stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 159294
  • 31 مرداد 1399 - 14:48
1

کتابخانه‌های فارس در مسیر جوان سازی

کتابخانه‌های فارس در مسیر جوان سازی
بهسازی کتابخانه عمومی شهید آیت‌الله دستغیب شیرازنزدیک به یک سال پیش آغاز شد و هم‌اکنون در مرحله دوم از گام نخست عملیاتی قرار دارد.
قلم | qalamna.ir :
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس گفت: طرح بهسازی این کتابخانه، از سال ۱۳۹۵ با فعالیت «شورای بازسازی کتابخانه عمومی شهید آیت‌الله دستغیب» آغاز شده است و با نظارت اداره کل عمرانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دفتر فنی استانداری فارس نهایی شد که بر اساس آن اقدامات لازم برای بهسازی و تجهیز این کتابخانه در حال انجام است.
وی افزود:بهسازی این کتابخانه با اعتبار ۳۰میلیارد ریال آغاز شده است.
او ادامه داد: بهسازی کتابخانه عمومی شهید دستغیب و تعیین زمین کتابخانه مرکزی شیراز از جمله تعهدات ما در حوزه پایتختی کتاب ایران است.
کتابخانه عمومی شهید آیت‌الله دستغیب شیراز مامن پژوهشگران و نویسندگان فارس
کتابخانه عمومی شهید آیت‌الله دستغیب شیراز از سال ۱۳۲۹ خورشیدی مامن بسیاری از پژوهشگران و نویسندگان استان فارس بوده است.
اندیشه دایرکردن این کتابخانه به سال ۱۳۲۴ باز می‌گردد، آن‌هنگام که رضا مزینی رئیس وقت اداره فرهنگ فارس، انجمنی به نام ‘انجمن کتابخانه ملی فارس’ را با شرکت ۱۲ عضو تشکیل داد و این انجمن برای محل کتابخانه، چندین مکان را در نظر گرفت که سرانجام با جلب موافقت وزارت فرهنگ و اداره کل باستان شناسی ایران، قسمت جنوبی باغ نظر یا موزه پارس کنونی برای ساختمان آن در نظر گرفته شد.
طراحی این کتابخانه منسوب به معمار برجسته فرانسوی آندره گدار است که بنای حافظیه را نیز با الگوبرداری از عناصر معماری اسلامی ـ ایرانی، به‌صورت کلاه فرنگی در وسط باغی سرسبز اجرا کرد.
شالوده این کتابخانه از طریق جلب کمک‌های فرهنگ‌وران پی‌ریزی شد و سالیان سال چهره‌های مطرح فرهنگ و ادب شیراز ریاست آن را بر عهده داشتند و بعد‌ها به کتابخانه شهید آیت الله دستغیب تغییر نام داد. هم‌اکنون نیز از معتبرترین کتابخانه‌های ایران به شمار می‌رود که در بافت تاریخی شیراز قرار دارد.
از ویژگی‌های بارز کتابخانه شهید دستغیب بهره‌مندی از آرشیو مطبوعات فارس است. آرشیوی که حتی نخستین نسخه‌های روزنامه‌های فارس را در بر دارد و سند و گواهی است بر پیشگامی روشنفکران و نخبگان این استان در عرصه مطبوعات.
به همین دلیل کتابخانه شهید دستغیب هم در زمره میراث فرهنگی فارس و هم منبعی باارزش برای فرهنگوران به‌شمار می‌رود که اهمیتی صدچندان به عملیات بهسازی آن بخشیده است.
بهسازی این کتابخانه با ۷۰ سال دیرینگی، پس از دو سال مطالعات کارشناسی از ششم مردادماه سال ۱۳۹۸ آغاز شد و از این منظر که منابع غنی این کتابخانه همچنان مرجع بسیاری از پژوهش‌هاست، با همکاری شورای شهر و شهرداری شیراز، در مدت بهسازی به ساختمان شورای شهر منتقل شد.
شیوع بیماری کرونا، عملیات بهسازی کتابخانه شهید دستغیب را نیز مصون نداشت و گرچه مراحل مناقصه و تعیین پیمانکار آن در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ صورت گرفت، اعلام همه‌گیری کرونا از ابتدای اسفندماه همان سال، سبب شد در تحویل پروژه به پیمانکار و شروع عملیات اجرایی آن وقفه‌ای ایجاد شود.
مرحله نخست عملیات اجرایی بهسازی این کتابخانه ۷ اردیبهشت‌ماه امسال آغازشد.
هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.