stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
  • کد خبر : 160570
  • 03 شهریور 1399 - 20:35
3
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان خبر داد:

شناسایی ۸ سد استان همدان برای ورود به حوزه گردشگری

شناسایی ۸ سد استان همدان برای ورود به حوزه گردشگری
قلم/ همدان- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان به تشکیل کمیته گردشگری با حضور مدیریت شرکت آب منطقه ای همدان و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت: با این روند، تاکنون تعداد 8 سد در استان همدان شناسایی شده است که در صورت تصویب در کارگروه مربوطه در استانداری، فراخوان برای جذب سرمایه گذار خواهیم داد و هم اکنون برای سدهای امباتان، ملایر، نعمت آباد و شیرین سود نیز سرمایه گذاران طرح های خود را توضیح داده و در مرحله ارزیابی هستند.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم، منصور ستوده امروز در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران با اشاره به این که شرکت آب منطقه ای در زمینه احداث تصفیه خانه و خطوط آبرسانی قدم هایی برداشته است، عنوان کرد: تواسنته ایم که بالغ بر ۳۰ میلیون مترکعب ذخیره آب شرب استان همدان را افزایش دهیم، از سویی تعداد تصفیه خانه ها در استان را به ۶ مورد با ظرفیت ۶ هزار و ۱۶۵ مترمکعب در ثانیه برسانیم.

وی با اشاره به این که سدهای استان همدان قابلیت سرمایه گذاری را دارند، گفت: در حال حاضر، سدهای اکباتان، آبشینه، شیرین‌سو، سرابی و شنجور به عنوان سدهای قبل سرمایه‌گذاری برای گردشگری معرفی شده اند که این موارد با استقبال سرمایه گذاران نیز روبرو شدند و هم اکنون در مرحله رسیدگی به مدل ها و بررسی طرح هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان به تاکیدات پیرامون واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در سد خرم‌رود تویسرکان ۳ هزار و ۳۷۵ میلیارد ریال، در طرح آبرسانی به شهر همدان ۵۰۰ میلیارد ریال (با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد) و در طرح آبرسانی به همدان ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی را شاهد بوده ایم.

ستوده با اشاره به وضعیت سد گرین و سرمایه گذاری های صورت گرفته در این زمینه نیز گفت: موافقت و مشارکت بانک کشاورزی و تجارت به صورت کنسرسیوم برای سرمایه‌گذاری در سد گرین در حال انجام است که موافقت اولیه گرفته شده و در مرحله فراخوان است.

این مقام مسئول ضمن ابراز خرسندی از این وضعیت گفت: میزان سرمایه‌گذاری ۱۸۷ میلیارد تومان است که دولت تضمین کرده با سود معقولی آورده سرمایه‌گذار را برگرداند.

ستوده در خصوص وضعیت پیشگیری از وقوع سیلاب در استان نیز مطرح کرد: در این زمینه لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها را در پیش گرفته ایم بدین سان، تاکنون لایروبی ۱۳۲ کیلومتر انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در ادامه این روند، از رفع تصرف ۵۲۵ رودخانه و آزادسازی آنها خبر داد و یادآور شد: ۱۴۳ مورد علامت‌گذاری حد بستر و حریم رودخانه‌ها را نیز بدین منظور در پیش گرفته ایم.

وی با بیان این که نصب کنتورهای هوشمند از دیگر مباحث در خصوص حفاظت از منابع زیرزمینی است، بیان کرد: بدین ترتیب، تعداد ۴ هزار و ۹۸۰ دستگاه کنتور هوشمند نصب شده است که ۳۵ درصد چاه های استان را شامل می شود.

ستوده در ادامه صحبت های خود به انسداد چاه های غیرمجاز در استان نیز اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون، تعداد ۴ هزار و ۵۲۳ چاه مسدود و با پیش روی روند نصب کنتورهای هوشمند، انسداد چاه‌های غیرمجاز و تعدیل پروانه‌ها، بهبود منابع زیرزمینی را شاهد بوده ایم.

پُر بودن ۷۶ درصد مخازن سدهای استان همدان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان این که در حال حاضر، ۷۶ درصد مخازن سدهای استان پر شده است افزود: ۱۰ سد در استان در دست مطالعه است که ۱۲۶ متر مکعب ظرفیت دارند.

ستوده با بیان این که استان همدان وضعیت بارشی خوبی ندارد، میانگین بارش در همدان را برابر ۳۴۰ میلیمتر در سال دانست و گفت: این میزان، نسبت به دو سال گذشته در حدود ۲۴ درصد کاهش و نسبت به بلندمدت ۳۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی با تشریح نقش استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب در صنعت، بیان کرد: یکی از اقدامات مهم در این زمینه، استفاده از پساب فاضلاب در نیروگاه شهید مفتح بود، به نوعی که در این راستا تعداد ۲۰ حلقه چاه نیز مسدود شد و در حال حاضر، با اجرای خط انتقال ۴۰ کیلومتری در حدود ۹ تا ۱۰ میلیون مترمکعب پساب در اختیار نیروگاه قرار می‌گیرد.

انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب به پتروشیمی هگمتانه و منطقه اقتصادی جهان‌آباد

وی از تخصیص پساب به منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد نیز خبر داد و افزود: مجوز انتقال ۳ میلیون متر مکعب پساب به این منطقه اقتصادی جهان آباد اخذ شده که امیدواریم صنایع مستقر در این منطقه رونق تولید داشته باشند.

ستوده در ادامه صحبت های خود از انتقال ۶۳۰ هزار مترمکعب پساب به پتروشیمی هگمتانه نیز خبر داد و افزود:  توانستیم ۶۳۰ هزار متر مکعب پساب را با اجرای خط انتقال ۱۱ کیلومتری پساب به حلقه های چاه های  پتروشیمی برسانیم.

 مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان با تاکید بر این که سیاست ما این است که بتوانیم از این روند برای سایر صنایع نیز استفاده کنیم، مطرح کرد: در راستای طرح‌های تعادل‌بخشی توانستیم ۳ میلیون مترمکعب برای صنایع کم آب‌بر مجوز تخصیص آب بگیریم و اکنون برای صنایع کوچک تامین آب داریم.

وی در ادامه، به تشکیل کمیته گردشگری با حضور مدیریت شرکت آب منطقه ای همدان و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت: با این روند، تاکنون تعداد ۸ سد در استان همدان شناسایی شده است که در صورت تصویب در کارگروه مربوطه در استانداری، فراخوان برای جذب سرمایه گذار خواهیم داد و هم اکنون برای سدهای امباتان، ملایر، نعمت آباد و شیرین سود نیز سرمایه گذاران طرح های خود را توضیح داده و در مرحله ارزیابی هستند.

 مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان در پایان این نشست، با بیان این که پروژه انتقال آب به همدان سالانه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: برآنیم تا در این زمینه بتوانیم بخش خصوصی را وارد کار کنیم.

 

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.