stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۰ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 31 July , 2024
  • کد خبر : 187443
  • 18 آبان 1399 - 15:32
3
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان خبر داد:

تجهیز ۷۷ درصد اراضی استان همدان به سیستم آبیاری نوین

تجهیز ۷۷ درصد اراضی استان همدان به سیستم آبیاری نوین
قلم/ همدان- مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان با بیان این موضوع از تجهیز 77 درصد اراضی استان همدان به سیستم آبیاری نوین خبر داد و گفت: استان همدان در سال گذشته، رتبه سوم کشوری در زمینه اجرای سامانه آبیاری نوین را دارا است.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم، امیر لاهوتیان پیش از ظهر امروز در نشست خبری آنلاین در جمع خبرنگاران  با بیان این که استان همدان در سال گذشته، رتبه سوم کشوری در زمینه اجرای سامانه آبیاری نوین را دارا است، اظهار کرد: استان همدان در این راستا، پس از استان های فارس و خراسان رضوی قرار دارد.

وی با بیان اینکه در ۱۳۴ هزار هکتار از اراضی و باغات استان همدان انوع سیستم های بارانی، در ۱۱ هزار هکتار سیستم ابیاری کم فشار و در ۱۰ هزار هکتار از اراضی سیستم آبیاری موضعی اجرایی شده است، یادآور شد: در استان همدان از ۲۰۰ هزار هکتار اراضی آبی طرح سامانه آبیاری های نوین در ۱۵۵ هزار هکتار از اراضی اجرایی شده است.

لاهوتیان با بیان این موضوع از تجهیز ۷۷ درصد اراضی استان همدان به سیستم آبیاری نوین خبر داد و خاطرنشان کرد: در استان همدان برای اجرای این طرح ها تعداد ۱۰۰ مشاور و پیمانکار و ۱۵ تولیدکننده لوازم و ادوات (لوله ها و اتصالات) فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه راندمان آبیاری در سطح استان همدان ۵۰ درصد است، افزود: در استان همدان پتانسیل صرفه جویی آب بالغ بر۶۸۰ میلیون متر مکعب اتفاق افتاده است.

کشاورزان و باغداران همدانی پای کار باشند

لاهوتیان با تصریح بر اینکه از اعتبارات ۶۳ میلیارد تومانی برای اجرای سامانه های آبیاری نوین در سال ۹۸، بالغ بر ۴۶ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است، مطرح کرد: کشاورزان و باغداران همدانی بایستی در فرصت باقی مانده برای اجرای این طرح ها پای کار باشند تا بتوانیم سهم بیشتری از اعتبارات را دریافت کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: در شهرستان های جنوبی استان همدان کمتر شاهد اجرای طرح های مربوط به سامانه های آبیاری نوین هستیم بدین سان هر ۱۵ روز یکبار جلساتی را در این شهرستان ها برگزار می کنیم و ایمد است که در سال جاری اهد پیشرفت مناسب اجرای این طرح در اراضی و باغات استان همدان باشیم.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه سخنان خود یادآور شد: در تعهدات سال ۱۳۹۹ به دنبال این هستیم که با توجه به افزایش قیمت های لوله و اتصالات (در ابتدای سال کیلویی ۱۳ تومان و حال این میزان به کیلویی ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است)، اقداماتی داشته باشیم.

لاهوتیان در تشریح این موضوع گفت: عمده ترین مانع سر راه اجرای طرح های آبیاری نوین، گرانی لوله و اتصالات است که با سهم بلاعوض و ۱۵ درصد آورده کشاورزان و باغداران می توان تعهدات سال جاری را به نحو مناسبی پیش برد.

وی در این زمینه از کشاورزان و باغداران خواست تا سهم آورده خود را به موقع تکمیل کنند و ادامه داد: هم اکنون طرح های بزرگی در این زمینه در شهرستان های همدان در حال پیگیری و اجرا داریم که در شهرستان ملایر بیشتر این طرح ها در باغات اجرایی خواهد شد و نیاز به پیگیری های جدی دارند.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه برای اجرای مناسب این طرح ها، همیاری و مشارکت کشاورزان و باغداران در طرح های عمومی نیاز است، مطرح کرد: وقفه در سهم آورده های کشاورزان و باغداران در مسیر گران شدن تجهیزات موجب می شود تا در نهایت طرح را با قیمت بالایی به اجرا برسانیم بدین سان پیگیری وهمکاری بهره برداران در مشارکت طرح ها حائز اهمیت است.

وی خواستاز هماهنگی های صورت گرفته در این مسیر شد و با تأکید بر لزوم حل مشکل سوخت بخش کشاورزی گفت: در این زمینه پیگیری های لازم جهت سوخت ایستگاه های پمپاژ و تامین سوخت در این زمینه را شاهد هستیم.

این مقام مسئول از سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت جهاد کشاورزی نیز سخن گفت و افزود: این سامانه، پنجره ای است برای ارائه کلیه خدمات، اطلاعات و دریافت درخواست های کلیه افراد نظیر سرمایه گذاران و بهره برداران در ارتباط با امور محوله وزارت جهاد کشاورزی در قالب واحد و یک شکل به صورت الکترونیک و مکانیزه فعالیت دارد.

لاهوتیان به ثبت نام کشاورزان در سامانه تجارت آسان جهت دریافت سهمیه سوخت نیز اشاره کرد و افزود: این روند برای سوخت ایستگاه های پمپاژ کشاورزی مورد استفاه قرار می گیرد.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان از اجرای عملیات سخت افزاری و نرم افزاری در قالب دستورالعمل های اجرایی و کارگروه ها در این زمینه نام برد و گفت: تجهیز و یکپارچه سازی ۱۵ هزار هکتار از اراضی استان، اجرای بندهای انحرافی، انتقال آب، و تا پایان سال ۹۸ نیز اجرای ۵۴ کیلومتر بحث آبرسانی با لوله گذاری، جدول گذاری و انواع عملیات عمرانی روی کانال ها (بالغ بر یک هزار و ۱۶۶ کیلومتر از ۱۵ هزار و ۲۵ کیلومتر کانال ها) برای مدرن و نیمه مدرن سازی آن ها انجام شده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.