stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 7 July , 2024
  • کد خبر : 170733
  • 06 مهر 1399 - 4:18
4
معاون دادستان: علیه نهادهای استفاده‌کننده از تلگرام در امور اداری، اعلام جرم می‌شود

آیا فعالیت استانداری کرمانشاه در یک پیام رسان فیلتر شده ممنوعیت ندارد؟/ نشر آنلاین ماموریت های استاندار در یک پیام رسان بیگانه مغایر با پروتکل های امنیتی نیست؟

آیا فعالیت استانداری کرمانشاه در یک پیام رسان فیلتر شده ممنوعیت ندارد؟/ نشر آنلاین ماموریت های استاندار در یک پیام رسان بیگانه مغایر با پروتکل های امنیتی نیست؟
«اگر مطلع شویم که برخی از نهادها در امور اداری شان از این شبکه استفاده می کنند قطعا علیه‌شان اعلام جرم خواهد شد و به طور جدی با آنها برخورد می شود.» این بخشی از پاسخ معاون قضایی دادستان کل کشور در خصوص ممنوعیت استفاده دستگاه ها و کارکنان دولتی از پیام رسان فیلتر شده تلگرام است که این روزها استانداری کرمانشاه در کانال تلگرامی خود با عدم توجه به این قانون فعالیت می کند!
قلم | qalamna.ir :

 ۲۹ فروردین سال ۱۳۹۷ بود که شبکه خبر اعلام کرد؛ رئیس مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری در بخشنامه ای به کلیه دستگاه های اجرایی، استفاده از پیام رسان های خارجی در تمامی نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیر دولتی را ممنوع اعلام کرده است. در متن این بخشنامه آمده است: «به استناد بند ۷ مصوبه شورای عالی فضای مجازی با موضوع سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های اجتماعی، باید کلیه نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیر دولتی هرگونه تبلیغات خود در محیط پیام رسان های اجتماعی را صرفا از طریق پیام رسان های اجتماعی داخلی که به صورت رسمی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام می شود انجام دهند. بدیهی است هرگونه استفاده از پیام رسان های اجتماعی خارجی برای مکاتبات اداری و ارائه خدمات اداری کماکان ممنوع است.»

 
*معاون دادستان: علیه نهادهای استفاده‌کننده از تلگرام در امور اداری، اعلام جرم می‌شود
 
همچنین در این رابطه عبدالصمد خرم آبادی معاون قضایی دادستان کل کشور در پاسخ به این سوال که مدتی پیش مطرح شده بود که استفاده سازمان ها و دستگاه های دولتی از شبکه های اجتماعی تلگرام تخلف است و آیا در این زمینه پیگیری هایی انجام شده یا خیر؟ گفت: «برخی از نهادها از این شبکه اجتماعی استفاده کرده بودند که تذکر داده شد و البته بخشنامه ای برای این مساله صادر شد که این موضوع را تخلف دانستند و اگر این موضوع منجر به خروج اطلاعات از کشور شود به نحوی که دیگران بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند قطعا جنبه کیفری هم پیدا خواهد کرد. اقدام کارکنانی که برای انجام امور حاکمیتی از پیام رسان‌های موبایل محور خارجی استفاده می کنند در بسیاری از موارد مشمول قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی و یا مواد ۳ و ۵ قانون جرایم رایانه ای می شود. در این صورت برای کارکنانی که چنین اقدامی را انجام می‌دهند مسئولیت کیفری به دنبال خواهد داشت. اگر مطلع شویم که برخی از نهادها در امور اداری شان از این شبکه استفاده می کنند قطعا علیه‌شان اعلام جرم خواهد شد و به طور جدی با آنها برخورد می شود.»

با توجه به توضیحاتی که در بالا آمده کاملا واضح است که هم دستگاه های اجرایی، هم کارکنان دولت نباید از یک پیام رسان خارجی آن هم فیلتر شده جهت نشر اخبار مهم استان استفاده کنند اما با این حال استانداری کرمانشاه در پیام‎رسان تلگرام کانال اختصاصی دارد و بصورت مستمر فعالیت و اقدام به تولید محتوای برخط و لحظه ای می کند!

در بخش دیگری در توضیحات این کانال شاهد یک تناقض عجیب هستیم، آن هم به گونه ای که از طرفی با قراردادن نام کاربری (username) عوامل روابط عمومی استانداری کرمانشاه به صراحت اعلام می کنند فعالیت این کانال زیر نظر آنهاست اما دو خط پایین تر نوشته اند کانال شخصی و غیر رسمی! در حالی که پر واضح و روشن است روابط عمومی استانداری کرمانشاه از گردانندگان این کانال هستند؛ این شائبه بوجود می آید که اگر این کانال شخصی است؛ سوال می شود که هزینه تولید محتوای مستمر و لحظه به لحظه جلسات استانداری، حتی از ماموریت های استاندار تا معاونین، از کجا و به چه شکل تامین می شود؟ جدای از اینها با توجه به آنچه که معاون محترم قضایی دادستان کل کشور گفته با این برداشت که انتشار محتوای مهم دولتی نظیر گزارش لحظه ای و آنلاین جلسات استاندار و معاونین، گزارش مکتوب و تصویری ماموریت های استاندار و معاونین برای گردانندگان این کانال در پیام رسان فیلتر شده امکان دارد مشمول جرایم رایانه ای باشد و برای کارکنانی که چنین اقدامی را انجام می‌دهند مسئولیت کیفری خواهد داشت.

حتی می توان این احتمال را در نظر گرفت که با توجه به ماده ۳ قانون جرایم رایانه ای بند ج) که نوشته شده؛ ” افشاء یا در دسترس قرار دادن داده های مذکور برای دولت، سازمان، شرکت یا گروه بیگانه یا عاملان آنها، به حبس از پنج تا پانزده سال مجازات دارد. ضمن اینکه داده های سری داده هایی است که افشای آنها به امنیت کشور یا منافع ملی لطمه می زند.” با توجه به اینکه این کانال بصورت لحظه ای در بستری همگانی در فضای مجازی حتی ماموریت های استاندار و معاونین ایشان به نواحی مرزی استان را پوشش می دهد؛ این اقدام می تواند در رده افشای موقعیت، تعداد نفرات و همچنین شخصیت ها قرار گیرد، به این معنا که می تواند انتشار این محتوا به امنیت شخصیت های سیاسی و یا نظامی حاضر در ماموریت لطمه وارد کند.

لذا از دادستانی محترم انتظار می رود نسبت به چگونگی فعالیت روابط عمومی بالاترین دستگاه دولتی در استان که اساساً این دستگاه باید مجری و حافظ قوانین و تابع آنچه که دولت مصوب می کند باشد اما با وجود ممنوعیت دستگاه ها و کارکنان دولت در استفاده از پیام رسان فیلترشده، فعالیت مستمر و لحظه ای دارد، رسیدگی و نسبت به جلوگیری از فعالیت آن اقدام نماید.

 

*شورای عالی فضای مجازی استفاده از پیام رسان خارجی برای مکاتبات اداری را ممنوع کرد
 
برای حل و فصل این موضوع برای همیشه، در فروردین ماه امسال در جلسه شورای عالی فضای مجازی ممنوعیت مکاتبات اداری دولتی و غیردولتی توسط پیام رسان های اجتماعی خارجی، مورد تصویب قرار گرفت.
 
در این جلسه به صورت مشخص مصوب شد که استفاده نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیر دولتی از پیام رسان های اجتماعی برخط خارجی برای مکاتبات و خدمات اداری ممنوع است.
 
هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.