stat counter
تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
  • کد خبر : 152968
  • 12 مرداد 1399 - 13:55
3
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان خبر داد:

پای تولید پسته به همدان باز می شود

پای تولید پسته به همدان باز می شود
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان این که از سال 83 تا 92 هیچ سطح زیرکشت محصول پسته ای در استان همدان وجود نداشته است، مطرح کرد: از سال 92 کشت این محصول با 21 هکتار در همدان آغاز شد و در سال 98 این میزان به 286 هکتار رسید که البته پیش بینی می شود که در سال جاری، 330 هکتار از اراضی همدان زیر کشت پسته برود.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم، حجت اله شهبازی ظهر امروز در نشست آنلاین با خبرنگاران با اشاره نام گذاری سال جهش تولید بیان کرد: در این سال به دنبال رکوردزنی در همه فعالیت های باغبانی در همدان هستیم.

وی ادامه داد: استان همدان به دلیل پتانسیل های خاص به لحاظ آب و هوایی، وجود باغبانان سخت کوش، شرایط جغرافیایی مناسب و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی کلان و هم چنین اجرای طرح های توسعه باغات در بخش باغبانی معروف است.

شهبازی در این زمینه با بیان این که استان همدان به لحاظ مساحت، رتبه بیست و سوم کشور را به خود اختصاص داده است، گفت:  کمتر از ۲.۶ درصد از باغات کشور در استان همدان است و در این زمینه مساخت باغات، رتبه پانزدهم کشور را داریم در حالی که ۳.۳ درصد از تولیدات باغبانی کشور را در استان همدان داریم.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر این که رتبه نهم کشوری را در زمینه تولیدات محصولات باغی داریم، خاطرنشان کرد: به طور میانگین از هر هکتار باغ، حدود ۷ تن محصول باغی برداشت می شود که این میزان در همدان، باغ بر ۹ تن در هکتار است.

شهبازی با اشاره به این که در دنیا به ازای هر نفر، کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم محصول باغی را در حال تولید داریم، گفت: این میزان به ازای هر ایرانی بالغ بر ۲۵۰ کیلوگرم و در استان همدان در سال گذشته، بالغ بر ۳۸۰ کیلوگرم بوده است.

شهرستان ملایر، بیشتری مساحت باغات و تولیدات محصولات باغی را در استان داراست

وی با تاکید بر این که در سال جاری، به ازای هر شهروند همدان بالغ بر ۴۵۷ کیلوگرم تولید محصول باغی خواهیم داشت، عنوان کرد: در بین ۱۰ شهرستان همدان، ملایر بیشترین مساحت باغات و تولیدات محصولات باغی را دارد به نوعی که ۲۹ درصد از مساحت باغات و ۳۷.۷ درصد از تولیدات باغی استان همدان مختص به شهرستان ملایر است.

این مسئول با بیان این که شهرستان نهاوند دومین شهرستان در این زمینه است، مطرح کرد: این شهرستان ۱۸ درصد از مساحت باغات و ۲۲ درصد از تولیدات محصولات باغی استان همدان را به خود اختصاص داده است.

به گفته شهبازی، شهرستان همدان نیز سومین شهرستان در این زمینه است، به نوعی که ۱۲.۶ درصد از مساحت باغات و ۱۰.۵ درصد از تولیدات باغی استان همدان در این شهرستان رقم می خورد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به این که در برنامه های مختلف باغبانی در سال جهش تولید در پی این هستیم تا اولویت اصلی را در بخش توسعه کمی و کیفی محصولات گلخانه ای همدان داشته باشیم، گفت: سالانه کمتر از ۶ هکتار به گلخانه های استان همدان اضافه می شد در حالی که سال گذشته بالغ بر ۳۵ هکتار به ظرفیت گلخانه های استان افزوده شد.

شهبازی در این خصوص تاکید کرد: در سال جاری، بالغ بر ۷۵ هکتار به مساحت گلخانه های استان اضافه خواهد شد.

وی در این زمینه با تاکید بر این که سطح باغات استان در طی دوره ۱۵ ساله (۸۳ تا ۹۸) از ۵۱ هزار هکتار به ۷۷ هزار و ۲۰۰ هکتار رسیده است، تصریح کرد: پیش بینی می شود که مساحت باغات استان همدان به ۷۸ هزار و ۲۰۰ هکتار در سال جاری برسد.

