خبرنگار ، صلحی در این نشست گفت: برخی از افراد مجبور به سفر کردن هستند و این افراد تا زمانی که در شهر اقامت دارند، باید مطمئن باشیم که آلودگی از محیط داخلی هتل به بدن این مهمانان وارد نشود. حالا که سفر اتفاق میافتد و هتلها با حداقل ظرفیت خود در حال فعالیت هستند، هدف ما تمیز نگه داشتن فعالیت هتل است.
این کارشناس ایمنی و بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت پروتکلها را اعلام کرد، وزارت میراث فرهنگی پروتکلها را گرفت و آنها به سمت صنعت هتلداری نزدیک کرد. لازم بود که پروتکلهایی برای صنعت گردشگری تدوین شود و در همین راستا مبحث «سفر هوشمند» مطرح شد. وظیفه داریم که از سلامت مهمانان و کارکنان هتلها مطمئن شویم و اثرات خیر آن را نیز مهمانان خواهند دید.
او با بیان اینکه “باید ثابت کنیم که هتلها ایمن هستند”، تاکید کرد: باید به مردم اطلاع دهیم که هتلها ایمنتر و سالمتر از خانه مسافرها هستند. هیچ کجا مسافر متوجه این نکته نمیشوند که هتلها سالم هستند و پروتکلهای بهداشتی دارند. باید در سطوح بالا به اطلاع مسافران برسد که تأسیسات گردشگری ایمن هستند. در ابتدا باید اطمینان سازی صورت بگیرد و در رعایت پروتکلها باید اهتمام به خرج داد.
اهمیت ویروس کرونا در هتلها
صلحی درباره اهمیت ویروس کرونا در هتلها، اظهار کرد: تراکم جمعیتی، اقامت افراد، تردد مسافران از شهرها و کشورهای مختلف در هتلها میتواند آن را به کانون انتشار آلودگی بین مهمانان و پرسنل تبدیل نماید. شناسایی مسافر بیمار و ناقلین بیماری در هتلها بسیار دشوار است. رعایت اصول حفاظتی و پیشگیرانه توسط پرسنل در هتلها بسیار دشوار است.
عضو کارگروه تدوین ضوابط پیشگیری از کرونا در تأسیسات گردشگری با اشاره به شیوه نامه اجرایی سفر هوشمند، تاکید کرد: در این شیوه نامه بخش نظارتی مشخص شده که جامعه هتلداران و اتحادیه مشابه وظیفه نظارت در بخشهای مختلف را دارند. همچنین آموزش و نحوه برخورد با متخلفان یکی دیگر از وظایف این اتحادیههای صنفی است. تهیه اقلام بهداشتی و چگونگی برخورد با موارد مشکوک به کرونا در این شیوه نامه پیش بینی شده است.
از چه مواد ضدعفونی استفاده شود؟
صلحی در بخش مواد ضدعفونی کننده و گندزداها، اظهار کرد: موارد ضد عفونی کننده مختلفی در بازار است و باید مطمئن شد که این ماده برای کشتن ویروس کافی باشد. مواد ضدعفونی کننده آنتی باکتریال قابلیت ویروس کشی را ندارد. کارشناسان وزارت بهداشت همچنان به استفاده از مواد ضدعفونی کننده الکلی و کلره برای کشتن ویروس کرونا تاکید دارد.
او با اشاره به روشهای کنترل ویروس خاطرنشان کرد: حذف منبع انتشار، محدود کردن و جلوگیری از انتشار، کنترل در مسیر انتقال و حفاظت فردی و کنترل میزبان این روشها هستند. به عنوان مثال کارکنان مشکوک و یا مهمانان مشکوک را باید از هتل دور کرد. همچنین بخشهای پذیرش و لابی را باید محدود کرد که از طریق تنفس و صحبت کردن منتقل نشود. دستگیرهها و دکمهها باید مرتباً ضد عفونی شود ضمن اینکه استفاده مکرر از ماسک هم باید تاکید کرد.
این سرارزیاب استاندارسازی هتلها با بیان اینکه جلب اطمینان مهمان بسیار مهم است، گفت: در صنعت هتلها هیچ وقت دنبال “شوآف” نبودیم و همواره هتلها تمیز و مرتب بودند؛ اما الان باید این توانمندیهای بهداشتی را به نمایش بگذاریم. در بسیاری از نقاط دنیا پروتکلهای خود را برای جلب اطمینان گردشگران به رخ کشیدند. هتلهای ایران هم باید در صفحات مجازی و سایتهای خود پروتکلها را نشان دهد.
فضای لابی و پذیرش محدود شود
صلحی با اشاره به چگونگی کنترل ویروس در هنگام پذیرش مهمان، توضیح داد: تبسنجی غربالگری، ضدعفونی کردن کفش مهمان، کفپوشهای ویژه ضدعفونی، ریختن مواد ضدعفونی روی کفپوش و یا ایجاد حوضچه بهداشتی، تأمین کاور کفش، تونل مهپاش، ضدعفونی بار دستی و چمدان و تحویل ماسک در ابتدا ورود مهمان به هتل باید انجام شود.
افزود: مدارکی که از مهمان تحویل گرفته میشود، ممکن است آلوده باشد؛ به همین دلیل باید سعی شود تا برخی مراحل آنلاین انجام شود. چیدمان لابی و نشیمن باید تغییر کند و فاصله گذاری اجتماعی در آنها انجام شود. نکته بسیار مهم این است که یک نفر باید وظیفه تصمیمگیری درباره افراد مشکوک به بیماری در هتل را داشته باشد و بهتر است این فرد همان پذیرشگر باشد.
درباره پروتکلهای بهداشتی آسانسور، تصریح کرد: تهویه آسانسور باید مرتباً کنترل و تقویت شود، همچنین برنامه ویژهای برای ضد عفونی کردن دکمهها چیده شود. حتماً باید جلوی آسانسور اطلاعیه و یا مسئولی برای استفاده حداقل افراد و با ظرفیت ۵۰ درصدی وارد آسانسور شود.
ویروس را در اقامتگاه کنترل کنید
در بخش کنترل ویروس کرونا در هنگام اقامت، اظهار کرد: عوامل هتل باید حضور و ورود خود به اتاقی که مهمان در آن حضور دارد به حداقل برسد. همچنین نقاط بحرانی در اتاقها که مستعد وجود ویروس کردند مانند گوشی تلفن، کنترل تلویزیون و غیره شناسایی شوند و برای ضد عفونی آنها برنامهریزی شود. اتاق پس از اقامت یک گروه، باید ۲۴ ساعت پس از چک اوت خالی بماند.
افزود: خشکشویی هتلها باید با دمای آب بالا صورت بگیرد و برخی بخشها مانند هتلها و سرتختها مرتباً تمیز شوند. همچنین نحوه جمعآوری ایمن ملحفهها و بخشهای قابل شست و شو باید برای کارکنان هتلها تبیین شود. مهپاشی کردن بهترین روش برای ضدعفونی کردن نقاط مختلف است.