stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 13 May , 2024
  • کد خبر : 158024
  • 27 مرداد 1399 - 16:16
2

مهار آتش سوزی در مناطق ارژن و پریشان

مهار آتش سوزی در مناطق ارژن و پریشان
آتش سوزی‌ها در مناطق ارژن و تنگ حنا مهار شد.
قلم | qalamna.ir :
مسوول مدیریت بحران اداره کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: آتش سوزی‌ها در دو منطقه ارژن و تنگ حنا که هر دو در حوضه‌ی منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان واقع شده اند، مهار شد.
 
حسین شعبانی افزود: با تلاش، بی وقفه مردم محلی، محیط بانان ، نیرو‌های واکنش سریع اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، فرمانداری کازرون، فرمانداری کوه چنار و سازمان‌های مردم نهاد اعزامی از نوراباد ممسنی کازرون و شیراز هر دو آتش سوزی مهار  شد.
 
وی تصریح کرد:  با توجه به اشاعه آتش در ارتفاعات صعب العبور با هماهنگی مدیر کل مدیریت بحران استانداری و مدیر کل محیط زیست فارس که شخصا در عملیات مهار آتش سوزی حضور داشتند یک فروند بالگرد به منطقه اعزام شد و نیرو‌های عملیاتی به ارتفاعات هلی بورد و به راحتی موفق به مهار آتش شدند.
شعبانی گفت: مهار آتش سوزی ارژن که از ساعت ۹ صبح ۲۶ مرداد آغاز شده بود ۸ ساعت تلاش بی وقفه به طول انجامید.
 
وی گفت: اگر سرعت عمل و واکنش به موقع نیرو‌ها نبود با سرایت حریق به جنگل‌های بلوط منطقه که وسعت زیادی دارند و بسیار صعب العبور بودند فاجعه‌ای زیست محیطی رخ می‌داد.
مسوول مدیریت بحران اداره کل حفاظت محیط زیست فارس اظهار داشت: در این آتش سوزی‌ها درختان سبز کمتر از ده درصد صدمه دیدند و عمدتا شاخ و برگ‌های خشک شده درختان جنگلی و اشکوب زیر درختی و درختچه‌های ارژن و بوته‌های گون و علفزار آسیب دیدند.
 
شعبانی در خصوص آتش سوزی تنگ حنا گفت: این حریق حدود سه روز داخل تنگه‌ای صعب العبور به طور منقطع فعال بود که علی رغم چندین بار مهار کامل مجددا به دلیل وزش باد، فعال و با تلاش نیرو‌ها مهار می‌شد.
 
وی گفت: نیرو‌های محیط بان و کارشناسان اداره کل به مدت سه روز به صورت شبانه روزی در منطقه حاضر و مانع سرایت حریق به خارج تنگ حنا شدند.
مسوول مدیریت بحران اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، مهار این حریق را هم با توجه به پوشش متراکم گیاهی و شیب زیاد منطقه، سقوط سنگ و کنده درختان سوخته سخت و خطرناک توصیف کرد و گفت: با توجه وسعت محدود حریق بیشترین انرژی نیرو‌های فعال در منطقه صرف پیشگیری از گسترش حریق به بیرون از تنگه و پایش شبانه روزی و مهار زبانه کشیدن‌های موردی حریق به دلیل وزش شدید باد می‌شد.
 
شعبانی گفت: وسعت آتش سوزی در تنگ حنا حدود ۶٠ هکتار و ارژن حدود ٧٠ هکتار برآورد شده است؛ که پس از برداشت نقاط جغرافیایی و نقشه برداری دقیق از محدوده سوخته میزان دقیق عرصه طعمه آتش سوزی اعلام خواهد شد.
هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.