این مسئول با بیان این که باید در این زمینه به مسائل و کمبودهای آبی نیز توجه داشته باشیم، افزود: بدین ترتیب، باید به جای افزایش سطح باغات استان به دنبال افزایش عملکردی محصولات باغی همدان باشیم.

شهبازی در ادامه صحبت های خود، با بیان این که تولیدات باغی استان همدان در بازه زمانی ۱۵ ساله (۸۳ تا ۹۸) از ۴۰۲ هزار تن به ۷۴۵ هزار تن رسیده است، یادآور شد: در سال ۹۹ در پی رکورد زنی بی سابقه ای در این زمینه هستیم به نوعی که میزان تولیدات باغی استان را به ۷۸۰ هزار تن برسانیم.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: به منظور افزایش بهره وری در منابع تولیدات باغی، در پی اصلاح و جایگزینی باغات هستیم تا تولیدات باغات همدان اقتصادی شود بدین سان باغاتی که امکان اصلاح را نداشته باشند، در طرح جایگزینی قرار خواهند گرفت.

وی با بیان این که در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از باغات درجه دو و سه در استان همدان در برنامه اصلاح و جایگزینی قرار گرفته اند، گفت: در سال جاری، بالغ بر سه هزار هکتار از باغات را در بنارمه اصلاح و جایگزینی قرار خواهیم داد و در این زمینه شاهد رکوردزنی بی سابقه ای خواهیم بود.

برندسازی زعفران همدان در دستور کار

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر این که منشا کشت زعفران در حاشیه زاگرس و دامنه الوند بوده است، افزود: در سال های اخیر، در زمینه توسعه کشت این محصول وارد کار شده ایم به نوعی که سطح زیر کشت این محصول اگرچه در سال ۸۳ برابر ۱۶ هکتار بوده است، اما در سال گذشته این میزان به ۲۱۵ هکتار رسید.

به گفته شهبازی، پیش بینی می شود که میزان کشت زعفران در استان همدان در سال جاری به ۲۷۰ هکتار برسد و میزان تولید محصول زعفران در استان را از ۷۰۰ کیلوگرم در سال گذشته به ۸۷۰ کیلوگرم در سال جاری ارتقا دهیم.

وی در این زمینه از تلاش های صورت گرفته در جهت برندسازی زعفران همدان در سطح بین المللی خبر داد و در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت کشت گل محمدی همدان اشاره کرد.

افزایش سطح زیر کشت گلمحمدی در همدان در سال جاری

این مسئول در این خصوص با بیان این که افزایش سطح زیرکشت گلمحمدی با توجه به ارزش افزوده آن، را در استان در پیش گرفته ایم، تصریح کرد: سطح زیرکشت این محصول طی ۱۵ سال اخیر، از ۵۶ هکتار در سال ۸۳ به ۲۵۰ هکتار در سال ۹۸ رسید و پیش بینی می شود که این میزان در سال جاری به ۳۳۰ هکتار برسد.

شهبازی با تاکید بر این که میزان تولید محصول گل محمدی در سال ۸۳ بالغ بر ۷۷ تن بوده است، گفت: تولید این محصول در سال گذشته برابر ۳۲۰ تن بود که طی برنامه ریزی های به عمل امده پیش بینی می شود این میزان در سال جاری به ۴۵۰ تن برسد.

وی به وضعیت کشت گیاهان دارویی در استان همدان نیز اشاره کرد و افزود: از دیرباز استان همدان در این زمینه مطرح بوده و خاستگاه تولید محصولاتی چون گشنیز و رازیانه بوده است و در بخش صادرات آن ها نیز فعالیت داشته است.

این مسئول با بیان این که در سال ۸۳ بالغ بر ۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان زیرکشت گیاهان دارویی بوده است، مطرح کرد: پیش بینی می شود که در سال جهش تولید، ۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی همدان زیر کشت گیاهان دارویی برود و میزان تولید این محصول به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن برسد.

