stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024
  • کد خبر : 148709
  • 30 تیر 1399 - 18:58
3
قلم بررسی کرد؛

نقش بازار سرمایه در تحقق «جهش تولید»/ سهام عدالت گامی در جهت عمومی‌کردن اقتصاد

نقش بازار سرمایه در تحقق «جهش تولید»/ سهام عدالت گامی در جهت عمومی‌کردن اقتصاد
این روزها که بحث بازار سرمایه و بورس داغ است و از سویی سهام های عدالت آزادسازی شده و به نوعی مردم در زمینه سهامداری وارد عرصه شده اند؛ می­توان با هدایت مناسب این سرمایه ها گامی در مسیر تحقق جهش تولید برداشت.
قلم | qalamna.ir :

قریب به یک دهه است که فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مباحث اقتصادی تأکید دارد و شعارهای سال نیز رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفته است؛ سال ۸۷ جرقه ها با نام گذاری «نوآوری و شکوفایی» آغاز شد و در سال های بعدی به سمت «اصلاح الگوی مصرف»، «همت مضاعف و کار مضاعف»، «جهاد اقتصادی، تولید ملی»، «حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»، «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، «تولید-اشتغال»، «حمایت از کالای ایرانی»، سال «رونق‌تولید» رفت و در نهایت، در سال جاری که البته آغاز آن آغشته به ویروس کرونا بود، صحبت ها بر ادامه سال رونق تولید با تأکید بر «جهش تولید» است.

اما به راستی حال که این تأکیدات از یک سو وجود دارد و از سویی، بازار سرمایه پل ارتباطی بین تامین کننده سرمایه های خرد و کلان و متقاضیان سرمایه در شرکت ها و صنایع مختلف محسوب می شود؛ آیا می توان با هدایت مناسب این روند، برنامه ها را به سمت تحقق شعار امسال یعنی جهش تولید سوق داد؟

آزادسازی سهام عدالت و در نتیجه عمومی شدن اقتصاد چطور؟

لازمه جهش تولید، ایجاد ثبات اقتصادی به منظور رشد اقتصادی و ایجاد وضع مطلوب در بخش‌های اقتصادی از طریق بهبود فضای کسب و کار، اصلاح سیستم بانکی، مالیاتی، گمرکی، بیمه‌ای، تسهیل سرمایه گذاری و تامین مالی، نوسازی واحدهای تولیدی، ارتقاء کیفیت و بهره وری عوامل تولید و دولت الکترونیک است.

حال، در این مسیر نقش بازار سرمایه و سهام عدالت چگونه است؟

بدین سان، برای پاسخ به این سوال ها برآن شدیم تا گفت و گوهایی را با ظاهر پورمجاهد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان و سیدکمیل طیبی، مدیر قطب اقتصاد بین‌الملل دانشگاه اصفهان ترتیب دهیم تا به بررسی بهتر این موضوع بپردازیم که در ادامه آن ها را می خوانید:

بازار سرمایه، نقدینگی های جامعه را با سیاست گذاری به سمت تولید و اشتغال هدایت می کند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در این راستا در گفت و گو با خبرنگار قلم با بیان این که ورود مردم به بازار سرمایه و توجه به این موضوع قطعا در زمینه تحقق «جهش تولید» تأثیرگذار است، عنوان کرد: این موضوع در حوزه اقتصادی و به ویژه جهش تولید اثرگذار است اما در این زمینه شرط وجود دارد.

ظاهر پورمجاهد در تشریح این موضوع بیان کرد: شرط تحقق جهش تولید از این کانال این است که بتوانیم منابعی که ناشی از خرید سهام بورس ایجاد می شود را به حوزه تولید ببریم.

وی در این راستا با تأکید بر این که حوزه تولید، زاینده است و ارزش افزوده ایجاد می کند؛ ادامه داد: باید این منابع بازار سرمایه را به سمت پروژه های نیمه تمام سوق داد تا شاهد آثار اقتصادی مثبت آن باشیم.

این مقام اقتصادی استان بیان کرد: در زمینه بازار سرمایه توصیه داریم که مردم با نقدینگی هایشان وارد بازار سرمایه شوند و تاجای ممکن سبد سهام بخرند تا هم بازده مناسبی داشته باشد هم این که بتوانند با علاقه سال های آینده نیز سهامداری نمایند.

وی خاطرنشان کرد: هدف دولت نیز از تقویت بورس این است که بتواند نقدینگی های جامعه را با سیاست گذاری به سمت تولید و اشتغال هدایت کند.

مهم ترین رکن سازمان تولید، فرآیند سرمایه گذاری است

استاد تمام اقتصاد دانشگاه اصفهان نیز در این راستا خبرنگار قلم گفت: تامین مالی سرمایه گذاری بر تولید و سازمان تولید (که متشکل از خط تولید، محصول، به کارگیری تکنولوژی، مدیریت تولید وغیره) اثرگذار است.

سیدکمیل طیبی با بیان این که مهم ترین رکن تولید و سازمان تولید، فرآیند سرمایه گذاری است، خاطرنشان کرد: فرایند سرمایه گذاری نیازمند تامین مالی است؛ حال تامین مالی برای شرکت ها و بنگاه های اقتصادی می بایست از محل منابع مختلف (از محل سپرده ها، بازار بورس و بازار سرمایه) به انجام رسد.

استاد اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان ادامه داد: وجود بورس اوراق بهادار به منزله بازار سرمایه است که می تواند تامین کننده منابع مالی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی باشد.

افزایش ظرفیت های تولیدی، جهش تولید را به دنبال دارند

وی در ادامه صحبت های خود با تأکید بر این که جهش تولید زمانی می تواند اتفاق بیفتد که ظرفیت های تولیدی افزایش پیدا کند بدین ترتیب، رشد سرمایه گذاری می تواند به این چرخه کمک و به نوعی تکمیل کننده آن باشد.

طیبی با بیان این که این چرخه می تواند با این روند، چرخه ای تکمیل شده، مناسب و مطلوب باشد، خاطرنشان کرد: این روند، می تواند موجب رفاه مردم شود.

وی با اشاره به این که اگر این چرخه بتواند به ارتقای ظرفیت های تولیدی نیز منجر شود، توسعه را ناشی خواهد شد، گفت: یکی از عوامل مهم در زمینه ظرفیت سازی، حفظ و افزایش تولید است و حال که مردم با خرید سهام ها از بازار سرمایه و سپرده گذاری در این مسیر، می توانند نقشی موثر در رشد تولید، افزایش ظرفیت های تولیدی و مواردی از این دست گام بردارند.

طیبی درخصوص آزادسازی سهام عدالت و تأثیر آن بر عمومی کردن اقتصاد نیز مطرح کرد: سهام عدالت، موضوعی است که از طرف دولت، سهام مربوط به شرکت های دولتی در اختیار مردم گذاشته شد که چون تبدیل به یک دارایی برای مردم شده است، رشد خود را نیز در طول زمان ادامه داده و مشمول بر افزایش ارزش و افزایش قیمت شده است.

مدیر قطب اقتصاد بین‌الملل دانشگاه اصفهان در بخش پایانی صحبت های خود بیان کرد: وقتی بازار متناسب با عرضه و تقاضا باشد و به شکل مبادله ای پیش رود می تواند از منابع (که در دست مردم است) با استفاده از عرضه و تقاضا، بهره مند و از آن ها در مسیر تولید استفاده نمایند.

 

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.