stat counter
تاریخ : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 5 October , 2024
  • کد خبر : 159439
  • 01 شهریور 1399 - 9:55
2

آمریکا همکاری نظامی با کشور مالی را به حالت تعلیق درآورد

آمریکا همکاری نظامی با کشور مالی را به حالت تعلیق درآورد

هم‌زمان با تجمع هزاران تن از مردم کشور مالی در باماکو به منظور جشن گرفتن کودتای انجام شده در این کشور، آمریکا همکاری خود با ارتش مالی را در واکنش به سرنگونی رئیس جمهور این کشور متوقف کرد.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری رویترز، سرنگونی ابراهیم بوباکار کیتا ، رئیس جمهوری مالی در روز سه‌شنبه شرکای بین‌المللی مالی را نگران کرد چرا که آن‌ها می‌ترسند این مساله بیش از پیش اوضاع این مستعمره سابق فرانسه و کل منطقه ساحل غرب آفریقا را بی‌ثبات کند.

پیتر فام، نماینده آمریکا در امور منطقه ساحل به خبرنگاران گفت: اجازه دهید بگویم که به طور قطع هیچ آموزش و حمایت بیشتری از نیروهای مسلح مالی وجود ندارد و همکاری نظامی آمریکا با این کشور به طور کامل متوقف شده است. تا زمانی که بتوانیم اوضاع را بررسی و شفاف‌سازی کنیم، همه‌ چیز متوقف شده است.

آمریکا مرتبا سربازان در مالی را از جمله چندین تن از افسران که این کودتا را رهبری کردند، آموزش می‌داد. واشنگتن همچنین به نیروهای برخان فرانسه که در منطقه ساحل حضور دارند تا با نیروهای مرتبط با القاعده و داعش مبارزه کنند، پیشنهاد حمایت اطلاعاتی داده است.  

پیتر فام گفت: تصمیم درخصوص اینکه آیا واشنگتن این اقدامات را یک کودتا تلقی می‌کند یا خیر، باید یک روال و بررسی قانونی را طی کند؛ تصمیمی که منجر به قطع حمایت‌های مستقیم از دولت مالی می‌شود.

یکی از سخنگویان پنتاگون به رویدادهای اخیر در کشور مالی به عنوان یک “اقدام شورشی” اشاره کرده بود.

طرفداران خونتای مالی در میدان استقلال در باماکو، پایتخت این کشور تجمع کردند؛ جایی که تا زمان وقوع آشوب‌ها و ناآرامی‌های روز سه‌شنبه، عمدتا صلح‌آمیز بوده است. بسیاری از این افراد آهنگ می‌خواندند، می‌رقصیدند، بوق می‌زدند و بنرهایی را تکان می‌دادند که بر روی آن‌ها جملاتی به منظور تشکر از شوریان و کودتاچیان نوشته بودند.

یکی از شرکت‌کنندگان در این جشن گفت:‌ این صحنه‌ای از لذت و شادی است. خداوند ما را از دستان شیطان نجات داد، ما خوشحال هستیم، ما پشت ارتش کشورمان می‌ایستیم.  

برخی معترضان نیز مخالفت خود را با قدرت‌های خارجی مختلف نشان دادند. در همین حال دو پرچم روسیه در بین این جمعیت به چشم می‌خورد. خبرگزاری ریا نووستی گزارش داد که سفیر روسیه در مالی با نمایندگان خونتا دیدار کرده است.

اما فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد علی‌رغم این کودتا، عملیات برخان ادامه خواهد داشت.

رهببران خونتای مالی گفته‌اند که این کودتا را انجام دادند چرا که مالی در حال فرو رفتن در آشوب و ناامنی بود و مقصر آن نیز “دولت ضعیف حاکم” در این کشور بوده است. آنها متعهد شدند تا به حرکت به سمت انتخابات در یک چهارچوب زمانی منطقی نظارت خواهند داشت.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.