شهبازی با بیان این که در سال جاری، در زمینه توسعه کشت پسته در استان همدان نیز قدم هایی برداشته خواهد شد، افزود: این محصول به عنوان مهم ترین محصول خشکباری می تواند ارزش افزوده و ارز آوری هایی را برایمان به ارمغان بیاورد؛ بدین ترتیب، در سال های اخیر برنامه ای برای شروع کشت این محصول در استان همدان داشته ایم.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر این که در ۴ شهرستان نهاوند، ملایر، تویسرکان و اسدآباد، کشت پسته آغاز شده است، گفت: شهرستان اسدآباد به عنوان قطب کشت این محصول انتخاب شده است.

وی با بیان این که از سال ۸۳ تا ۹۲ هیچ سطح زیرکشت محصول پسته ای در استان همدان وجود نداشته است، مطرح کرد: از سال ۹۲ کشت این محصول با ۲۱ هکتار در همدان آغاز شد و در سال ۹۸ این میزان به ۲۸۶ هکتار رسید که البته پیش بینی می شود که در سال جاری، ۳۳۰ هکتار از اراضی همدان زیر کشت پسته برود.

شهبازی در بخش دیگری از این نشست، به تولید قارچ خوراکی در استان همدان اشاره کرد و گفت: در این زمینه مشاغل خانگی به حوزه تولید قارچ و تولید کمپوست روی آورده اند که البته از گذشته، قارچ سینای همدان نیز مشهور بود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان این که در سال ۸۳ میزان تولید قارچ خوراکی در همدان بالغ بر ۸۴۴ تن بوده است، مطرح کرد: در سال گذشته، این تولیدات به ۴ هزار و ۲۷۴ تن رسید که پیش بینی می شود در سال ۹۹ میزان تولید قارچ خوراکی در همدان به ۴ هزار و ۷۰۰ تن برسد.

وی با تاکید بر این که در سال جاری میزان خسارت به باغات استان همدان خوشبختانه اندک بوده است، گفت: برآورد اولیه از تولید محصولات کشاورزی مان حدود ۸۲۵ هزار تن بود که حدود ۴۱ هزار تن از محصولات باغی استان همدان طی خسارت های وارده، از دست رفت.

شهبازی با بیان این که پیش بینی می شود که میزان تولیدات باغی استان همدان به ۷۸۰ هزار تن برسد، تصریح کرد: در این زمینه می توان به توسعه کمی و کیفی گلخانه های استان نیز اشاره کرد.

صادرات محصولات گلخانه ای در دستور کار

این مقام مسئول با بیان این که از جمله مزیت های کشت گلخانه ای می توان به تولید خارح از فصل محصولات، صرفه جویی در منابع آبی، ایجاد اشتغال، صادرات محور بودن، تولید محصولات سالم و ارگانیک در گلخانه ها و مواردی از این دست اشاره کرد، افزود: با استفاده از فضای گلخانه ای می توان بیش از ۹۰ درصد آب مصرفی در کشت باز را کاهش داد و در میزان زمین به کار گرفته شده نیز، شاهد صرفه جویی در سطح بود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان این که در کشت فضای باز در هر سه هکتار تنها برای یک نفر شغل پایدار ایجاد می شود، اظهار کرد: این درحالی است که در هر سه هکتار گلخانه، برای ۳۳ نفر شغل پایدار و مستقیم ایجاد می شود و برای بیش از ۳۰ نفر نیز شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

وی با تاکید بر این که با پراکندگی گلخانه ها در سطح استان همدان توانسته ایم تولیدات محصولات مختلف را در سراسر استان ایجاد کنیم، گفت: دو سال پیش برای نخستین بار، صادرات محصولات گلخانه ای را داشتیم که تجربه ای موفق بود و حال نیز در پی افزایش ظرفیت های صادرات محصولات گلخانه ای هستیم.

این مقام مسئول، در این زمینه به اجرای طرح فراز در باغات انگور همدان نیز اشاره کرد و اضافه کرد: در سال جاری، ۲۱۵ هکتار از باغات انگور استان همدان به طرح فراز اضافه خواهد شد و در این زمینه حمایت هایی را در پیش خواهیم گرفت.

شهبازی با تاکید بر این که در فضای گلخانه ای از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی نیز استفاده شده است، گفت: امروز، بیش از ۶۰ درصد از گلخانه های استان همدان در دست فارغ التحصیلان این بخش است.

