مخارج خانواده؛ حتی در شرایط بحران‌های اقتصادی حذف نمی‌کنند. چنان که شاهد بودیم؛ حتی در پیک شیوع ویروس کرونا نیز سفرها همچنان ادامه داشت.
پیروز با اشاره به اینکه در سفرهای انجام شده در دوران شیوع کرونا، شاهد بودیم که سرریز سفرها به سمت همدان هم آمد، چراکه این استان نزدیک پایتخت واقع شده و شرایط اقلیمی مناسبی دارد، گفت: این موضوع از سویی تهدید و از سویی فرصت بود، چراکه کسب‌وکارهایی که به گردشگری وابسته بودند و البته استارت‌آپ‌های فعال در استان، توانستند از این فضا استفاده کرده و ماهی خودشان را از آب بگیرند.
وی در ادامه گفت‌وگو مطرح کرد: تصورم اینست که علی‌رغم اینکه اتفاقات و مسائل رخ داده شده به‌سبب شیوع ویروس کرونا، هنوز هم استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های گردشگری در همدان، فرصت رشد دارند و می‌توانند جزء حوزه‌های جذاب سرمایه‌گذاری باشند.
عضو هسته پژوهشی کارآفرینی و نوآوری دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: همه‌چیز در حوزه اقتصاد می‌تواند نسبی باشد، اما حوزه گردشگری همچنان می‌تواند در زمینه سرمایه‌گذاری جزء حوزه‌های جذاب باشد.
پیروز در پاسخ به اینکه آیا همدان در زمینه رشد استارت‌آپ‌های گردشگری مناسب ورود کرده است یا خیر؟ گفت: به‌نظرم همدان، هنوز به این نتیجه نرسیده و نتوانسته به‌طور موفق در این حوزه وارد کار شود، هنوز درصد ماندگاری مسافر در همدان، به میزانی که پتانسیل بالفعل دارد، نرسیده و این موضوع جای تأسف دارد.
وی ادامه داد: از سویی هنوز این حوزه برای افرادی که در همدان سرمایه‌گذاری می‌کنند، ناشناخته است. هنوز هم همدان را شهر تابستانه می‌دانند، درحالیکه این استان در فصل پاییز و زمستان، جذابیت‌های بسیاری دارد که البته نتوانسته‌ایم از این شرایط استفاده لازم را ببریم.
مشاور دوره‌های مدیریت، کسب‌وکار و‌ کارآفرینی در بخش پایانی این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری در همدان مغفول مانده‌اند، اظهار کرد: فعالان این عرصه، در ادارات همدان همچنان به درهای بسته می‌خورند و سهواً اجازه رشد به آن‌ها داده نشده و اگر هم این اجازه داده شده، باز هم امکانات و منابع به‌صورت عادلانه بین شرکت‌های استارت‌آپی که پتانسیل رشد دارند، تقسیم نشده یا اطلاع‌رسانی مناسبی برای شهروندان همدانی در خصوص امکاناتی که در این راستا وجود دارد، صورت نگرفته است تا بتوانند ایده‌های خود را به عرصه ظهور برسانند.
هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.