stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 159250
  • 31 مرداد 1399 - 14:19
3

ناپیدا‌های غار بیشاپور کازرون

ناپیدا‌های غار بیشاپور کازرون
غارنوردان شیرازی بعد از ۲ سال تلاش موفق به تهیه نقشه راهنمای غار بیشاپور شدند.
قلم | qalamna.ir :

سرپرست تیم غارنوردی و نقشه برداری بیشاپور گفت: بعد از ده‌ها بار پیمایش غار تاریخی بیشاپور توسط تیمی ۶ نفره، با امکانات و تجهیزات دقیق و به روز نقشه برداری، سرانجام نقشه‌ای از همه تالار‌ها و دهلیز‌های غار طراحی و ثبت شد.
آقایی با بیان اینکه نقشه غار یک شناسنامه هویتی برای هرغار به شمار می‌رود افزود: در پیمایش‌های مکرر غار توسط این تیم، ۱۳ تالار، دهلیز و گذرگاه شناسایی و با اندازه گیری‌های دقیق در قالب یک نقشه راهنمای غار به چاپ رسیده است.
وی با بیان اینکه با پیمایش دقیق غار موفق شدند، حدود ۳۰۰ متر از آن کشف و به طول شناخته شده قبلی غار بیفزایند، گفت:با این پیمایش‌های نفس گیر برای نقشه برداری از غار، طول غار به هزارو ۸۱۵ مترمربع رسیده است.
آقایی گفت: این در حالیست که تاکنون فقط حدود ۱۵۰۰ متر از غار توسط بومیان منطقه و یا غار نوردان امکان پیمایش داشت، و برای سایر بازدید کنندگان، به دلیل سختی مسیر پیمایش و آشنانبودن به فضای داخل غارغیر ممکن بود.
آقایی افزود: با تهیه این نقشه، اینک علاقمندان به بازدید از اندرونی غار می‌توانند به تالارها، محدوده‌های بی خطر داخل غار با استفاده از نقشه ورود و از آن بخش‌ها بازدید کنند.
سرپرست این تیم غارنورد گفت:در این نقشه تالار‌ها و دهلیز‌ها با توجه به جذابیت‌های داخلی، ویژگی‌های ساختاری و بافتی و دسترسی‌های آن‌ها نام گذاری شده اند.
به گفته وی، به عنوان مثال تالار ورودی غار که روشن‌ترین قسمت غار است با توجه به وجود مجسمه شاپور ساسانی در آن به نام تالار تندیس، یا تالار بعدی که عمیق‌ترین و عریض‌ترین و مرکزی‌ترین تالار غار است به نام تالار میثاق نامگذاری شده است. این تالار با داشتن گودالی عمیق با شیب ۴۵ درجه، به عمق ۳۹ متر از سقف تالار و عرض ۵۲ متر مرکز ورود به تالار‌ها و نقاط دیگر غار است.
او ادامه داد:پس از آن تالار بیشاپور که به دلیل وجود ستون‌ها و قندیل‌های حاصل از ترشحات آهکی سقف و دیواره‌ها، استلاگمیت ها، استلاگتیت ها، فلاورستون‌ها غار نهشته هایکی از زیباترین و جذاب‌ترین تالار‌های پیمایش شده در این غار به شمار می‌رود.
بر اساس این نقشه، تالار بهشت نیز در دالان ورودی به دهانه دوم غار به این نام نامگذاری شده است، چرا که پس از ۲ ساعت غارنوردی در تاریکی می‌تواند گردشگران و غارنوردان را از طریق دهانه دوم غار به نور و روشنایی بیرون از غار هدایت کند و نمایی زیبا از دشت سرسبز تنگ چوگان را در ارتفاعی بالاتر از دهانه ورودی غار به روی آنان بگشاید.
این دهانه غار در ارتفاع ۶۴ متر بالاتر از دهانه اول و به فاصله افقی ۱۵۹ متر از آن دهانه قرار دارد که به دلیل صخره‌های دیواره ای، امکان خروج برای هرکس از این دهانه وجود ندارد و فقط صخره نوردان با امکانات صخره میتوانند از طریق این دهانه غار را ترک کنند.
خانم شنیتی عضو دیگر این تیم گفت: اگر چه با این نقشه ورود به غار برای همه گردشگران و علاقمندان به غار نوردی امکانپذیر می‌شود، اما به دلیل رطوبت بالا و لیز بودن سطوح داخل غار، پوشش مناسب غار پیمایی و داشتن تجهیزات ضروری مثل نور، کلاه کاسکت، لباس مناسب غارنوردی، آب آشامیدنی و یک راهنمای با تجربه در کنار نقشه ضروری است.
وی ورود افراد عام را به دهلیز‌ها و گذر گاه‌های خطرناک بر اساس نقشه تهیه شده را ممنوع خواند و گفت: ورود به این قسمت‌های غار فقط در تخصص غار نوردان متبحر و خبره است.
خانم شنیتی اهمیت نقشه را در بعد گردشگری طبیعی غار عنوان کرد و گفت بر اساس این نقشه، افراد علاقمند به طبیعت و بویژه گردشگران می‌توانند علاوه بر بازدید تاریخی از غار یک بازدید از جنبه‌های زیبایی و طبیعی غا تحقیقات علمی نیز در این غار امکانپذیر‌تر می‌شود.
وی همچنین گفت: تهیه این نقشه می‌تواند در مواقع اضطراری به کمک امداد گران بیاید تا دسترسی آنان را به نقطه نقطه غار برای عملیات امدادی آسان‌تر و سریع‌تر کند.
آقایی سرپرست تیم نقشه برداری و طراحی نقشه غار بیشاپور می‌گوید با ثبت این نقشه غار بیشا پور هم جز معدود غار‌های شناسنامه دار کشور قرار می‌گیرد.
تاکنون حدود ۲ هزارو ۵۰۰ غار در کشور شناسایی شده اند که تنها حدود ۵۰۰ غار از آن ها، دارای نقشه هستند.

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.