همدان، رتبه دوم تولید انگور کشور

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان، از محصول انگور با عنوان یکی از محصولات اساسی باغبانی یاد کرد و گفت: در سال جاری، بالغ بر ۲۱ هزار و ۸۰۰ هکتار از باغات استان زیر کشت محصول انگور رفته است و پیش بینی می شود که امسال ۴۱۵ هزار تن انگور در استان همدان برداشت شود.

وی با بیان این که طبق آخرین آمارها، استان همدان ۶.۸ درصد مساحت تولید انگور کشور را به خود اختصاص داده و در این زمینه حائز رتبه چهارم است، اضافه کرد: ۱۱.۵ درصد تولید انگور کشور در همدان تولید می شود و در این زمینه رتبه دوم کشوری را داریم و اغلب تولیدکنندگان انگور در کشور نیز از استان همدان هستند.

 پیش بینی تولید ۴۸ تنی کشمش در همدان

شهبازی با بیان این که بالغ بر ۴۶ هزار تن تولید کشمش را در استان همدان شاهد بودیم، مطرح کرد: ۳۱ درصد از تولید کشمش کشور در استان همدان رخ داد و سهم ما در صادرات این محصول نیز به ۳۳ درصد رسید.

وی با تاکید بر این که کشمش تولیدی استان همدان مختص شهرستان ملایر است، گفت: پیش بینی می شود که در زمینه تولید کشمش در کشور رکورد بزنیم به نوعی که بیش از ۴۸ هزار تن کشمش را در همدان تولید کنیم.

پیش بینی می شود که ۲۸ درصد از سهم تولید گردوی کشور را به خود اختصاص دهیم

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان این که گردو، از مهم ترین محصولات خشکباری جهان است، مطرح کرد: بعد از انگور، دومین سطح زیرکشت محصولات باغی در استان همدان مختص گردو است به نوعی که هم اکنون، میزان سطح زیرکشت این محصول در استان همدان بالغ بر ۱۹ هزار و ۵۰۰ هکتار با ۵۴ هزار تن تولید است.

وی با تاکید بر این که از نظر مساحت و تولید گردو، در کشور رتبه اول را داریم، مطرح کرد: سال گذشته، ۲۱ درصد از تولید گردوی کشور در همدان تولید شد که درصدد افزایش این تولیدات در سال جاری هستیم به نوعی که این تولید را در سال جاری به ۶۴ هزار تن خواهیم رساند و در این راستا، پیش بینی می شود که ۲۸ درصد از سهم تولید گردوی کشور را به خود اختصاص دهیم.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان این که سرانه تولید این محصول در جهان به نوعی است که به ازای هر نفر کمتر از یک کیلوگرم گردو تولید می شود، گفت: این میزان در کشور، به ازای هر نفر برابر ۳.۳ کیلوگرم و در استان همدان برابر ۳۰ کیلوگرم است.

شهبازی با تاکید بر این که این میزان را به ازای هر نفر در سال جاری به تولید ۳۷ کیلوگرم گردو خواهیم رساند، به اجرای طرح سرشاخه کاری باغات گردو در همدان نیز اشاره کرد و گفت: با این اقدام، کاهش سرمازدهی، افزایش میزان تولیدات، کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت محصول و مهیّا شدن آن برای صادرات را در این بخش شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به این که هم اکنون، همدان رتبه دوم تولید گردو در کشور است، گفت: ورود به حوزه صادرات این محصول را برای سال جاری درنظر گرفته ایم.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان در بخش پایانی این نشست، به وضعیت مکانیزاسیون باغات گردو نیز اشاره کرد و افزود: مشکلاتی سر راه برداشت گردو وجود دارد به نوعی که برای برداشت محصولات نیاز به نیروی کار زیادی است و علاوه بر این هزینه، صدمات و حوادثی را شاهدیم بدین ترتیب با تعویض تاج ها می توان این نوید را به باغداران داد که با استفاده از ماشین آلات می توانند محصولاتشان را برداشت کنند که این امر نه تنها موجب صرفه جویی در هزینه هایشان خواهد شد بلکه صدمات و حوادث این امر را نیز کاهش می دهد.

 

 

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.